Menü

Fogyassza az élet italát, a matéteát!

Sokak számára nehezen fogyasztható a zöldtea, túlzottan természetes, „fű-szerű” íze miatt. A maté még nekik is ajánlott, ugyanis az átlagos zöldteákhoz képest kellemesebb az íze, bár sokan kesernyésnek mondják, és nagyon egészséges. Nyáron lehűtve kiváló frissítő, ráadásul a reggeli kávét is kiválthatja.

Ugyanis a matéteának is van koffeintartalma, ahogy a feketeteának, viszont kevesebb csersavat tartalmaz, kevésbé összehúzó, inkább élénkítő hatású. A maté egy fagyalra emlékeztető, Dél-Amerikában őshonos fafaj, ennek szárított leveleit használják fel a teához. Brazíliában több száz gyártója van, de nagyon sok fajtája elérhető nálunk is, így érdemes próbálgatni, hogy melyik íze a legszimpatikusabb számunkra.

A maté kiváló élettani hatásokkal rendelkezik: „zsírégető” teának is mondják. A megfogalmazás viszont úgy pontos, hogy serkenti az anyagcserét, kb. 10%-kal. Kiváló antioxidáns, C-vitamin forrás. De nem csak az immunrendszert erősíti, hanem kiváló vízhajtó is. Így fogyasztása nyáron különösen ajánlott a vizesedésre hajlamosak számára. Ezen hatása révén vesebetegek gyógyulásánál is fontos szerepet játszhat. Megfelelően hat az idegrendszerre, stresszoldó hatása miatt még depressziósok számára is javasolt a maté főzet ivása. Enyhíti az allergiás reakciókat, sőt a reumás megbetegedéssel küzdőknek is javasolt. Gyulladásokra való jó hatása miatt még külsőleg is alkalmazzák.

Nem mindegy azonban, hogy hogyan készítjük el: kb. 70 – 90 °C-os vízhez adjuk a matét, majd hagyjuk állni 10 percet, ezután szűrjük le. Javasolt fogyasztási ütemezés: reggel egy csészével, és délben két csészével. Erre figyeljünk oda, mert túladagolása esetén kedvezőtlen hatások jelentkezhetnek, élénkítő hatása miatt pedig nem érdemes este fogyasztani, főleg a koffeinre érzékenyeknek. Eredeti hazájában lopótökbe töltve fogyasztják: egy kis dél-amerikai hangulatot idézve így is kipróbálhatjuk. 

Fotó:
sxc.hu

Az edzés utáni nem evés hatásai

Az edzés utáni, vagy angol kifejezéssel élve post workout táplálkozás elengedhetetlen része az eredményes edzésnek, legyen szó diétáról vagy testépítésről. Sokszor hallom pl. hogy "este már nem eszek edzés után." Valójában ez a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz szervezeted és tested kiegyensúlyozott működése ellen.

Amit nem mondtak el Neked az életmódváltásról

Mindenki az életmódváltás pozitív hozadékait hangoztatja, azt viszont nem szokás reklámozni, ami nem kellemes, ami áldozattal és lemondással jár. A diéta egy valóságos aknamező. Miért is?

A túlzásba vitt fehérjefogyasztás következményei

A túlzott fehérjebevitel máj- vagy vesekárosító hatása ma nem kellően alátámasztott, de dehidrációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket valóban előidézhet, látens vagy tekintetbe nem vett ismert vesebetegségek esetén pedig ez a probléma is felszínre kerülhet. De ezek a feltételezések tényleg igazak, vagy csak mendemondák

Ételek pajzsmirigy- alulműködésére

A pajzsmirigy nem megfelelő működésének terápiája a gyógyszeres kezelés, viszont igen sokat tehetünk érte egy kellően összeállított étrenddel is.

Húsvét vegetáriánus szemmel

A húsvéti időszak joggal a tavasz egyik tetőpontja. A ragyogó időt az ünnepi hangulat és egy kis munkaszünet is megkoronázza, a vallási háttér mellett. A hagyományok széles tárházát vonultathatjuk fel, ami az ünnepi menüben is megmutatkozik. De nem megy ez ilyen könnyen, ha vegetáriánus vagy.