Menü

Forma 1 – 2012-13-as szabálymódosítások – közeleg a Magyar Nagydíj

  • Dátum: 2013.07.08., 11:02

Sok dolgot lehet állítani az idei Forma 1 - ről, de azt, hogy unalmas lenne, azt semmiképp. Hogy mi az ára ennek, azt remélhetőleg nem tragikus események fogják beárnyékolni, melyek eddig szerencsére nem következtek be.

Tényleg elmondható, hogy az utóbbi évek rajt – cél győzelmei után, a szabályok folyamatos módosításának következtében kissé felkavarodott az állóvíz ebben a népszerű technikai sportban. A változtatások folyama már a 2012 –es idényben elindult, de úgy tűnik ezek a változtatások igazán a mostani idényre forrták ki magukat a csapatokon belül. A versenyzők, nézők és a csapattagok biztonsága érdekében számos fontos változtatást eszközöltek az elmúlt két évben.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa 2011 decemberében Új-Delhiben, majd Milánóban nem egy új szabályt vezetett be, és módosított már a 2012-es idényre.

A legfontosabb újítások a következőek voltak:
Az első, a töréstesztek szigorítása. Az előző idényekben csak az első verseny előtt kellett a gépeknek átesniük a törésteszteken, ma már ezek nélkül télen sem tesztelhetnek a csapatok.

A 2012-es autókon előírt alacsonyabb orrmagasságnak köszönhetően elkerülhető, hogy a frontálisan vagy oldalról ütköző autók orrkúpjai "rácsúszhassanak"  egymásra, vagy akár a pilótafülkére.

Fontos újítás, hogy a csapatoknak lehetőségük van az idény közbeni tesztelésre. A háromnapos tesztet az Olaszországban tartják a Spanyol Nagydíj után.
A legtöbb csapat tervezői a kipufogógázokat az autó padlólemeze végén elhelyezkedő diffúzorra vezette, ezzel megnövelve a tapadást. Újabban a FIA szigorúan megszabta a kipufogók kivezetésének állását, hogy elkerüljék a gázok diffúzorra terelését.

2011 – ben Kínában Lewis Hamilton autóját a rajtrácson szerelték össze, hogy el tudjon indulni. Tavaly óta ilyen már nincs, a parc fermé szabály kimondja, hogy az autó nem mehet ki a bokszból a rajt előtt, ha nincs minden alkatrésze felszerelve.

2012-től egy verseny legfeljebb 4 órás lehet, függetlenül, hogy mennyi időt töltenek piros zászlós megszakítástól. Ha a biztonsági autó miatt húzódik el a futam, akkor ez maximum 2 órát vehet igénybe.

A biztonsági autós szakaszokra is új szabályok érvényesek. Az előző években nagy kavarodást okozott, hogy a lekörözött versenyzők nem vehették vissza a körüket. Mostantól akik körhátránnyal rendelkeznek,  - mint az elmúlt hétvégén 2013 – as Német Nagydíjon Mark Webber - ezt visszavehetik a vezető versenyzőtől. Ez – ahogy láttuk is - meghosszabbítja a biztonsági autós szakaszt, mivel a lekörözötteknek utol kell érniük a többi kocsit, de ezáltal sokkal izgalmasabb lesz az újraindítás, hiszen így a versenyzőknek nem kell szenvedniük lekörözött pilótával maguk előtt, így azonnal megkezdhetik a támadást.
Betiltották a "cikázás"- t.  Megtiltották, hogy a versenyző egynél többször térjen le, majd térjen vissza az ideális ívre miközben támadják őt. Mostantól a támadó már mellette van, akkor a védekező versenyző köteles a pálya szélétől számítva egy autó szélességének megfelelő helyet biztosítani az őt előzőnek. A bírók mostantól már a szabadedzéseken, is nagyon szigorúan büntetik, ha a pilóta levág egy kanyart.

