Menü

Iskolai félelmek- Miért szorong a gyermek?

A félelem és a szorongás mindenki számára ismert érzelmi állapot, szélsőséges változatai komoly nehézséget okozhatnak, főleg gyerekek esetében. Gyakran okoznak teljesítményromlást, és viselkedés zavarokat, ezért fontos, hogy felismerjük, ha a gyermekünk fél és szorong az iskolában.

A két fogalom jelentése és tünetei nagyon hasonlóak, a pszichológia úgy tesz különbséget a kettő között, hogy a félelemnek konkrét tárgya van, a szorongás egy általánosabb negatív érzelmi állapot. A testi tünetek megegyeznek, általában a következő jelek utalnak rá: izzadás, hasi fájdalom, szájszárasság. A szorongászavarnak különböző típusai vannak, például a felnőttek körében is gyakori pánikbetegség. Ez a típusú szorongás legfőbb jellemzője, hogy epizodikus, átmeneti, váratlanul megjelenő intenzív félelem, ami fokozott testi tüneteket is okoz. Továbbá vannak különböző fóbiák is, ahol a félelemnek azonosított tárgya van.

Gyerekek esetében különösen fontos téma lehet a teljesítményszorongás jelensége, amely gyakori oka a rossz teljesítménynek. Olyan helyzetekben fellépő szorongás, ahol teljesítmény alapján értékelik a személyt, például vizsga, dolgozatírás, előadás, sportverseny esetében.  A pszichológusok két alapvető összetevőre bontják a teljesítményzavart, egyrészt jelentkezik az aggodalom, ami adódhat például másokkal való összehasonlításból, vagy a szégyentől való félelemből. A fokozott aggodalom gátolja a figyelmet és a koncentrációt, ezért csökken a teljesítmény. Az aggodalom mellett megjelenik a stressz is, ami testi tüneteket is okoz.

Itt érdemes megjegyezni az „önbeteljesítő jóslat” jelenségkörét. A tanárok és a szülők is elvárásokat hordoznak magukban a gyerekekkel kapcsolatban, ezek nem feltétlenül tudatosak, de közvetett módon hatnak a gyerekek teljesítményére. Kutatások igazolták, hogy azoknak a gyerekeknek, akik felé pozitív teljesítményelvárásokkal viszonyultak valóban jól teljesítettek, de ennek fordított esete is beigazolódott. Vagyis a gyerekek iskolai teljesítményével kapcsolatos tanári elvárások jelentősen befolyásolják a gyerekek viselkedését, és eredményeit. De honnan érzékelik a gyerekek ezeket az elvárásokat? Például pozitív elvárások közvetett módon jelentkezhetnek több szemkontaktus, gyorsabb megerősítés, több mosoly formájában.

Létezik sikerfélelem is, melynek szintén gyakori helyszíne az iskolai légkör. Ez a jelenség megfigyelhető például jó tanulók esetében, mivel félnek a kirekesztéstől, szociális elutasítástól.

A krónikus iskolakerüléshez hasonló, de nem feltétlenül azonos az iskolafóbia. Ez a típusú szorongás, félelem nem jelent feltétlenül konkrét iskolai hiányzást, de negatív hatással van a teljesítményre. Jelei lehetnek például viselkedési problémák az iskolában, iskolakerülés, rosszullétek. Ez a fóbia gyakorlatilag az iskola elutasításában manifesztálódik, hátterében gyakran rejtőzik szorongás és depresszió. Többféle oka lehet, például félelem a társas helyzetektől, de gyakran az is probléma lehet, ha a szülők saját negatív iskolai élményekkel rendelkeznek és ezeket nem tudatos módon, de közvetítik gyerekeik felé is.

Nem kell minden rossz iskolai osztályzat mögött komoly zavart, vagy szorongást feltételeznünk, de nem szabad lekicsinyíteni a gyerekek iskolai problémáját. A gyerekeknek komoly kihívást jelent az iskolai élet, hiszen meg kell állni helyüket mind teljesítmény mind szociális szempontból, többféle elvárás is nehézkedik rájuk, és ezeket mindenki másképp kezeli. Komoly teljesítmény romlás esetén érdemes odafigyelnünk az okokra, de ahogy láthattuk, a kiválóan teljesítő gyerekeknek sem mindig egyszerű.

Fotó: sxc.hu

„Csak még egy kanállal…”

Sajnos nagyon sok kisgyermekes családban felmerül az evés problémája. Nem eszik jól a gyerek, vagy nem akkor és nem azt, amit, és amikor kéne, vagy a korábbi kedvelt ételeit egyik napról a másikra már csak turkálja a tányérban. A kényszerítéssel azonban a gyermeknek védekező mechanizmusa alakul ki, az étkezés ellen. De, akkor mi a teendő?

Készítsük fel a kicsik szervezetét a tavaszra!

Ha hihetünk az előrejelzéseknek, lassan valóban beköszönt a tavasz: itt az ideje kimozdulni a barlangunkból, a nagykabátot pedig eltenni. De hogyan tegyük tavaszkésszé a borongós téli hónapokban legyengült izgő-mozgó felfedezőket? A Czeizel Intézet gyermek gasztroenterológusának tanácsaival kirobbanó formában várhatjuk az éltető napsütést!

Hosszabb utazás kisgyerekkel, avagy "Ott vagyunk már?"

Igazi kihívás két gyerekkel zökkenőmentesen elindulni s bárhová időben odaérni, a hosszabb utazásokat, azonban alaposan meg kell tervezni! Néhány ötletet adunk most arra, hogyan lehet enyhíteni a hosszú utak unalmát.

Hogyan töltsük fel a kisbabák vitaminraktárait?

A kisbabák táplálása kapcsán sarkalatos kérdés a megfelelő vitaminbevitel biztosítása. A tél vége felé még jobban érdemes figyelni, hogy a hozzátáplálás során milyen élelmiszerek közül válogatunk, hogy feltölthessük a kicsik vitaminraktárait. De mi a legjobb választás?

Szorongás a várandósság alatt – miért veszélyes?

Elkészül-e időben a babaszoba, mit ehetek, ami jó a babának, egészséges lesz-e a kicsi, milyen lesz a szülés? Megannyi hasonló kérdésen gyötrődnek a kismamák, ami sok idegeskedést okoz. Ezek a stresszhatások szinte elkerülhetetlenek, viszont komoly következményekkel járhatnak: kihathatnak a kicsi fejlődésére is.