Menü

Sikér a sikeres sütés titka

A kenyérnek, kelt tésztának kiváló állagot biztosít, ha magas sikértartalmú liszttel dolgozunk, vagy magunk adunk búzasikért a liszthez, ami ráadásul kiváló fehérjeforrás.

A sikér a gabonamagban lévő növényi fehérjékből áll. Ezek felelősek a gabonaliszt általános tulajdonságaiért: általuk lehet a tésztánk nyúlékony, szilárd, ellenálló, valamint ragadós, amelynek révén kiváló kölcsönhatásba tud lépni a többi összetevővel, azaz jól gyúrható lesz. A sikér révén a tészta szerkezete rugalmasabbá válik.  

Beszédes, hogy a búza és a búzaliszt minőségét annak sikértartalmával azonosítják. Tükrözi a hazai ételkészítési tradíciókat, hogy az egész világon a magyar lisztek minimum sikértartalma a legmagasabb.

Búzasikért a nagyobb élelmiszer áruházakban, vagy bioboltokban vásárolhatunk. Egyszerűen csak keverjük össze a liszttel: fél kilóhoz kb. 1 teáskanál sikér hozzáadása javasolt. Kenyérsütés esetén a sikérrel helyettesíthetjük a liszt egy részét is.

A diétázók és a cukorbetegek körében egyre népszerűbbé váló csökkentett szénhidráttartalmú liszteknek is a búzafehérje a fő összetevő a teljes kiőrlésű lisztek mellett. Általa csökken a szénhidrát- és nő a fehérjetartalom. Tudta például, hogy a búzasikér fehérjetartalma megegyezik a csirkemell fehérjetartalmával? Ez az oka annak, hogy a vegetáriánusok körében is nagyon népszerű. Szejtánt, azaz búzahúst készítenek belőle.

Sikér használata esetén javasolt az ételek rosttartalmának növelése, tehát, teljes kiőrlésű lisztekkel együtt fogyasszuk. Gluténérzékenyek számára viszont teljes mértékben kerülendő a glutetnin összetevő miatt! Az omlós tészták készítésének pedig éppen az alacsony sikér- és folyadéktartalom a titka.

Receptajánló:
Egészséges fehérjés kenyér (kenyérsütőgépben elkészíthető)
100 g búzasikér, 120 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt, 80g rozsliszt, 70g teljes kiőrlésű búzaliszt,
5 teáskanál (25g) teavaj, 120g light natúr joghurt, 180 ml víz, 1 cs. szárított élesztő.
Teljes kiőrlésű kenyér programon süssük, közepes barnítással.
Értékei: 221 kcal, 28g ch, 16g fehérje, 2g zsír

Fotó:
pixabay.com

Légy nagyon óvatos a villámdiétával

A nagymértékű fogyást ígérő diéták mindig gyanúsak. A divatfogyókúrák ígéreteiben csak úgy röpködnek a kilók, amelyek gyors eredményt hoznak tömérdek mellékhatással. Az a pár plusz kiló nem ettől fog eltűnni, egészségünkben viszont könnyen kárt tehetünk.

Egészségtudatosan, de boldogan

Egészséges-e a tej? Együnk-e húst? Mennyi szénhidrát fogyasztása ideális? Kerüljük el a glutént? Kevés zsírt együnk magasabb szénhidrátbevitellel, vagy alacsony szénhidráttartalom mellett sok húst és zsírt fogyasszunk? És így tovább…

Lépcsőfokok a táplálkozási piramis legmagasabb szintjéhez

A helyes étrenddel fittséget, jó alakot és egészséges életet élhetünk, tele lehetünk energiával a nap folyamán. Kevesen ehetnek meg büntetlenül bármennyit, ha tudni szeretnéd, miből mennyit szabad enned, akkor érdekes lehet számodra a következő cikk.

Értékes ételek, amiket nem eszünk

Mindenkinek megvannak a kedvelt, bevált, gyakran elkészített vagy étteremben rendelt ételei, s természetesen azok is, amelyeket kevésbé szeret. Számos olyan tápanyagról lemondunk azonban, ami fontos lenne, hogy alkalmanként a tányérunkra kerüljön.

Attól, mert „mentes”, még nem fogyaszt

Nagy divat manapság a „mentes” étrend. Való igaz, a mentes ételek ugyan tehermentesítik a szervezetet számos allergén élelmiszertől, megszüntethetnek fennálló gyulladásokat, gyomorproblémákat, azonban biztos benne mindenki, hogy ettől fogyni is fog? Csak kérdezem.