Menü

Nassolás & diéta – hogyan egyeztessük össze?

A fogyókúrák első számú ellenségei a rágcsálnivalók, és sokszor éppen rajtuk bukik el az egész diéta. Ebben az időszakban még nehezebb lehet ellenállni a kísértésnek. Az emberek a megváltoztatott étkezési szokások miatt ingerlékenyebbek lehetnek, a nassolás pedig jó feszültség-levezetésnek tűnik. Nos, a dohányzásnál biztosan jobb. A többi már a részleteken múlik.

Cikkünkben öt klasszikus nassolnivalót hasonlítunk össze kalória, zsír- és szénhidráttartalmat tekintve. Hiszen a diéta idején ezek a fő mértékegységeink, de természetesen ne feledkezzünk meg az egészséges szempontokról sem!

A chips kora

Ha valamivel jellemezni kellene a 21. század életmódját, akkor bizonyosan az egyik jelző az lenne, hogy felnőttek és gyerekek esténként chipset rágcsálnak a kanapén, tévénézés közben. Ez azért sajnálatos, mert ez a ropogós nasi szinte függőséget okoz, könnyű a rabjává válni. A legrosszabb, hogy az ízesített burgonyaszirmok sok ízfokozót, adalékanyagot tartalmaznak. Ha már chips, akkor legalább válasszuk a sima sós változatot!

Egy zacskónyi (77g) sós chips 400 kcal-t, 41g szénhidrátot, és 23 g zsírt tartalmaz.

Sós mogyoró, a klasszikus

Sokan azért kerülik a mogyorót, mert a bőrük pattanásos lesz tőle. Pedig a chipsnél egészségesebbnek tűnik. Az biztos, hogy jóval kevesebb szénhidrátot, és sokkal több fehérjét tartalmaz, de sajnos a kalória- és zsírtartalma is magasabb.

Egy kis zacskónyi (normál kiszerelésű – 85g) sós mogyoró értékei:

546 kcal (!), 13g ch, 44 g zsír.

A hagyományos értelmezés szerint egy zárt maroknyit javasolt fogyasztani belőle.

Banánchips, a bomba

Ezerésegy oldalon olvashatunk arról, hogy más nassolnivalók helyett válasszuk inkább a szárított gyümölcsöket. Azért csak óvatosan, ugyanis nagyon magas a kalória- és szénhidrát értékük, cukorbetegeknek mindenképpen kerülendőek! A legközkedveltebbek egyike a banánchips. Ebből 150g-os a legkisebb kiszerelés, abba ne is gondoljunk bele, hogy ez mennyi kalóriát tartalmaz. 75 g elfogyasztásánál már barátságosabb értékeket kapunk:

390 kcal, 44g ch, 25g zsír.

Mint láthatjuk, ezek az értékek szinte teljesen megegyeznek a chips értékeivel, úgyhogy a jelszó: mértékkel! Ha valakit – érthetően – elragadott a banánmánia, akkor fogjon egy banánt, karikázza fel, és ezt eszegesse! A banánchipshez hasonlóan jó nasi, és negyedannyi kalóriát tartalmaz. Ugye, hogy jobban hangzik?

Pattogatott kukorica – ezt mozizd!

Az eddigi pontig a popcorn aratja le a babérokat kalória-téren, de nem úgy a szénhidrátot tekintve. Egy adag (2,4 liter) moziban kapható pattogatott kukorica értékei:

300 kcal, 34g ch, 16 g zsír

 Ha házilag készítjük el (pl. tűzhelyen, vagy pattogatott kukorica-készítő gépben), akkor ennél még kedvezőbb értékekkel bíró nassolnivalót kaphatunk. Előnye, hogy „felfújt” jellege miatt viszonylag kiadós, és laktató, így grammra vetítve kevesebbet tudunk belőle megenni, mint az egyéb rágcsálnivalókból.

Kölesgolyó - jó, vagy nem jó?

Ez a finomság általában bio-változatban kapható az üzletekben, emiatt a szülők előszeretettel adják a gyerekeknek, akik pedig kedvelik a finom gömböcskéket. Egy zacskó 75g ropogós falatkát tartalmaz, ennek az adatai a sós változat esetén kb.:

292 kcal, 57g ch, 3g zsír

Mint láthatjuk, a széndhidrát-tartalma ennek a rágcsának a legmagasabb, pedig ezt elsőre a popcorn-ról gondoltuk volna.

Csodák tehát nincsenek, a nassolnivalókat a fentiek tudatában fogyasszuk, lehetőleg mértékkel. Az egyiknek a kalóriatartalma magas, a másik szénhidrát-bomba, a harmadik meg közismerten egészségtelen… De azért még mindig jobb okosan fogyasztani őket, mint amiatt feladni az egész diétát, amiért „kibírhatatlan” az egész. Aki nem fogyókúrázik, annak is hasznosak lehetnek a cikkben ismertetett adatok, hisz az egészségesen táplálkozóknak sem mindegy, hogy mit (és mennyit) fogyasztanak. 

Fotó:
pixabay.com

A sütit vagy a brokkolit? Ez itt a kérdés

Minden diétázóval előfordul, hogy olykor elcsábul, nem tartja 100% az étrendjét, melléeszik. Emberek vagyunk, nem gépek és néha bizony hibázunk. Ahelyett, hogy sokkot kapva számolgatnánk mennyi kalóriával vétkeztünk, inkább gondoljuk végig, hogyan tervezhetjük újra a heti menüt.

Mesterséges édesítőszerek – inkább ne!

A legújabb kutatások szerint a sokak által előnyben részesített mesterséges édesítőszerek mégsem annyira kedvezőek. Az emésztő szervrendszerünk mikroorganizmusai ugyanis nem tolerálják ezeket az anyagokat. Új kutatási eredmények következnek.

A sikeres életmódváltás három fő szabálya

Amikor diétáról írunk, nem két hónapos fogyókúráról beszélünk. Életmódváltásról van szó, ami élethosszig tart. Hogy mindez sikeres legyen és hosszú távú, ehhez fejben is rendet kell tenni, s megfogadni három fő szabályt!

Életmódváltás a férjek szemszögéből

Elhatároztad, belekezdtél, diétás étrendet alakítottál ki, lecserélted az élelmiszereket, talán sportolni is elmentél, s máris itt a nagy buktatód: a környezeted. Mi fog most történni és mit tegyél? Elmondjuk

Nem indul a fogyás? Ezért.

Gyakran úgy érezzük, hogy mindent megteszünk a fogyás érdekében, az eredmény mégis várat magára. Az áttörés nem történik meg, a fogyás nem indul be látványosan, a kilók nem olvadnak úgy, ahogy vártuk. Vajon tényleg mindent jól csinálunk? Vegyük nagyító alá a problémát!