Menü

Sport és étkezés: a nyerő páros

Napjaink szerencsére egyre egészségtudatosabb világában sokan eljutunk oda, hogy odafigyelünk a mozgásra és a táplálkozásra. A kettő összekapcsolása azonban még csak keveseknek megy.

Pedig a sportoláshoz hozzátartozik az étrend megfelelő összeállítása, elsősorban azért, hogy egészségesen táplálkozzunk, másfelől az is nagyon fontos szempont, hogy ne rontsuk az előbbiből adódó előnyöket. Ez nemcsak az élsportolóknak fontos és elengedhetetlen, hanem az amatőröknek is érdemes komoly venniük azt, hogy mi kerül az asztalra edzések előtt vagy után.

A megfelelő folyadék és vitaminbevitellel maximalizálhatjuk teljesítőképességünket, és ami még lényegesebb, elkerülhetünk olyan kellemetlenségeket, mint az izomláz, a görcs, bizonyos betegségek és sérülékenység. Ami az ételeket illeti, legjobban a zöldségek, gyümölcsök és gabonák ajánlottak. Az olajok közül pedig az olívaolaj használata. Ezek után, a felsoroltaknál kisebb mértékben a halak, tengeri gyümölcsök, szója, babfélék, olajos magvak következnek. Amiből még kevesebbre van szükségünk: a tejtermékek, azok után pedig, legvégül a húsfélék és az édességek következnek a sorban.

A sportos étkezés persze nagyban sportágfüggő, ugyanakkor mindegyik fajta/féle hasonló elven alapszik. A fehérje, a szénhidrát, és a zsír arányának megoszlása a döntő.  Az étrend összeállításban természetesen a személyes adottságok is szerepet kell, hogy játszanak, a szakemberek állítják: a mozgás és a táplálkozás megfelelő összehangolásával „csodákat” lehet elérni.

Fotó:
pixabay.com

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.