Menü

Mi alapján válasszunk sportágat gyermekeink számára?

Az egészséges életmódra nevelés egészen kiskortól kezdődően javasolt. Ennek egyik fő eleme a mozgás, de milyen szempontokat érdemes végiggondolni szülőként, amikor valamelyik sportág felé tereljük gyermekeinket?

Azért érdemes ezeket a szempontokat végiggondolni szülőként, mert nyilván az a főcél, hogy olyan sportágat válasszunk, ami sikerélményt biztosít gyermekünk számára.

Nem a legfontosabb, de mindenképp praktikus lépés, az anyagi tényezőkhöz mérve felmérni a lehetőségeket. Ezt követően érdemes kicsit tudatosabban vizsgálni az alkati tényezőket. Persze ebben szakember segítségét is igénybe vehetjük, például egy testnevelő tanár véleményét is ki lehet kérni. Az életkorhoz képest mért fizikai adottságok alapján két alapvető típusról beszélnek a szakemberek.

Az egyik a retardált típus, amely lelassult testi fejlődést jelent. Ennek persze nincs hosszú távú jelentősége, de érdemes figyelembe venni sportágválasztásnál, hogy a sikerélmény biztosítva legyen. A szakemberek az ebbe típusba tartozó gyerekek számára kevésbé ajánlják a csapatjátékokat. Mivel az azonos életkorú, de fizikailag fejlettebb csapattagok mellett kevés érvényesülési lehetőség van, ami kockáztatja a sikerélmény megélését. A torna például javasolt a retardált típusba tartozóknak, mivel fejleszti a koordinációs képességet, és előremozdítja a fizikai fejlődést is.

A másik ilyen elméleti típus az akcelerált, aki ennek a kategóriának megfelelő mozgási és testi fejlettséggel rendelkezik, annak labdajátékokkal érdemes próbálkozni. Mert ezekben a sportágakban érvényesül leginkább az a fizikai előny, amelyet ez a típusú testi fejlődés jelent.

A csapatjátékok biztosítják a gyerekek számára a társas szocializáció alapjait, elősegítik például a beilleszkedés képességének elsajátítását. De az egyéni sportágak is rendelkeznek előnyökkel, például, hogy a siker főként az egyénen múlik csak.

Összességében nem érdemes végleges döntéseket hoznunk gyermekünk sportolásával kapcsolatban. Ehelyett inkább azt javasolják a szakemberek, hogy az egészséges testi fejlődés érdekében fiatalkorban minél többféle mozgási forma kipróbálása a legelőnyösebb. 

Fotó:
pixabay.com

Edzés a nyaralás alatt? Na ne...

A nyaralás elsősorban a pihenést jelenti, a hétköznapi mókuskerékből való kiszakadást, azonban létezik a vakációnak nagyon sok fajtája, akár aktív, akár passzív kikapcsolódást keresünk. Akik ekkor sem szeretnének ellustulni, vagy kiesni a formájukból, nekik szánjuk elsősorban ezeket a sorokat.

Egészséges édesség

Ki ne álmodna egy olyan nassolnivalóról, amely egészséges, gyógyító hatása van, finom is és még édességnek is nevezheti? Az édességek igen csábítóak tudnak lenni, az emberek pedig olykor-olykor el is csábulnak, és a kosarukba teszik vásárlás közben a nyalánkságokat.

Ellenségünk a szénhidrát?

A zsír után most új ellenséget választott a fitneszipar. Igen, megint az ételek egyik fő összetevőjét, a szénhidrátot tesszük felelőssé minden egészségügyi problémáért. Lássuk csak, hogy is van ez!

Mit és hogyan igyunk sportoláskor

Szakemberek szerint a sportolásra előre fel kell készülni, a testmozgáshoz ugyanis érdemes jól hidratált állapotban hozzákezdeni, persze ez nem azt jelenti, hogy teleisszuk magunkat.
Az arányos folyadék beviteli terv éppolyan fontos, mint egy jó edzésterv.

Kalóriaszámolás - miért és hogyan?

A kalóriák rabja vagy, vagy fittyet hánysz az ételek pontos összetételére? Vajon a kalóriaszámolás jó módszer a fogyáshoz, s ha igen, mennyire hatékony? Ezekre kerestük a választ.