Menü

Mozgás és nyugalom: thai chi

Kínában, Japánban, sőt az Egyesület Államok nagyvárosainak parkjaiban gyakran látni kisebb, nagyobb, fiatalokból és idősekből álló csoportokat, amint lassú mozdulatokkal edzik testüket. Ezek a csoportok thai chi gyakorlatokat végeznek.

A tai chi  részben légzésterápia. A keleti légzésterápiák magukba foglalják az idegpályák és az izmok tudatos serkentését és ellazítását, valamint az elme által irányított légzést. A gyakorlás során  nem csak a fizikai testet edzük, hanem a szellemünk is kiegyensúlyozottabbá válik, jobban megtanuljuk a környezetünkben zajló eseményeket valós értékükön, és sem alul, sem felül értékelni.

A mozdulatok következtében a tüdőlebenyek a mozgások közben kitágulnak, és így nagyobb felületen tudják leadni az elhasznált széndioxidot és felvenni a szükséges oxigént a beszívott friss levegőből. Mivel a mozdulatok lassúak, és a légzés a mozdulatok sebességéhez automatikusan igazodva szintén lassú, a tüdõnek több ideje van az oxigén és a széndioxid kicserélésére. A megfelelő légzéssel jótékonyan masszírozzuk a belső szerveket is, így segítve azok tökéletesebb működését.

Mozgás közben a súlypontot folyamatosan áthelyezzük egyik lábról a másikra, így azok izmai felváltva megfeszülnek, majd ellazulnak, ezáltal mintegy pumpálják a vért és a nyirokfolyadékot. A lassú váltott mozgás jótékonyan hat az izületekre is, erősítve azokat.
A gyakorlatok közben nem kell erőlködnünk, sőt inkább ellazulunk, s ezáltal a gerincet is lazítjuk.

Fotó:
sxc.hu

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.