Menü

Ezt próbál ki – tájfutás

  • Dátum: 2013.06.28., 13:48

Annak ellenére, hogy hazánkban régóta komoly hagyományai vannak, még csak most kezd el érződni az a jellege, ami például a skandináv országokban már jó ideje tapasztalható. A tájfutás igaz családi, szabadidős sport.

Észak- és Nyugat-Európában még a kisebb versenyeken több százan indulnak, és a létszám a legtöbb esetben azért nagy, mert – gyerekektől a nagyszülőkig - komplett családok állnak rajthoz.  Ez azért alakult ki, mert a tájfutás amellett, hogy jó sport, remek szórakozás, ráadásul növeli a természetben, a tiszta levegőn töltött idő nagyságát.

A tájfutásnak ma már rengeteg fajtája, módozata a létezik, de a lényegben nincs eltérés: futni kell és jól tájékozódni. Az ellenőrző pontok közötti útvonalat a versenyző választja ki, tehát a taktikának is nagy szerepe van.

A sportág a skandináv országokból ered, ahol már több mint száz éve űzik. Hazánkban is gyorsan népszerűvé vált, Monspart Sarolta és Oláh Katalin személyében világbajnokokat is adtunk. Magyarországon is rendeztek világbajnokságot, 1983-ban Zalaegerszeg, 2009-ben Miskolc adott otthont az eseménynek.

A tájfutó szezonban, kora tavasztól késő őszig, rengeteg kisebb nagyobb verseny van. A fiatalok és az idősek is szívesen űzik akár rövid, akár hosszútávon, egyéni, váltó, vagy csapatviadal keretében. A létszám hazánkban is növekszik, ám tömegesnek még nem mondható, jellemző, hogy egyelőre megmaradt egy szűkebb réteg sportjának.

Azoknak, akik még nem ismerik közelebbről, tehát számos remek lehetőségük akad a kipróbálásra. A legnagyobb hazai megmérettetésnek, a Hungária-kupának idén Veszprém ad otthont. Az augusztusi eseményen az amatőrök is kipróbálhatják magukat, azoknak, akik nem húznak tájfutó ruhát pedig számos szórakoztató, játékos program áll majd rendelkezésükre.

Fotó:
sxc.hu

5 jó tanács az irodai ülőmunka egészségkárosító hatása ellen

Bár az állómunkánál kényelmesebbnek tűnhet, a folyamatos ülőmunka közel sem veszélytelenebb az egészségünkre nézve.

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Mint tudjuk a sport elengedhetetlen része a bemelegítés és a nyújtás. Sokan az idő hiányára való tekintettel elhanyagolják ezeket és egyből a futópadra ugranak. Viszont, hogyha jól végiggondoljuk, például a munkából hazaérve is általában leülünk egy percre és megállunk egy picit, ami segít abban, hogy ráhangolódjunk az elkövetkezendő feladatra. Testünk hálás lesz nekünk, hogyha időt szánunk rá. Ezért a továbbiakban bővebb információkat kaphatsz arról, hogyan tudhatod az edzésed végén az i-re a pontot tenni.

Ingerültség – mondj rá nemet!

Az őszi időszak sem kevésbé stresszes, mint a téli, a tavaszi vagy a nyári. Főleg azoknak, akik nem szeretik az időjárás szélsőséges változásait, a hirtelen nagy terheket, nehezen birkóznak meg a változó szokásokkal vagy a rövidülő napokkal. De bármilyen évszak is legyen, fontos, hogy az ingerültségünket ne vezessük le másokon, és a saját feszültségünk ne legyen a kapcsolataink romboló tényezője.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Önkénteskedési kisokos Ázsiában - Chance Program

A világmegváltás ma is elmarad érdeklődés hiányában, de azért aki akarja, megteheti a magáét. A Srí Lanka-i Chance Program sok nehéz helyzetben lévő gyereknek jelent segítséget. Az alapvetően magyar(!) programban sokan megtalálhatják a számításukat, fejleszthetik türelmüket és képességeiket.