Menü

Természetben űzhető sportágaink – kirándulás és túrázás

Igaz a vénasszonyok nyara majdhogynem elmaradt, de azért az ősz is tartogat számunkra természeti szépségeket. Ráadásul nemsokára itt az őszi szünet, úgyhogy eljön az ideje a túrázásnak. De mielőtt elindulnánk, nem árt néhány ismeret és jó tanács.

A sportok közül az egyik legnépszerűbb és mindenki számára elérhető kellemes időtöltés a kirándulás és a túrázás. A friss levegőn eltöltött idő hatására a légzési és anyagcsere folyamataink fokozódnak és javul szervezetünk hőszabályozása. A közben testünket érő napfény hatására pedig D-vitamin képződik, mely szintén segíti az anyagcserét, szerepet játszik a vérképzésben, s bőrünket is szebbé varázsolja. Egy kirándulás nem igényel komolyabb előképzettséget, hiszen csak az úti célt, és az odajutást kell megtervezni, s még néhány apróság és indulhatunk is. A túrázás már a természetjárás egy komolyabb változata, melyet alapos tervezés előz meg. Mivel egy túrának konkrét célja van, már kihívást is jelent, vagyis olyan teljesítménynek számít, amelyhez fizikai felkészültség is szükségeltetik.

A túrázás lehet egynapos túra, ahol a képzettségtől függően 5-30 kilométert is megtehetünk egy nap alatt. Lehet többnapos túra haladással, ahol mindig új szálláshelyről folytatódik az útvonal, és lehet csillagtúra is, amikor egy bázisról több irányba is indulnak naponta a résztvevők. A legnagyobb kihívás pedig a teljesítménytúra, ahol mindig egy nagyobb kihívással kell szembenézni. Mindegyikben az a közös, hogy a legnagyobb motivációt a természet szeretete nyújtja.

Minden esetben az indulás előtt meg kell határoznunk a túra célját, az indulási és menetidőt és a túra várható végét. Általában a haladásnál, amelyen a túravezető vezetésével, körülbelül 4 km/órát lehet tervezni a terepviszonyok figyelembevételével, és óránként érdemes beiktatni 5-10 perces pihenőket is. Menet közben egyenletes tempóban haladjunk, s vegyük észre a természet szépségeit. Legyen nálunk az időnek megfelelő réteges ruházat, elegendő élelem, zsebkés és esőkabát. Elengedhetetlen a kényelmes és vízhatlan túracipő, s esetleg csere zokni, ha szükség van rá. Miközben a természetben barangolunk, vigyázzunk annak értékeire is! Ne tépkedjük a leveleket és ne tördeljük az ágakat, ne szemeteljünk, s egyáltalán ne zavarjuk az útvonal élővilágát! Figyeljünk közben társaikra is! Keskeny ösvényen vigyázzunk a visszacsapódó ágakra, segítsük a másikat a szintkülönbségek legyőzésében, meredek, kapaszkodólánccal felszerelt terepek szakaszait csak egyesével használjuk. Vihar villámlás esetén kerüljük el a kiemelkedéseket és az egyedülálló fákat, ha nincs jobb megoldás, kuporodjunk a földre.

Természetesen az eddig felsoroltak mellett jó, ha nem hagyjuk otthon a legfontosabbakat, úgy, mint igazolvány, pénztárca, WC-papír és zsebkendő, sebtapasz és fájdalomcsillapító, valamint turistatérkép. Ha több napra megyünk, akkor nem árt bepakolni a tisztálkodó szereket és egy váltás ruhát is. S ha kell, akkor éjszakára takaró vagy hálózsák, zseblámpa, valamint gyufa vagy öngyújtó.

Ha mindez megvan, akkor már csak a térkép használatát kell megismernünk, amihez legfontosabb a térkép tájolása, illetve pillanatnyi helyzetünknek a meghatározása.  Ha eltévedtünk ne essünk pánikba, kérjünk segítséget bátran más természetjáróktól, ha ez nem lehetséges, akkor hegyvidéken a vízfolyások útját kövessük, sík terepen pedig bármely irányba elindulva Magyarországon legkevesebb négy óra alatt lakott területhez érkezünk…

Ha betartjuk ezeket az aprónak tűnő, de fontos dolgokat, a természetet járva garantáltan üdítő élményben lesz részünk.

Kellemes kikapcsolódást mindenkinek!

Fotó:
pixabay.com

Alternatív hozzávalók a konyhában

Még a csapból is a diéták folynak, azonban, ha egy egyszerű sütit szeretnénk elkészíteni, gyakran bajban vagyunk, hogy mit használjunk, a szokásos összetevők helyett.

Tények és tévhitek a cukorról

A legtöbben ördögtől valónak tartják a cukrot, főleg, ha diétáról van szó. Nézzünk meg pár tévhitet, amit gyakran hallhatunk.Vajon van mögöttük igazság? Kiderül a cikkből!

Az úszás jótékony hatásai

A sportok szerelmeseinek a tavasz még több lehetőséget szolgáltat szenvedélyük kibontakoztatására. Az úszás, azonban nemcsak a tavaszi időben tud jól esni. Jótékony hatását egész évben élvezhetjük, télen épp úgy, mint nyáron.

Testi-lelki harmónia

Mikor egészségről, vagy betegségekről beszélgetünk, gyakran a kézzel fogható dolgokban keressük a megoldást. Az egészséges reformételekben és gyógyszerekben, s megfeledkezünk sokszor arról, hogy testi állapotunk mellett, lelkileg milyen módon tehetünk saját életünkért. A testi-lelki harmónia szorosan összefügg, és nem működhet egyik sem a másik nélkül.

Tavaszi méregtelenítés

A hosszú tél után bevett szokás, hogy a természet megújulásával mi is megújuljunk kicsit, amit a szervezet méregtelenítésével érhetünk el. Nézzük is meg, hogyan!