Menü

Iskolai félelmek- Miért szorong a gyermek?

A félelem és a szorongás mindenki számára ismert érzelmi állapot, szélsőséges változatai komoly nehézséget okozhatnak, főleg gyerekek esetében. Gyakran okoznak teljesítményromlást, és viselkedés zavarokat, ezért fontos, hogy felismerjük, ha a gyermekünk fél és szorong az iskolában.

A két fogalom jelentése és tünetei nagyon hasonlóak, a pszichológia úgy tesz különbséget a kettő között, hogy a félelemnek konkrét tárgya van, a szorongás egy általánosabb negatív érzelmi állapot. A testi tünetek megegyeznek, általában a következő jelek utalnak rá: izzadás, hasi fájdalom, szájszárasság. A szorongászavarnak különböző típusai vannak, például a felnőttek körében is gyakori pánikbetegség. Ez a típusú szorongás legfőbb jellemzője, hogy epizodikus, átmeneti, váratlanul megjelenő intenzív félelem, ami fokozott testi tüneteket is okoz. Továbbá vannak különböző fóbiák is, ahol a félelemnek azonosított tárgya van.

Gyerekek esetében különösen fontos téma lehet a teljesítményszorongás jelensége, amely gyakori oka a rossz teljesítménynek. Olyan helyzetekben fellépő szorongás, ahol teljesítmény alapján értékelik a személyt, például vizsga, dolgozatírás, előadás, sportverseny esetében.  A pszichológusok két alapvető összetevőre bontják a teljesítményzavart, egyrészt jelentkezik az aggodalom, ami adódhat például másokkal való összehasonlításból, vagy a szégyentől való félelemből. A fokozott aggodalom gátolja a figyelmet és a koncentrációt, ezért csökken a teljesítmény. Az aggodalom mellett megjelenik a stressz is, ami testi tüneteket is okoz.

Itt érdemes megjegyezni az „önbeteljesítő jóslat” jelenségkörét. A tanárok és a szülők is elvárásokat hordoznak magukban a gyerekekkel kapcsolatban, ezek nem feltétlenül tudatosak, de közvetett módon hatnak a gyerekek teljesítményére. Kutatások igazolták, hogy azoknak a gyerekeknek, akik felé pozitív teljesítményelvárásokkal viszonyultak valóban jól teljesítettek, de ennek fordított esete is beigazolódott. Vagyis a gyerekek iskolai teljesítményével kapcsolatos tanári elvárások jelentősen befolyásolják a gyerekek viselkedését, és eredményeit. De honnan érzékelik a gyerekek ezeket az elvárásokat? Például pozitív elvárások közvetett módon jelentkezhetnek több szemkontaktus, gyorsabb megerősítés, több mosoly formájában.

Létezik sikerfélelem is, melynek szintén gyakori helyszíne az iskolai légkör. Ez a jelenség megfigyelhető például jó tanulók esetében, mivel félnek a kirekesztéstől, szociális elutasítástól.

A krónikus iskolakerüléshez hasonló, de nem feltétlenül azonos az iskolafóbia. Ez a típusú szorongás, félelem nem jelent feltétlenül konkrét iskolai hiányzást, de negatív hatással van a teljesítményre. Jelei lehetnek például viselkedési problémák az iskolában, iskolakerülés, rosszullétek. Ez a fóbia gyakorlatilag az iskola elutasításában manifesztálódik, hátterében gyakran rejtőzik szorongás és depresszió. Többféle oka lehet, például félelem a társas helyzetektől, de gyakran az is probléma lehet, ha a szülők saját negatív iskolai élményekkel rendelkeznek és ezeket nem tudatos módon, de közvetítik gyerekeik felé is.

Nem kell minden rossz iskolai osztályzat mögött komoly zavart, vagy szorongást feltételeznünk, de nem szabad lekicsinyíteni a gyerekek iskolai problémáját. A gyerekeknek komoly kihívást jelent az iskolai élet, hiszen meg kell állni helyüket mind teljesítmény mind szociális szempontból, többféle elvárás is nehézkedik rájuk, és ezeket mindenki másképp kezeli. Komoly teljesítmény romlás esetén érdemes odafigyelnünk az okokra, de ahogy láthattuk, a kiválóan teljesítő gyerekeknek sem mindig egyszerű.

Fotó: sxc.hu

Télen otthon gyerekekkel

Amikor a téli hóesést a latyakos, esős, szürke és borult utálatos időjárás váltja fel, egész napos esővel, sötéttel, szeles hideggel, akkor bizony bent rekedünk eleven gyermekeinkkel egy lakásban. Vajon mi mindennel köthetjük le figyelmüket a négy fal között?

Nem, nem és nem! avagy a hiszti pozitív hatásai

A hisztizés a gyermekek érzelmi fejlődésének egyik nagyon fontos állomása, sok jótékony hatása van. Gondoltad volna?

5 párkapcsolati tévhit kritikája - egy kismama szemszögéből

Minden friss anyukára komoly feladat vár: új életritmust kell kialakítania a pici babája mellett. Ilyenkor bármely pici problémából nagy lufit tudunk fújni, de az esetek többségében nem olyan megoldhatatlan és végzetes ez a pár probléma, mint amilyennek érezhetjük. Ideális esetben, ebben a kezdeti időszakban kezdődik meg az események folyamatának láncolatából összeálló átalakulás, mikor is újfent közös hangot alakíthatunk ki párunkkal.

Öt hasznos baba-mama applikáció a fittség jegyében – vajon segítenek?

A telefonok ma már szinte hozzánőttek a kezünkhöz. Ha nincs is folyamatosan a markunkban a kis eszköz, de biztosan ott van a közelünkben. Telefonunkat szomorú vagy sem, a világért se hagynánk otthon – főleg nem egy sűrű, programokkal teli napon. Ezen gondolkodtunk éppen, mikor összegyűjtöttünk öt applikációt, ami nagyban segítheti egy friss kismama, vagy egy elfoglalt nagycsaládos édesanya életét, ha épp ideje sincs elmenni bármerre otthonról, de mégis szeretne odafigyelni magára.

Súlyfelesleg várandósság alatt és után

A nők körében a súlyfelesleg témája nem csupán várandósság idején kérdés, hiszen a mindennapjainkban, ha nem is vágunk bele a gyermekvállalásba, akkor is komoly gondot okoz, hogy miként egyensúlyozzuk ki étrendünket, és nem pusztán esztétikai, hanem egészségügyi szempontból is – mit és honnan szerezzünk be? Mihez tartsuk magunkat? Ebben az útvesztőben jól jön néha egy kis segítség.