Menü

A goji 12 kiemelt hatóanyaga

  • Dátum: 2013.11.28., 18:05

A goji bogyó tápanyagokban igen gazdag élelmiszer. Tartalmazza a karotinoidok több fajtáját, legalább 12 féle vitamint, több mint 30 nyomelemet, antioxidáns hatású polifenolokat és 19 aminosavat.

A goji bogyó fedezi a szervezet makrotápanyag szükségletének nagy részét. 68%-át szénhidrátok, 12%-át fehérjék, 10%-át rostok, 10%-át zsírok alkotják, teljes kalóriatartalma 370 egy 100 grammos adagban. A goji bogyó magjai többszáz különböző telítetlen zsírsavat, köztük linolsavat (omega-6) és linolénsavat (omega-3) tartalmaznak.

A goji bogyó sokféle mikrotápanyagot is tartalmaz, igen nagy koncentrációban.

1.Kálcium

100 gramm goji bogyó 112 mg kálciumot tartalmaz, a napi ajánlott mennyiség 8-10%-át. A kálcium a csontok és a fogak elsőszámú alkotóeleme, emellett a lágyszövetekben is fontos szerepet tölt be. Részt vesz keringési, hormon, enzim és idegi folyamatokban, valamint sejtmembrán stabilizáló funkciója is van. A kutatások szerint a szervezetben a kálcium szint fordítottan arányos a testzsír százalékkal.

2.Kálium

A goji bogyó 100 grammja a napi ajánlott kálium mennyiség 24%-át fedezi. Ennek az ásványi anyagnak a hiánya megzavarhatja az agyalapi mirigy normál működését, mely többek közt a növekedési hormon termeléséért felelős. A káliumról kimutatták, hogy csökkenti a magas vérnyomást.

3.Vas

A goji bogyóban több vas található, mint a spenótban, ennek pedig a keringés szempontjából van jelentősége. A vas részt vesz a vörösvértestek termelődésében, ezzel pedig csökkenti a magas vérnyomást és a koleszterinszintet. A goji bogyó a szervezet napi vas szükségletét 100%-ban biztosítja, az egyik legjobb természetes forrása.

4.Cink

A sebgyógyulást, a termékenységet, a látást és az immunrendszer megfelelő működését támogatja. Nélkülözhetetlen a fehérjék előállításához, szabályozza a genetikai tevékenységet, hiányában lelassul az anyagcsere. Goji bogyóval a napi ajánlott mennyiség 20%-át pótolhatjuk.

5.Szelén

Az antioxidáns ásványi anyagnak is nevezik, gyakori összetevője a táplálékkiegészítőknek. Fontos a máj, a pajzsmirigy egészsége, az immunműködés és a rák elleni védelem szempontjából. A goji bogyó nagy koncentrációban tartalmazza, közel 100%-ban biztosítja a napi szelén szükségletet.

6.Riboflavin (B2-vitamin)

Szabályozza az anyagcserét, létfontosságú az enzimek és a vitaminok szintetizációjához. A goji bogyóval a teljes mennyiséget biztosíthatjuk belőle.

7.C-vitamin

Ez az antioxidáns vitamin véd más antioxidáns molekulákat a szabadgyökök káros hatásától. A szárított goji bogyó a napi teljes C-vitamin szükséglet 35%-át fedezi, míg a friss goji bogyókkal akár a 100%-ot is biztosíthatjuk.

A goji bogyó gazdag forrása a növényi bioaktív anyagoknak, a fitokemikáliáknak, melyek többek közt a szervezet méregtelenítésében és a májfunkciók javításában játszanak fontos szerepet. Immunerősítő és antioxidáns hatásukkal védik a szervezetet a betegségekkel szemben. A goji bogyóban található 5 legfontosabb fitotápanyag:

8.Béta-karotin

A narancssárga és piros színű gyümölcsökben nagy mennyiségben megtalálható. Belőle a szervezetben A-vitamin lesz, mely nélkülözhetetlen a növekedéshez, a látáshoz, a csontok, a fogak és a bőr egészségéhez. A goji bogyó az egyik leggazdagabb forrása a béta-karotinnak.

9.Zeaxantin

Ez a karotinoid a szem retináját védi a károsodásokkal szemben, segít kiszűrni az ártalmas kék fényt.

10.Likopin

A goji bogyó korábban ismeretlen összetevője, melynek antioxidáns hatásáról megállapították, hogy a rák ellen is hatékony lehet.

11.Poliszacharidok

Ezek a hosszúláncú molekulák számos gyógynövény alkotóelemei, elsődleges forrásai az élelmi rostoknak, fokozzák az anyagcserét, javítják az emésztést, stabilizálják a vércukorszintet, támogatják az ásványi anyagok hasznosulását, javítják az immunrendszert és csökkentik a vastagbélrák kockázatát.

12.Fenolos vegyületek

A fenolok és polifenolok korunk két leggyakoribb és legveszélyesebb betegségével, a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségekkel szemben több oldalról is védik a szervezetet. Gyulladáscsökkentő, vérnyomást és koleszterinszintet szabályozó hatásukkal csökkentik a keringési betegségek kockázatát, antioxidánsként pedig a rákot okozó szabadgyököket állítják meg.

Olvasson többet a goji bogyóról itt!

Forrás, fotó:
Webprosper Kft

A tojás, és ami benne van

A tojás az egyik olyan élelmiszer, amelyet rengeteg legenda és téveszme övez. Fogyasztását, hol tiltják, hol pedig ajánlják. Mi az igazság?

Eljött a csípős ételek ideje

A téli időszak másfajta étkezést kíván. Ha energikusak szeretnénk maradni, akkor tartalmasabb, és másfajta ízvilágú ételeket érdemes fogyasztani. A hidegben ajánlott lehet a fűszeres, valamint rostdús ennivalókat tenni a tányérunkra.

Tévhitek, melyek veszélybe sodornak

A mai test- és egészségtudatos világ számos hiedelemmel és tévhittel van átszőve. Mit és hogyan együnk, miként sportoljunk? Az információ rengeteg, de nem könnyű eligazodni közöttük.

Miért érdemes termelői piacra járni?

Ha nincs tapasztalatunk, azt hihetjük, hogy a termelői piacon való vásárlás luxuscikknek számít. Kérem szépen, ez óriási tévedés! Nevezzük inkább tudatos vásárlásnak. Rengeteg előnye van, és az egészséges életmód szerves részét képezi. Tudd meg, miért érdemes ilyen helyen teletölteni a hűtőt - nem csak zöldségekkel!

Őszi receptötletek batátával

A színek szerinti étkezés alapján az őszi időszakban javasolt olyan színű ételeket fogyasztani, mint az őszi falevelek színvilága. Nos, ehhez kiválóan illeszkedik a batáta, vagy közismertebb nevén az édesburgonya, amelyet kétféle színváltozatban is termesztenek. Íme néhány szuper ötlet az elkészítéséhez!