A gumiszabály is változott. Már az első szabadedzésen megkapják a csapatok az összes szett gumit, és ezzel önállóan gazdálkodhatnak. Ebből sokat profitálhatnak az istállók, mert pénteken felrakhatják az összes gumit, ezért a szombati időmérőn nem kell bemelegítsék a vadonatúj gumikat.
Ezeken kívül a Pirelli is módosított idén egymáshoz közelebb álló keverékeket szállít a csapatoknak, ezzel azt szeretné megoldani, hogy a csapatok azonos taktikát alkalmazzanak. Megváltoztatták az abroncsok összetételét is, aminek köszönhetően nagyon érzékeny lesz, jobban fog kopni. Erre láttunk veszélyes példákat a Kanadai Nagydíj – on, minek következtében hirtelen a versenyek bojkottja is felvetődött a versenyzőkben.

2013 – ban csak kis mértékben változtak a száguldó cirkusz szabályai.
Az egyik módosítás értelmében az előzéseket segítő állítható hátsó szárny, azaz a légellenállás-csökkentő rendszer (DRS) használatát korlátozták.
Használatára a szabadedzéseken és az időmérők ideje alatt a pilótáknak idén már csak a  kijelölt DRS-zónákban lesz lehetőségük.

A Forma-1 hivatalos gumiszállítója a Pirelli idén súlyosabb abroncsokat biztosít a csapatoknak, ezért a nemzetközi szervezet megemelte az előírt maximális súlyhatárt: egy versenyautó a mostani idényben pilótával együtt legfeljebb 642 kilogramm. Egy ilyen elszabadult gumi okozott a németországi versenyen jókora kalamajkát.

A módosításokból is látszik a szigorítások elsődleges célja legfőképp a biztonság megőrzése, valamint természetesen a verseny izgalmának fokozása. Természetesen minden versenyhelyzet vagy szituáció új problémákat vet fel – ebből is láttunk már párat – de egyértelműnek tűnik, hogy igyekszenek megtalálni a még ésszerű versengés és a végsőkig kiélezett sportszerű harc közötti vékony határmezsgyét.

Reméljük ez a szellem a Hungaroringen is megmarad, s végre egy izgalmas Magyar Nagydíjban lesz részünk!

Fotó:
sxc.hu

Atlétikai világbajnokság Budapesten!

Mint sokan tudjuk, a 2023-as atlétikai világbajnokság rendezési jogát Budapest kapta meg a Nemzetközi Atlétikai Szövetség 2018 decemberében tartott ülésén. Ez a 19. szabadtéri atlétikai világbajnokság, melyre 195 országból 2000 atléta érkezett.

Az eper szervezetre gyakorolt hatása

A nyár igazi jele a piacokon megjelenő friss eper, ami nem csak finom, de rendkívül egészséges is, mondhatni bűntelen élvezet.

Miért szednek sótablettát a futók?

Sokan esküsznek rá, mások pedig egyáltalán nem használják. De most akkor kell vagy sem? Mire jó a sótabletta?

Segíti-e az olimpia egy ország sportjának felemelkedését?

Előző cikkünkben arról elmélkedtünk, hogy vajon egy átlag hazai világverseny generál-e az utánpótlásnak több versenyzőt. Egyértelmű válasz nem adható, annyi bizonyos, hogy a kettő között nincs összefüggés. Az már egy másik kérdés, hogy néhány kiugró eredmény viszont érdeklődő fiatalokat hoz az adott sportágba. Ám azt már viszonylag objektíven meg tudjuk vizsgálni, hogy okozott-e sportági fejlődést egy olimpia az adott országnak. Maradjunk csak a XXI. századi olimpiáknál.

Az egészséges edző-gyermek-szülő háromszög a sport területén.

Amikor gyermekünket klubkeretek között sportolni adjuk, nagyon fontos, hogy megmaradjon a gyermek-szülő-edző háromszög stabilitása. Ennek fenntartásáért különösen a két felnőttnek kell sokat tenni, mert ha megbillen, vagy bármilyen törés következik be, annak a gyermek látja a kárát. Néhány sportág erre már konkrét leírásokat dolgozott ki.