Menü

Kikapcsol és erőt ad

  • Dátum: 2013.05.26., 23:31

Már csak olimpiai hagyományaink és eredményességünk okán is érdemes megismerkedni közelebbről vele, e heti „Ezt próbáld ki!” elnevezésű sportajánlónk szereplője a kajakozás.

A kajak őse valahonnan az északi (vízi) vadászmezőkről származik, többek között az eszkimók is használták közlekedésre, fókavadászatra. A csónak alapfelépítése az idők alatt nem sokat változott: zárt fedélzet, egy, vagy több beülés, kéttollú lapát – ezek a fő ismérvek. A kajak – amelynek története később szervesen összefonódott a közép- és dél-amerikai, indián eredetű kenuéval – a 20. század elején kezdett igazán népszerűvé válni.

Az első Európa-bajnokságot 1933-ban rendezték, és a sport (mint kajak-kenu) az 1936-os berlini olimpiai játékokon már a program része volt. Itt már akadt magyar induló is, de sikereink még várattak magára. Persze nem sokáig, a második világháború után gyorsan „regenerálódó” honi kajak-kenu eredményeit minden sportrajongó ismeri. Az első ötkarikás aranyérmet 1956-ban, Melbournben szereztük, az érmek számát tekintve hazánk ma a legeredményesebb ország a világon.

Ami a sportág szabadidős részét illeti, sokan hódolnak hobbiként a kajakozásnak, folyóinkon, tavainkon gyakran látni egyedül, vagy csoportban lapátolókat. Sok iskolában – vízi táborok keretein belül – a testnevelési oktatás része a kajakozás, kenuzás ismereteinek elsajátítása. Előbbi esetében könnyebb az evezés, viszont természetesen itt is nagyon fontos a megfelelő mozgásforma megtanulása, begyakorlása. A helyes technika elsősorban a hát- és a hasizmokat dolgoztatja. Ha birtokunkban van a megfelelő technika, hosszabb utakra s vállalkozhatunk. A túrakajakosok csónakjai olyan „extrákkal” vannak ellátva, mint például a légmentesen elzárt kamrák, amelyekben kényelmesen és biztonságosan lehet csomagokat tárolni.

A kajak amellett, hogy megdolgoztat, remek kikapcsolódás, nem beszélve arról, hogy segítségével gyönyörű, csendes vízi-zugokat fedezhet fel az ember. Természetimádóknak tehát kiváló választás, a kezdő evezősöknek viszont azt ajánlják, hogy először tavon próbálkozzanak. Nem árt persze emellett tapasztalt kajakos tanácsát kérni, a felszereléstől (ez a rész sajnos nem olcsó és viszonylag nagy a helyigénye is) kezdve a technikáig sok mindenben lehet szükségünk segítségre.

Fotó: sxc.hu

Így ehetsz kevesebbet

Mindannyian tudjuk, hogy a diéta, valamint alakunk megőrzésének titka, hogy nem esszük túl magunkat, és normális mennyiségű ételt fogyasztunk. Igen ám, de a társadalom többsége "túlfogyasztó", azaz többet eszik, mint amennyire valójában szüksége lenne. Hogyan érhetjük el, hogy kevesebbet tudjunk enni?

A diétázás pszichológiája

Miért nehéz a fogyókúra? Mert jelentős mentális odafigyelést és önuralmat igényel. Viszont több feltétel együttállása szükséges ahhoz, hogy a megfelelő akaraterőt felhasználva sikeresen végigvigyük kitűzött diétás céljainkat. Éppen ezért érdemes lelki felkészüléssel megelőzni a fogyókúra kezdetét!

Kardiót vagy súlyzókat válasszunk, ha fogyni szeretnénk?

Évtizedek óta ismert az a hagyományos felfogás, miszerint a kardió edzés a legjobb, ha fogyni szeretnénk. Közben megismerkedhettünk a súlyzós edzésformával is. De vajon melyik a hatékonyabb?

Tavaszi alakstart

Itt a tavasz, végre szekrénybe tehetjük a nagykabátot és bedobozolhatjuk a vastag harisnyákat! Igen ám, de a kevesebb ruha árulkodik, hogy mit tett a tél az alakunkkal. Ha elkényelmesedtél az otthon töltött hónapokban, akkor íme egy kis segítség a diéta elkezdéséhez!

Nincs jó vagy rossz diéta – a jojó effektus egyik oka

Végre tudományos bizonyíték is van arra, amit mi már régóta sejtettünk! Egy tanulmány szerint ugyanis minden ember egyéni módon reagál arra, amit eszik. Az a fontos, hogy az egyes emberek szervezete egyénileg hogyan reagál a különböző ételekre.