Menü

Óvakodj a cukortól

Minél kevesebbet – ez a jelszó, ha cukorról van szó. A probléma ott van, hogy a napi maximálisan ajánlott mennyiséget a nyugati átlag meg sem közelíti. Felülről.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) idei ajánlása így szól a cukorfogyasztással kapcsolatban: nem szabad többet fogyasztani belőle, mint a napi kalóriabevitel öt százaléka. Korábban 10 százalékra tették ezt a mennyiséget, és az igazság az, hogy a legtöbb nyugati ember számára már az is álomkategóriába tartozott.

Az Egyesült Államokban, Európában és a fejlett világ többi országában az átlagfogyasztó ennél jóval nagyobb mennyiséget visz be. Az USA természetesen élen jár a cukorfogyasztásban, náluk a felnőtt nőknek napi 25, a férfiaknak 37-38 gramm cukorbevitelt ajánlanak. A már említett WHO ajánlás napi 25 grammot jelent egyébként.

Ha ezek a számok nem mondanak sokat, érdemes fogyasztás előtt az adott termék csomagolására vetni néhány pillantást. Máris láthatjuk a szomorú valóságot, ennek a többszörösét visszük be szervezetünkbe nap, mint nap. A gyerekek tartoznak a legveszélyeztetettebb kategóriába, hiszen nekik jóval kevesebb cukrot szabadna bevinniük, mint a felnőtteknek, ráadásul úgy, hogy a legtöbb cukros termék őket célozza.

Elég egy-két deciliter a kedvenc üdítőből, de a gyümölcsjoghurtból és a gabonapehelyből sem kell éppen sok a napi megengedett mennyiség néhány perc alatti túllépéséhez.

A magas cukorbevitel sokrétű egészségügyi kockázatai köztudottak, az talán kevésbé, hogy ezeknek nem csekélyek az államra (elsősorban annak egészségügyére) hárított gazdasági hátrányai. Különösen az elhízás és a fogromlás az, ami népbetegség mivolta miatt komoly terhet ró az ellátórendszerekre. Ezzel együtt és az egyén problémája mellett egész társadalmakat fenyeget beláthatatlan következményekkel.

Fotó:
pixabay.com

Alma és az egészség viszonya

Igaznak bizonyul az a mondásunk, miszerint:„Minden nap egy alma, az orvost távol tartja!”. Hiszen, számos jótékony hatása van a szervezetünkre. Őseink gyógyszerként használták, több nép mitológiájában is megjelenik, illetve a Bibliában is kulcsszerepet kapott. De, most nézzük meg, mit is kell tudnunk erről a gyümölcsről.

Tavaszi méregtelenítés

A hosszú tél után bevett szokás, hogy a természet megújulásával mi is megújuljunk kicsit, amit a szervezet méregtelenítésével érhetünk el. Nézzük is meg, hogyan!

Retek körkép

A retek nagyon egészséges zöldség, ráadásul manapság több fajta is elérhető a hazai piacokon, egész évben, nemcsak tavasszal. Milyen fajtái vannak? Milyen finomságokat lehet készíteni belőle? Valóban vannak gyógyhatásai is? Ezekre a kérdésekre kaphatunk választ a mai cikkünkből!

Bőrszépítő ételek

Az örök fiatalságot ígérő, borsos árú fiatalító krémek helyett nem ártana olyan ételeket, zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztani, amik támogatják külsőnk felé irányuló fáradhatatlan törekvéseinket. Életmódunk nemcsak formánkra és immunrendszerünkre hat, hanem bőrünk állapotát is nagymértékben befolyásolja. Fogyasszunk bőrszépítő ételeket!

Érdekességek a csokoládéról

Már attól mosoly húzódik a szánkra, ha csak rá gondolunk. Hát még akkor, ha megesszük! De mit is jelent a "cacau" szó, és vajon csoki-e a fehér csoki?