Menü

Úgy vásárolunk, ahogy akarják?

Sokszor nem is gondolunk bele, hogy az üzletekben semmi sincs csak úgy, véletlenül elhelyezve. Főleg a nagy bevásárlóközpontokban komoly, előre kidolgozott stratégiával torpedóznak minket, befolyásolják döntéseinket, és szükségleteket keltenek bennünk.

Gyakori kutatási téma a bevásárlási szokások feltérképezése, és annak vizsgálata is, hogy a vásárlás közben milyen arányban hozunk érzelmi és racionális döntéseket.

Minden egyes döntés energiát igényel, vásárlás során ez az igénybevétel fokozódik (apróbb, de sok- sok döntés), és ráadásul óriási információtömeg is zúdul ránk az üzletekben. Az agyunk tehát hamar elfárad, így választásainkat egyre inkább külső tényezők (akciók, érzékszervekre ható reklámfogások) fogják meghatározni.

Ezért aztán nem meglepő, hogy a vásárlók 20%-a akkor is megveszi az akciós terméket, ha az valójában nem is kedvezményes (drágább, mint a többi termék), és az is gyakori, hogy az „egyet fizetsz, kettőt kapsz” akció ellenére csak egy terméket tesznek kosarukba a vásárlók.

Átlagosan a vásárlás első 20- 30 percében tudunk koncentrálni, vagyis racionális döntéseket hozni, ezt követően elkezdünk agyunk érzelmi részével gondolkodni, pontosabban sodródni. Persze az sem mindegy, hogy eleve milyen fáradtsági szinten vágunk bele a nagybevásárlásba, és bizonyos módszerek segíthetnek tudatosabb vásárlást véghezvinni. Például, előzetes lista összeállításával csökkenthetjük a reklámok befolyásoló hatását, és ezzel némileg agyunkat is tehermentesíthetjük. Ettől függetlenül, sok döntést kell meghozni, és a kutatók szerint 40 perc vásárlás után agyunk teljesen kimerül, a racionális döntések száma minimálisra csökken, az ár- érték arányok felmérése pedig megreked.

Fotó:
pixabay.com

A majális története, jelentése

A tavasz egyik legkedveltebb ünnepe a majális, de sokan nincsenek tisztában azzal, hogy honnan is ered ez a szokás, illetve hogy mit jelent a szó. Ebben a cikkben bemutatom az ünnepet, így megtudhatjátok, hogy mit ünneplünk ezen a napon, illetve azt, hogy mikor van, valamint, hogy hogyan forrt egybe a munka ünnepével.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Miért fontos a csapatépítés?

A helyi rádióban valamelyik nap a csapat építő tréningek fontossága, haszna volt a téma, így már akkor megfogalmazódott bennem, hogy erről a témáról érdemes írni. Mi a csapatépítés lényege, hogy zajlik, miért van rá szükség és kiknek ajánlott, ezekről szól mai cikkünk.

Vásárlásmánia

Bár a vásárlásmánia az egészségünkre nézve nem olyan káros szenvedély, mint például az alkohol- vagy drogfüggőség, mégis a szociális életünket nagyban károsíthatja, ezért fontos figyelni már a kezdő intő jelekre is.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.