Menü

„Eszem, amíg elvesztem az eszem” – avagy nem mindegy a mennyiség

Táplálkozhat valaki bármily egészségesen, ha nem megfelelő mennyiségeket eszik. Ez elsősorban akkor okoz problémát, ha túl nagyok az adagok, de természetesen a kevés étel is gondokat okozhat. Utóbbiról jövő heti cikkünkben lesz szó, most pedig azt tárgyaljuk, hogyan figyelhet oda arra, hogy ne egyen túl sokat. Természetesen nem akkor van gond, ha valaki salátából eszi degeszre magát, de ez a ritkább eset. A gyakoribb az az érzés, amikor ebéd után szorít a nadrág, és már egy pohár víznek is „alig marad hely”, sőt még levegőt venni is nehézkes. Mit tehet ez ellen?

A klasszikus megoldás – kisebb tányér

Minden fogyókúrázónak elsőként javasolják azt, hogy kisebb tányérból egyen. De vajon ez tényleg megoldás lehet? Bizonyos esetekben igen. Főételeknél például hajlamos az ember annyit szedni, amennyi a tányérjára fér – és nem annyit, amennyit meg tud enni, amivel kb. jóllakik. Így jönnek létre a fent ismertetett szituációk: pihegés az ebéd után, mert túlzó volt az adag. Egyetlen esetben nem javasolt kisebbre szabni a tányért: olyan étkezések esetén, amikor zöldségeket is eszünk. Az ugyanis szintén laktat, és kevésbé lesz teltségérzete, valamint spórolhat a kalóriákkal, ha félig a zöldségekkel lakik jól.

Találja ki előre, hogy mennyit fog enni

Ez a legbiztosabb módja annak, hogy ne legyen túl sok az elfogyasztott ételmennyiség! „Még maradt egy szelet sajt, ahhoz vágok egy kis szalámit. Még maradt egy kis szalámi, ahhoz eszem egy falat kenyeret.” stb. – Ismerős ez a szituáció? Így lehet kétszer annyit enni, mint amit eredetileg tervezett! Határozza el előre, hogy egy szelet kenyeret, vagy 5 db pogácsát eszik. Ezt tegye ki tányérra, és ragaszkodjon hozzá! Sokat segíthet eleinte, ha előre elkészített szendvicseket eszik, és mellé csak a zöldségeket szeli fel a tányéron külön, amiből korlátlanul vehet.

Mérlegre vele!

Amíg megtanulja, hogy milyen mennyiséget érdemes fogyasztania, segíthet, ha beüzemeli a digitális mérleget, és néhány alkalommal megméri a fogyasztani kívánt ételek súlyát. Tesztelje, hogy mi az a mennyiség, amivel éppen jóllakik, de nem eszi túl magát. Ez csak akkor segíthet, ha nem rendszeres „túlevő”, mert akkor elképzelhető, hogy már annyira kitágult a gyomra, hogy becsapja a jóllakottság-érzete. A magyar nők átlagos reggeli péksütemény-fogyasztása például duplája annak, amit a francia nők esznek reggelire! Első körben annyit tegyen, hogy leméri, amit eszik, majd összehasonlítja az alábbiakkal:

egy férfinak ebédre kb. 15 dkg főtt tészta az adagja, egy nőnek kb. 12 dkg
köretként a férfiaknak max. 15 dkg főtt rizs, vagy 20-25 dkg burgonya javasolt; míg a nőknek 10 dkg főtt rizs, vagy 18-20 dkg burgonya

Nem kötelező megenni, amit meghagynak a többiek…

Érthető, hogy senki sem szeret ételt kidobni. Bárkinek azonnal eszébe jutnak az afrikai éhezők, a hajléktalanok, vagy a háborús ínségidők. De sajnos rajtuk nem segít azzal, ha a kuka helyett a saját gyomrába önti a megmaradt ennivalót! Az éhezőkkel egyetemben gondoljon a saját egészségére is: az elhízás okozta keringési rendellenességekre, vizesedésre, és egyéb kockázatnövelő tényezőkre. Bár a legtöbb édesanya megeszi, amit meghagy a gyerek, és a családfőre hárul a nemes feladat, hogy elpusztítsa a néhány megmaradt szelet sütit a vendégek után, inkább gondolkodjanak előre: hosszú távon nem biztos, hogy megéri, mert ezzel a kis nassolással jelentős plusz kalóriákat vesz magához. Inkább fagyassza le a meglévő ételt, vigyen át belőle a szomszédnak, vagy szervezze meg, hogy eljuttatja egy hajléktalannak. Ha egyik sem opció, akkor vigasztalja a tudat: a szemeteskuka egészségére nem ártalmasak a plusz falatok…

Strandkaják – hogyan illesszük diétába?

Hiába az egyre inkább egészséges életmódra való törekvés, még mindig hódítanak a strandkaják, melyek nem épp egészséges mivoltukról híresek.

Könnyű nyári fogások

Hőség van a lakásunkban, mégis ennénk valamit? Könnyű, egyszerűen elkészíthető, kímélő ételeket keresünk? A következő receptek hűsítően hatnak a szervezetre és még egészségesek is!

Magyarországi nemzetiségek konyhája – Horvátok

A Magyarországon élő nemzetiségek közül a következő, amelynek konyhájával megismerkedhetünk, a horvátoké. A népszerű ételeket a legtöbben ismerik, de nem árt, ha ezeket otthon is el tudjuk készíteni.

Ha nyár, akkor leves

A kánikulában mi sem esik jobban, mint egy hűsítő, jéghideg ital, viszont enni is kell valamit. Miért is ne lehetne mindkettőt egyszerre?

Magyarországi nemzetiségek konyhája – Görögök

A görögök nem nagy számban élnek itt, ők is nagyjából egyetlen településen és környékén. Noha ma már legtöbben magyarul is ugyanúgy, vagy jobban beszélnek, mint görögül, a konyhaművészetükben megőrizték az anyaország ízeit. Ebből következik egy kis válogatás.