Menü

Elhízás, mint betegség

A modernkor új betegséget szabadított ránk, az elhízást. Egyre magasabb testsúly lesz az átlag, de nem hagyhatjuk, hogy a túlsúly legyen a norma!

Az elhízás problémája pedig nemcsak a felnőttkort érinti, az elhízottnak számított felnőttek 25 %-a gyermekkorban is túlsúlyos volt. Ezért a gyermekkori elhízás felismerése és kezelése kulcsfontosságú a „betegség” és szövődményeinek megelőzése érdekében.

Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint az európai tinédzserek mintegy harmada túlsúlyosnak számít, ráadásul az elhízás gyakorisága lassan olyan mértéket ölt, mely megváltoztatja, hogy mi számít normának. Ugyanakkor hiába válik átlagossá a túlsúly, attól még ugyanolyan egészségügyi kockázatokat jelent, társadalmi szinten pedig egyre nagyobb problémát.

A túlsúly következményei jól ismertek, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, magas koleszterin, ráadásul ezek a kórképek már a gyerekek között sem ritkák. Így hát, ha hagyjuk, hogy gyermekeink elhízzanak, számos negatív hatásnak is kitesszük őket, a felsorolásból pedig nem hiányozhatnak a pszichés következmények sem, alacsony önbecsülés, depresszió és így tovább. Mindezt pedig tovább súlyosbítja az a tény, hogy a gyermekkori elhízás a felnőttkori korai elhalálozást valószínűsítő tényező is.

Ma már az sem újdonság, hogy az elhízás problémája leginkább az életmóddal kapcsolatos, a tévénézés, videojátékozás, számítógépezés elveszik az időt a mozgástól, sportolástól. Természetesen az egészségtelen táplálkozás is jelentős szerepet játszik a túlsúly kialakulásában. Az elhízás és szövődményei jelentősen rontják az életminőséget, éppen ezért gyermekeinket éppen úgy kell óvnunk tőle, mint más betegségektől. A tiltás a tapasztalatok szerint nem túl sikeres szülői stratégia, inkább a következetes szülői példamutatás segíthet megóvni gyermekeinket a modernkor új betegségétől, az elhízástól.

Fotó:
pixabay.com

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Téli sportok veszélyei

A tartósan hideg időben a téli sportok szerelmesei mindennél jobban vágynak arra, hogy kedvenc téli sportjaikat űzhessék. Ahogy a nyári sportszezonnak is megvannak a maga feltételei, úgy a téli edzésnek is számtalan betartandó szabálya figyelmeztet arra, hogy kellő óvatossággal járjunk el.

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Januári mérlegelés és a következő lépések

Odafigyeltél, mégis 2-3 kg plusszal zártad az ünnepi időszakot? Ezt egyrészt tök igazságtalannak érzed, másrészt kérdéses, hogy lesz ebből 5 hónap múlva strandforma? Kétségbeesés, kapkodás helyett nézd meg, meg mi törtélnhetett, és hogy tudod kompenzálni ezt az időszakot!