Menü

Vöröslencse, a keleties kedvencünk

Sokan csak újév első napján fogyasztanak lencsét a gyarapodás babonája miatt, pedig érdemes rendszeresen alapanyagként használnunk a főzésnél. A hagyományos lencsével bajlódni nincs ideje mindenkinek, hiszen már előző nap be kell áztatni ahhoz, hogy puhára tudjuk főzni, néhányan pedig a semleges barnás-szürkés színe miatt nem szimpatizálnak vele.

Nekik is kifejezetten ajánljuk a vöröslencsét, ami egyelőre kevésbé elterjedt a magyar konyha ételei között. Ez a fajta hántolt, emiatt sokkal hamarabb megfő, mint más hüvelyes növények. A színe vöröses, főzéskor narancssárgává fakul, szemei a klasszikus lencsénél jóval kisebbek.

Felhasználási lehetősége széles körű: készíthetünk belőle leveseket, dhal-t (indai sűrű levest), főzeléket, vagy pástétomot. Utóbbit azoknak javasoljuk, akik a bolti, adalékanyagokkal dúsított      vaj- és sajtkrémek, felvágottak helyett házilag készült, természetes ételt szeretnének fogyasztani a kenyérhez. Készíthetjük hagymával, répával, vagy mustárral.

Bármit is készítünk belőle, nagyon jól illik hozzá fűszerként a koriander, kurkuma, kömény, paprika (akár csípős), gyömbér és a bazsalikom.  Ha már unjuk a rizi-bizit, akkor borsó helyett érdemes vöröslencsét tennünk a rizshez. Kifejezetten jól illeszkedik hozzá, és a kisebb szemek révén tökéletesen összekeverhető. Sajnos általános, hogy manapság túlzottan lágy ételeket fogyasztunk, ezek pedig nem tesznek jót a fogaknak. Ezt elkerülvén a vöröslencsét csak kevés vízzel pároljuk meg, amíg a szemek el nem kezdenek szétesni egy kicsit. Ezt adjuk főtt barnarizshez, így „ropogósabb”, de nagyon finom zöldséges rizst kapunk.

A vöröslencse fogyasztása nemcsak a könnyű elkészítés és az esztikus kinézete miatt javasolt, hanem mert rostban és vitaminokban gazdag: sok folsavat, omega-3 és omega-6 zsírsavakat, magnéziumot tartalmaz. Isoflavonoid tartalma a mellrák megelőzésében segít. Tekintve, hogy nagyon jó szerotonin-forrás, hozzájárul a levertség és depresszió megelőzéséhez. Kiváló fehérjeforrás, így a vegetáriánusok is gyakran fogyasztják, főként hogy a védikus konyha kedvelt alapanyaga.

Receptajánló: pároljunk meg egy nagyobb palacsintasütőnyi vöröslencsét, és adjunk hozzá 500g mascarponét (fogyókúrázók használhatnak 8%-os zsírtartalmú Oké főzőtejszínt is). Ezt főzzük össze és fűszerezzük bazsalikommal, oregánóval, tengeri sóval, színes borssal. Az elkészült szószt keverjük össze teljes kiőrlésű masnitésztával. Könnyen és gyorsan elkészíthető, finom étel.

Fotó:
pixabay.com

Mit egyen a gyerek, ha sportol?

Fociedzés vége, este fél hét: a fiam farkaséhesen esik be a kocsiba, bizonyára sok szülőnek ismerős ez a szitu. Köztudott, hogy a megfelelő vitaminok és tápanyagok bevitele egy sportoló gyerek életében mennyire fontos.

Levesek – amelyek lehetnének népszerűbbek

Egyes kultúrákban levest enni sem szokás. A franciák például leginkább valami könnyű salátát esznek előétel gyanánt. Mi viszont élünk-halunk az ízletes levesekért, sőt, újabb és újabb variációkat találunk ki, amelyeket elkészíthetünk. Pedig vannak hagyományos levesek, melyek a megérdemeltnél kisebb figyelmet kapnak. Belőlük láthatunk egy rövidebb összeállítást.

Betegek világnapja: sok népbetegség megelőzhető lenne helyes korai táplálással

Magyarországon a diabétesz, az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek is egyre többeknek okoznak problémát, pedig a népbetegségek megelőzésért mi magunk tehetünk a legtöbbet. Immunrendszerünknek fontos szerepe van többek között a betegségek elkerülésében és egészségünk megőrzésében, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani védekezőképességünk megerősítésére. 1993 óta február 11-én tartják a betegek világnapját, amelynek alkalmából az Első 1000 Nap elnevezésű egészségügyi tájékoztató kampány szakemberei a betegségmegelőzés és a kisgyermekkori immun erősítés fontosságára hívták fel a figyelmet.

Stevia a diétázók kedvenc édesítőszere

A stevia egy nullkalóriás, természetes élelmiszer, ami hazánkban is nagyon elterjedt. A fogyókúra idejében hatalmas megerőltetést okozna, ha ki kellene teljesen iktatni az édes ízt. A következőkben be szeretném mutatni ezt a sokunk által kedvelt különleges növényt.

Érdekességek a grapefruitról

A citrusfélék magas C-vitamin-tartalmuk miatt sokkal hatásosabbak a vitamintabletták fogyasztásánál. Közkedvelt gyümölcs, sokak barátja fogyókúra idején. Viszont biztos vagyok benne, hogy a következőkben olyan információkat is olvashattok róla, amelyek újak lehetnek számotokra.