Menü

Korai a reggel nyolc óra?

Minden iskolakezdésnél felvetődik a téma: a tanítás túlságosan korán kezdődik, ami negatív hatással van a diákok teljesítményére. Nézzük ez így van-e? És ha igen, mi a megoldás?

Az általános és középiskolások rendszerint reggel nyolc órakor kezdik el a napot, már ami az első órát illeti. Ha van nulladik óra, akkor még korábban.

Nyilvánvalóan ennél jóval korábban kell kelniük, attól is függően, ki, mennyire lakik messzire a sulitól.

Szakemberek szerint amíg a kis iskolásokat annyira nem érinti a probléma, a kamaszok annál inkább nehezebben tudják elviselni a korai felkelést. Ennek biológiai okai is vannak, lehetnek (a kutatásoknak itt még bőven van felfedezni, feltárni való területe), az életmódváltozás viszont biztosan szerepet játszik benne.

A középiskolásokra jellemző, hogy esténként később kerülnek ágyba, ezt mint említettük, biológiai folyamatok is okozzák, ugyanakkor a modern életmód is erre a magatartásra készteti őket. Természetesen nem mindegy, hogy valaki este nyolc, vagy 11 órakor fekszik le aludni, de az alvás minősége is lényeges szempont a másnapi fáradtság szempontjából.

Az éjszakai televíziózás és számítógépezés nincs túl jó hatással álmunkra, azonban a modern kütyük megjelenése még károsabb lehet. Tabletezni, okostelefonozni ugyanis akár az ágyból is lehet és a fiatalok életmódja ráadásul egyre inkább fordul ezen eszközök felé.

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a kamaszoknak tényleg korai a sulikezdés, ami sokaknál bizony komoly teljesítménycsökkenést idézhet elő. A megoldás a tanítás elcsúsztatása lehet, sokak szerint egy, vagy akár két órával is később kezdődhetne az első óra. Persze mindez a napi programot is csúsztatná, az estiről nem is beszélve. Így a probléma megoldása összetettebb a későbbi iskolakezdésnél, ami nem elvetendő, de némi életmód változtatást is oda kellene tenni mellé.

Fotó:
pixabay.com

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell

Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.