Menü

Fogyókúra, mint viselkedésterápia

A fogyókúra ma már olyannyira népszerű téma lett, hogy szinte mindenki táplálkozás szakértővé nőtte ki magát, mindenkinek van egy „tuti biztos” módszere, vagy tanácsa a fogyni vágyók számára.

Pedig az életmód-tanácsadás is külön szakértelmet igényel, mindenki számára más módszer jelenthet megoldást, annak függvényében, hogy mi az elhízás, túlsúly oka és milyen az egyén hozzáállása.

Ha mégis általános tanácsot szeretnénk megfogalmazni egy fogyókúra sikerét illetően, akkor az időzítés szempontját fontos kiemelni, melyet a szakemberek is hangsúlyoznak. Egyre jobban előtérbe kerülnek azok a megközelítések, melyek szerint nem a módszeren van a hangsúly, hanem a viselkedésváltozáson, és a túlsúly okának felismerésén, valamint megszüntetésén. Ezért a fogyókúra kapcsán joggal beszélhetünk egyfajta viselkedésterápiáról, a szemlélet illetve az életmód változtatásra azonban nem minden életperiódus alkalmas. És itt jön be az időzítés szerepe, a szakemberek óvva intenek attól mindenkit, hogy életüknek egy nehéz időszakában például váláskor, komolyabb betegség idején, vagy egyszerűen olyankor, amikor amúgy is nagy változásokon mennek keresztül, vágjanak bele egy fogyókúrába.

Akkor vágjunk bele, amikor van időnk és energiánk is tudatosan véghezvinni a kitűzött célt, ami akkor jó, ha nemcsak a testsúly csökkentésére irányul kizárólagosan.

A témában íródott szakirodalmak alapján az is megfogalmazható a fogyókúrákkal kapcsolatban, hogy az elsődleges tényező a táplálkozás. Természetesen azt senki nem tagadja, hogy az egészséges életmód elemi része a mozgás is, és valóban a sport jót tesz a keringésnek, az emésztésnek és az agynak is, de testsúly szempontjából másodlagos szerepe van.

Az is gyakran elhangzó figyelmeztetés, de valóban van jelentősége, hogy a túl gyors, túl radikális megvonást követő drasztikus fogyás, nem nevezhető fogyókúrának, és szinte kizárt a hosszú távú siker elérése.

Az a fontos, hogy a hízásnak számtalan oka lehet, például terhesség, menopauza, vagy sport abbahagyása. Először mindenképpen az okot kell felismerni, és ez alapján „újratervezni”, átgondolni az életmódunkat, és természetesen hozzáállásunkat is.

Fotó:
pixabay.com

Futni jó

A futás talán az egyik a testet legintenzívebben megmozgató sport, emellett pedig természetes mozgásforma.

Négy ok, amiért a nyáron sem hagyhatod abba az edzést

Konditerembe jársz? Esetleg aerobikozol? Úszol? Valami egyéb sportot űzöl? Néhány sportegyesület a nyári szünidő alatt szünetelteti az edzéseket is, de ez nem azt jelenti, hogy nem kell időt fordítanod magadtól is a mozgásra. Íme, négy érv, hogy miért éri meg edzened a nyár folyamán.

Mit sportoljak? – III. A futás

Mostanában a futás reneszánszát éli, de még mindig vannak, akik nehezen szánják rá magukat. Pedig, az egyik legrugalmasabban űzhető testmozgás.

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Tíz gyors tipp, amellyel máris életmódot váltottál

Nagyon gyakran a pénz és az idő a legelső két kifogás, ha életmódváltásról beszélünk. Engedd meg, hogy megpróbáljalak meggyőzni az ellenkezőjéről, ígérem mindössze tíz változtatás és máris rengeteget tettél az egészségesebb élethez vezető úton, sem drága nem lesz, sem időigényes. Ne lapozz tovább, olvasd el a tíz tanácsom.