Menü

Fogyókúra, mint viselkedésterápia

A fogyókúra ma már olyannyira népszerű téma lett, hogy szinte mindenki táplálkozás szakértővé nőtte ki magát, mindenkinek van egy „tuti biztos” módszere, vagy tanácsa a fogyni vágyók számára.

Pedig az életmód-tanácsadás is külön szakértelmet igényel, mindenki számára más módszer jelenthet megoldást, annak függvényében, hogy mi az elhízás, túlsúly oka és milyen az egyén hozzáállása.

Ha mégis általános tanácsot szeretnénk megfogalmazni egy fogyókúra sikerét illetően, akkor az időzítés szempontját fontos kiemelni, melyet a szakemberek is hangsúlyoznak. Egyre jobban előtérbe kerülnek azok a megközelítések, melyek szerint nem a módszeren van a hangsúly, hanem a viselkedésváltozáson, és a túlsúly okának felismerésén, valamint megszüntetésén. Ezért a fogyókúra kapcsán joggal beszélhetünk egyfajta viselkedésterápiáról, a szemlélet illetve az életmód változtatásra azonban nem minden életperiódus alkalmas. És itt jön be az időzítés szerepe, a szakemberek óvva intenek attól mindenkit, hogy életüknek egy nehéz időszakában például váláskor, komolyabb betegség idején, vagy egyszerűen olyankor, amikor amúgy is nagy változásokon mennek keresztül, vágjanak bele egy fogyókúrába.

Akkor vágjunk bele, amikor van időnk és energiánk is tudatosan véghezvinni a kitűzött célt, ami akkor jó, ha nemcsak a testsúly csökkentésére irányul kizárólagosan.

A témában íródott szakirodalmak alapján az is megfogalmazható a fogyókúrákkal kapcsolatban, hogy az elsődleges tényező a táplálkozás. Természetesen azt senki nem tagadja, hogy az egészséges életmód elemi része a mozgás is, és valóban a sport jót tesz a keringésnek, az emésztésnek és az agynak is, de testsúly szempontjából másodlagos szerepe van.

Az is gyakran elhangzó figyelmeztetés, de valóban van jelentősége, hogy a túl gyors, túl radikális megvonást követő drasztikus fogyás, nem nevezhető fogyókúrának, és szinte kizárt a hosszú távú siker elérése.

Az a fontos, hogy a hízásnak számtalan oka lehet, például terhesség, menopauza, vagy sport abbahagyása. Először mindenképpen az okot kell felismerni, és ez alapján „újratervezni”, átgondolni az életmódunkat, és természetesen hozzáállásunkat is.

Fotó:
pixabay.com

Hagyd abba a kényszerevést!

A kényszer okozta étkezést egyfajta pótcselekvésnek nevezhetjük, hiszen ez a tevékenység mindig kompenzálni próbál valamit, általában lelki problémát. A kényszerevés gátat szab a diétának, fogyókúrának, nem is kérdés: mielőbb le kell szokni róla. De hogyan?

Nyújtás tökéletesítésének módszerei

Mint tudjuk a sport elengedhetetlen része a bemelegítés és a nyújtás. Sokan az idő hiányára való tekintettel elhanyagolják ezeket és egyből a futópadra ugranak. Viszont, hogyha jól végiggondoljuk, például a munkából hazaérve is általában leülünk egy percre és megállunk egy picit, ami segít abban, hogy ráhangolódjunk az elkövetkezendő feladatra. Testünk hálás lesz nekünk, hogyha időt szánunk rá. Ezért a továbbiakban bővebb információkat kaphatsz arról, hogyan tudhatod az edzésed végén az i-re a pontot tenni.

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Mesterséges édesítőszerek – inkább ne!

A legújabb kutatások szerint a sokak által előnyben részesített mesterséges édesítőszerek mégsem annyira kedvezőek. Az emésztő szervrendszerünk mikroorganizmusai ugyanis nem tolerálják ezeket az anyagokat. Új kutatási eredmények következnek.

A sikeres életmódváltás három fő szabálya

Amikor diétáról írunk, nem két hónapos fogyókúráról beszélünk. Életmódváltásról van szó, ami élethosszig tart. Hogy mindez sikeres legyen és hosszú távú, ehhez fejben is rendet kell tenni, s megfogadni három fő szabályt!