Menü

Édes élet cukormentesen

A cukorbetegek és diétázók első és legfontosabb kérdése: mit fogyasszanak a cukor helyett, mivel édesítsenek? Az édesítőszerek legendái végeláthatatlanok, és mindenkinek van róla véleménye. Leginkább annak, aki sosem próbálta, csak hallotta. „Nagyon egészségtelen!’ – vágják rá azonnal. Azt is gyakran hallhatjuk, hogy akkor már inkább a cukrot válasszuk, az legalább cukorrépából van. Az igazság azonban közel sem ilyen egyszerű.

Tudnunk kell, hogy a cukorrépa is kémiai eljárásokon esik át, mire a zacskókba kerül. Az édesítők között pedig léteznek természetes és mesterséges típusúak is. Nem mindegy, hogy melyiket választjuk, és ne vegyük a két kategóriát egy kalap alá! Míg régebben szinte csak mesterséges édesítőkkel találkozhattunk a boltok diétás polcain, manapság már többfajta természetes édesítő közül választhatunk.

A legismertebb ezek közül a nyírfacukor, más nevén a xilit. A legtöbb kritika azért éri, mert igazából nem is (csak) nyírfából készül, valamiért a kalóriatartalma csak 40%-kal kevesebb, mint a cukoré. A glikémiás indexe, azaz vércukorszint-növelő hatása 7-es, ami szép eredmény (a cukoré 100, ehhez viszonyítanak mindent). Sokaknál viszont emésztési zavarokat okoz.

Ennél jobb értékekkel bír az eritrit, ami egy természetes módon kialakuló cukoralkohol, hiszen a kalória-és szénhidrát-tartalma is nulla. Az emésztési toleranciája kiváló, egyetlen hátránya, hogy a cukorhoz képest csak 70%-os az édesítő ereje. Sokakat zavar, hogy többet kell használniuk belőle sütés-főzés esetén.

A steviával, a természetes édesítő növénnyel ilyen probléma nem akad, édesítőereje utánozhatatlan, viszont majd’ mindenkinek érezhető a jellegzetes mellékíze.

Mi hát a megoldás? Az eritrit a legjobbak közé tartozik, még akkor is, ha kicsit többet kell belőle használni. Valamint léteznek steviával kevert édesítők, úgymint a „Negyedannyi ugyanannyi” elnevezésű, ami a diétázók kedvence. Esetében a stevianövény felerősíti az édesítő hatást, azonban semmi mellékíze nincs a keverés miatt. Még a kinézete is azonos a cukoréval, viszont háromszor-négyszer olyan édes, innen hát az elnevezés. Teljesen egészséges, és még a szakértő ízlelők is nehezen állapíthatják meg, hogy ételük nem cukorral készült. Érdemes kipróbálni.

Amit viszont a fogyókúrázóknak felesleges a kosarukba tenni, az a nádcukor, a barnacukor, a fruktóz, valamint a kókuszcukor. Mindegyikük egészségesebben „hangzik”, mint klasszikus társaik, azonban alig bírnak jobb értékekkel a kristálycukornál. Ajánlott hát odafigyelni, hogy mi az az édesítőszer, amiért pénzt adunk – merthogy nem olcsóak. Kérdés csak az: mennyit ér az egészségünk? 

Fotó:
pixabay.com

Bevált népi gyógymódok

A régi "öregeket" ha ledöntötte lábáról a betegség vagy megfájdult valamijük, a természet gyógyító szereit hívták segítségül. Teák, kenőcsök, gyógyfüvek felhasználásával remek főzeteket és krémeket készítettek. Nagyszüleink nem véletlenül használták ezeket.

Egészségmegőrzés az irodában is!

Az irodai munkából kialakuló egészségügyi problémák sokszor csak évek után okoznak tüneteket, melyeket később már nagyon nehéz kezelni.

Itt a tavasz, na meg az allergiaszezon

A tavasszal nem csak a kellemes időjárás érkezett meg, hanem sajnos az allergiaszezon is. Mi okozza? Milyen más betegségre utalhatnak a tünetei? Lehetek még allergiás, ha eddig nem voltam? Jönnek a válaszok!

Bőrszépítő ételek

Az örök fiatalságot ígérő, borsos árú fiatalító krémek helyett nem ártana olyan ételeket, zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztani, amik támogatják külsőnk felé irányuló fáradhatatlan törekvéseinket. Életmódunk nemcsak formánkra és immunrendszerünkre hat, hanem bőrünk állapotát is nagymértékben befolyásolja. Fogyasszunk bőrszépítő ételeket!

Látásromlás és a monitor kapcsolata… Mit tehetünk a megelőzésért?

Ahogy fejlődik a technika és új kütyük jelennek meg a piacon, arányosan nő a látásproblémával küszködők száma is. Megelőzhető egyáltalán? Vagy legalább, lassítható?