Menü

Korai a reggel nyolc óra?

Minden iskolakezdésnél felvetődik a téma: a tanítás túlságosan korán kezdődik, ami negatív hatással van a diákok teljesítményére. Nézzük ez így van-e? És ha igen, mi a megoldás?

Az általános és középiskolások rendszerint reggel nyolc órakor kezdik el a napot, már ami az első órát illeti. Ha van nulladik óra, akkor még korábban.

Nyilvánvalóan ennél jóval korábban kell kelniük, attól is függően, ki, mennyire lakik messzire a sulitól.

Szakemberek szerint amíg a kis iskolásokat annyira nem érinti a probléma, a kamaszok annál inkább nehezebben tudják elviselni a korai felkelést. Ennek biológiai okai is vannak, lehetnek (a kutatásoknak itt még bőven van felfedezni, feltárni való területe), az életmódváltozás viszont biztosan szerepet játszik benne.

A középiskolásokra jellemző, hogy esténként később kerülnek ágyba, ezt mint említettük, biológiai folyamatok is okozzák, ugyanakkor a modern életmód is erre a magatartásra készteti őket. Természetesen nem mindegy, hogy valaki este nyolc, vagy 11 órakor fekszik le aludni, de az alvás minősége is lényeges szempont a másnapi fáradtság szempontjából.

Az éjszakai televíziózás és számítógépezés nincs túl jó hatással álmunkra, azonban a modern kütyük megjelenése még károsabb lehet. Tabletezni, okostelefonozni ugyanis akár az ágyból is lehet és a fiatalok életmódja ráadásul egyre inkább fordul ezen eszközök felé.

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a kamaszoknak tényleg korai a sulikezdés, ami sokaknál bizony komoly teljesítménycsökkenést idézhet elő. A megoldás a tanítás elcsúsztatása lehet, sokak szerint egy, vagy akár két órával is később kezdődhetne az első óra. Persze mindez a napi programot is csúsztatná, az estiről nem is beszélve. Így a probléma megoldása összetettebb a későbbi iskolakezdésnél, ami nem elvetendő, de némi életmód változtatást is oda kellene tenni mellé.

Fotó:
pixabay.com

Betegek világnapja: sok népbetegség megelőzhető lenne helyes korai táplálással

Magyarországon a diabétesz, az elhízás és a kardiovaszkuláris betegségek is egyre többeknek okoznak problémát, pedig a népbetegségek megelőzésért mi magunk tehetünk a legtöbbet. Immunrendszerünknek fontos szerepe van többek között a betegségek elkerülésében és egészségünk megőrzésében, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani védekezőképességünk megerősítésére. 1993 óta február 11-én tartják a betegek világnapját, amelynek alkalmából az Első 1000 Nap elnevezésű egészségügyi tájékoztató kampány szakemberei a betegségmegelőzés és a kisgyermekkori immun erősítés fontosságára hívták fel a figyelmet.

Beteg gyerekkel otthon

Nem alszik éjjel. Csillog a szeme. Forró a homloka, arca, háta. Izzad. Lázas. Nyűgös. Beteg. Hétfő reggel van.

10 tanács – Hogyan légy kiegyensúlyozott anya?

A legtöbb anya mindenképpen ösztönösen ráérez a feladataira és kötelezettségeire, és nincs szüksége tanácsadó anyukákra, mégis nagyon valószínű, hogy minden már édesanyának akad ilyen ismerőse. Ideális esetben egy kedves védőnő és egy talpraesett gyermekorvos jelenlétében úgyis minden olyan kérdésre választ kaphat az anyuka, melyre esetleg önmagától nem ébred rá.

A második baba – bevállaljuk vagy sem?

Sokan nemhogy a második, de már egyáltalán a baba gondolatától is megrettennek. Pedig ha egy igazán jó szövetséget alkotsz a pároddal, akkor valójában pusztán csak szervezés és megbeszélés kérdése, hogy be merjétek-e vállalni az első után akár a második babát is, de mindenképpen fontos, hogy biztos családi környezetbe érkezhessen a pici.

Tabutéma: a szülési fájásokról és aggodalmakról – őszintén

A szülésig hosszú út vezet, azonban az állapotosság és szülés szakaszaival kapcsolatban megannyi tévhit kering. Igen, talán nem olvasunk eleget vagy kérdezünk az orvosunktól, de a nők között így is túl nagy a csönd, hiszen kevesen mernek úgy nekimenni a szülésnek, hogy pontos tájékoztatást kapnak arról, hogy mire is számíthatnak. A leendő kismamákat a gyakoroló anyukákat nem igazán akarják ijesztgetni, pedig pontosan emiatt jár rengeteg egygyermekes anyuka úgy, hogy soha többet nem akarja vállalni a szülési fájdalommal járó érzést.