Menü

21. századi betegség: az egészségesétel-függőség

Bizony, ilyen is van. Az egészségesétel-függőség eltér a különböző táplálkozási zavaroktól, viszont hasonlóan káros, mint az anorexia, vagy a bulimia.

Az egészségesétel-függőség jellemzően fiatal nőket érint, méghozzá olyanokat, akik annyit dolgoznak, hogy nincs idejük, energiájuk a mindennapi, egészségesnek tartott táplálkozásra. Igényük azonban van, méghozzá nem is kicsi. A napi hajtásban elfogyasztott gyorsételek, kávé, és egyéb „rossz” táplálékok okozta érzelmi, lelki sokkot minél hatékonyabban igyekeznek kompenzálni. Leegyszerűsítve ez az út vezethet az egészségesétel-függőséghez.

Ők időről, időre diétáznak, életmódot váltanak, belekezdenek valamilyen modern kúrába, amely érzeteik szerint helyrehozza az alapvetően rossz életmódot.

A műanyag világban természetes emberi érzés a természetesre való vágyás, ám e betegség szenvedőinél kibillen a mérleg, túlzásba viszik a dolgot. Az „egészség” lesz a legfontosabb, e mögött háttérbe szorul minden, s ez, mondani sem kell, komoly szociális, családi, párkapcsolati, stb. gondot okozhat. Az alany kényszercselekvővé válik az alapanyagok kiválasztásától kezdve egészen az étel elkészítési módjáig. Ha úgy érzi, nem cselekszik terveinek megfelelően (mondjuk megeszik egy csokit), akkor szigorúan megbünteti magát.

Az egészségesétel-függőséget tekinthetjük az egyre népszerűbb, 21. századi egészséges életmód-életstílus egyik vadhajtásának is. Ugyanúgy, mint az anorexiánál, a témára épülő, média hajtotta hatalmas ipar túlzásai segítik a betegségek kialakulását.

Fotó:
pixabay.com

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.