Menü

Természetben űzhető sportágaink – kirándulás és túrázás

Igaz a vénasszonyok nyara majdhogynem elmaradt, de azért az ősz is tartogat számunkra természeti szépségeket. Ráadásul nemsokára itt az őszi szünet, úgyhogy eljön az ideje a túrázásnak. De mielőtt elindulnánk, nem árt néhány ismeret és jó tanács.

A sportok közül az egyik legnépszerűbb és mindenki számára elérhető kellemes időtöltés a kirándulás és a túrázás. A friss levegőn eltöltött idő hatására a légzési és anyagcsere folyamataink fokozódnak és javul szervezetünk hőszabályozása. A közben testünket érő napfény hatására pedig D-vitamin képződik, mely szintén segíti az anyagcserét, szerepet játszik a vérképzésben, s bőrünket is szebbé varázsolja. Egy kirándulás nem igényel komolyabb előképzettséget, hiszen csak az úti célt, és az odajutást kell megtervezni, s még néhány apróság és indulhatunk is. A túrázás már a természetjárás egy komolyabb változata, melyet alapos tervezés előz meg. Mivel egy túrának konkrét célja van, már kihívást is jelent, vagyis olyan teljesítménynek számít, amelyhez fizikai felkészültség is szükségeltetik.

A túrázás lehet egynapos túra, ahol a képzettségtől függően 5-30 kilométert is megtehetünk egy nap alatt. Lehet többnapos túra haladással, ahol mindig új szálláshelyről folytatódik az útvonal, és lehet csillagtúra is, amikor egy bázisról több irányba is indulnak naponta a résztvevők. A legnagyobb kihívás pedig a teljesítménytúra, ahol mindig egy nagyobb kihívással kell szembenézni. Mindegyikben az a közös, hogy a legnagyobb motivációt a természet szeretete nyújtja.

Minden esetben az indulás előtt meg kell határoznunk a túra célját, az indulási és menetidőt és a túra várható végét. Általában a haladásnál, amelyen a túravezető vezetésével, körülbelül 4 km/órát lehet tervezni a terepviszonyok figyelembevételével, és óránként érdemes beiktatni 5-10 perces pihenőket is. Menet közben egyenletes tempóban haladjunk, s vegyük észre a természet szépségeit. Legyen nálunk az időnek megfelelő réteges ruházat, elegendő élelem, zsebkés és esőkabát. Elengedhetetlen a kényelmes és vízhatlan túracipő, s esetleg csere zokni, ha szükség van rá. Miközben a természetben barangolunk, vigyázzunk annak értékeire is! Ne tépkedjük a leveleket és ne tördeljük az ágakat, ne szemeteljünk, s egyáltalán ne zavarjuk az útvonal élővilágát! Figyeljünk közben társaikra is! Keskeny ösvényen vigyázzunk a visszacsapódó ágakra, segítsük a másikat a szintkülönbségek legyőzésében, meredek, kapaszkodólánccal felszerelt terepek szakaszait csak egyesével használjuk. Vihar villámlás esetén kerüljük el a kiemelkedéseket és az egyedülálló fákat, ha nincs jobb megoldás, kuporodjunk a földre.

Természetesen az eddig felsoroltak mellett jó, ha nem hagyjuk otthon a legfontosabbakat, úgy, mint igazolvány, pénztárca, WC-papír és zsebkendő, sebtapasz és fájdalomcsillapító, valamint turistatérkép. Ha több napra megyünk, akkor nem árt bepakolni a tisztálkodó szereket és egy váltás ruhát is. S ha kell, akkor éjszakára takaró vagy hálózsák, zseblámpa, valamint gyufa vagy öngyújtó.

Ha mindez megvan, akkor már csak a térkép használatát kell megismernünk, amihez legfontosabb a térkép tájolása, illetve pillanatnyi helyzetünknek a meghatározása.  Ha eltévedtünk ne essünk pánikba, kérjünk segítséget bátran más természetjáróktól, ha ez nem lehetséges, akkor hegyvidéken a vízfolyások útját kövessük, sík terepen pedig bármely irányba elindulva Magyarországon legkevesebb négy óra alatt lakott területhez érkezünk…

Ha betartjuk ezeket az aprónak tűnő, de fontos dolgokat, a természetet járva garantáltan üdítő élményben lesz részünk.

Kellemes kikapcsolódást mindenkinek!

Fotó:
pixabay.com

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Téli sportok veszélyei

A tartósan hideg időben a téli sportok szerelmesei mindennél jobban vágynak arra, hogy kedvenc téli sportjaikat űzhessék. Ahogy a nyári sportszezonnak is megvannak a maga feltételei, úgy a téli edzésnek is számtalan betartandó szabálya figyelmeztet arra, hogy kellő óvatossággal járjunk el.

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Januári mérlegelés és a következő lépések

Odafigyeltél, mégis 2-3 kg plusszal zártad az ünnepi időszakot? Ezt egyrészt tök igazságtalannak érzed, másrészt kérdéses, hogy lesz ebből 5 hónap múlva strandforma? Kétségbeesés, kapkodás helyett nézd meg, meg mi törtélnhetett, és hogy tudod kompenzálni ezt az időszakot!