Menü

Fogyókúra, mint viselkedésterápia

A fogyókúra ma már olyannyira népszerű téma lett, hogy szinte mindenki táplálkozás szakértővé nőtte ki magát, mindenkinek van egy „tuti biztos” módszere, vagy tanácsa a fogyni vágyók számára.

Pedig az életmód-tanácsadás is külön szakértelmet igényel, mindenki számára más módszer jelenthet megoldást, annak függvényében, hogy mi az elhízás, túlsúly oka és milyen az egyén hozzáállása.

Ha mégis általános tanácsot szeretnénk megfogalmazni egy fogyókúra sikerét illetően, akkor az időzítés szempontját fontos kiemelni, melyet a szakemberek is hangsúlyoznak. Egyre jobban előtérbe kerülnek azok a megközelítések, melyek szerint nem a módszeren van a hangsúly, hanem a viselkedésváltozáson, és a túlsúly okának felismerésén, valamint megszüntetésén. Ezért a fogyókúra kapcsán joggal beszélhetünk egyfajta viselkedésterápiáról, a szemlélet illetve az életmód változtatásra azonban nem minden életperiódus alkalmas. És itt jön be az időzítés szerepe, a szakemberek óvva intenek attól mindenkit, hogy életüknek egy nehéz időszakában például váláskor, komolyabb betegség idején, vagy egyszerűen olyankor, amikor amúgy is nagy változásokon mennek keresztül, vágjanak bele egy fogyókúrába.

Akkor vágjunk bele, amikor van időnk és energiánk is tudatosan véghezvinni a kitűzött célt, ami akkor jó, ha nemcsak a testsúly csökkentésére irányul kizárólagosan.

A témában íródott szakirodalmak alapján az is megfogalmazható a fogyókúrákkal kapcsolatban, hogy az elsődleges tényező a táplálkozás. Természetesen azt senki nem tagadja, hogy az egészséges életmód elemi része a mozgás is, és valóban a sport jót tesz a keringésnek, az emésztésnek és az agynak is, de testsúly szempontjából másodlagos szerepe van.

Az is gyakran elhangzó figyelmeztetés, de valóban van jelentősége, hogy a túl gyors, túl radikális megvonást követő drasztikus fogyás, nem nevezhető fogyókúrának, és szinte kizárt a hosszú távú siker elérése.

Az a fontos, hogy a hízásnak számtalan oka lehet, például terhesség, menopauza, vagy sport abbahagyása. Először mindenképpen az okot kell felismerni, és ez alapján „újratervezni”, átgondolni az életmódunkat, és természetesen hozzáállásunkat is.

Fotó:
pixabay.com

Edzés a nyaralás alatt? Na ne...

A nyaralás elsősorban a pihenést jelenti, a hétköznapi mókuskerékből való kiszakadást, azonban létezik a vakációnak nagyon sok fajtája, akár aktív, akár passzív kikapcsolódást keresünk. Akik ekkor sem szeretnének ellustulni, vagy kiesni a formájukból, nekik szánjuk elsősorban ezeket a sorokat.

Egészséges édesség

Ki ne álmodna egy olyan nassolnivalóról, amely egészséges, gyógyító hatása van, finom is és még édességnek is nevezheti? Az édességek igen csábítóak tudnak lenni, az emberek pedig olykor-olykor el is csábulnak, és a kosarukba teszik vásárlás közben a nyalánkságokat.

Ellenségünk a szénhidrát?

A zsír után most új ellenséget választott a fitneszipar. Igen, megint az ételek egyik fő összetevőjét, a szénhidrátot tesszük felelőssé minden egészségügyi problémáért. Lássuk csak, hogy is van ez!

Mit és hogyan igyunk sportoláskor

Szakemberek szerint a sportolásra előre fel kell készülni, a testmozgáshoz ugyanis érdemes jól hidratált állapotban hozzákezdeni, persze ez nem azt jelenti, hogy teleisszuk magunkat.
Az arányos folyadék beviteli terv éppolyan fontos, mint egy jó edzésterv.

Kalóriaszámolás - miért és hogyan?

A kalóriák rabja vagy, vagy fittyet hánysz az ételek pontos összetételére? Vajon a kalóriaszámolás jó módszer a fogyáshoz, s ha igen, mennyire hatékony? Ezekre kerestük a választ.