Menü

Negyedik alkalommal rendezték meg a Társadalmi Vállalkozások Napját

Hogy mi is az a társadalmi vállalkozás? Olyan vállalkozásokat jelent, ahol az üzletpolitika ugyanúgy valamilyen innovatív ötleten, üzleti terven, profitorientáltságon alapul, mint egy másmilyen vállalkozás esetében, de a fő célok között az is szerepel, hogy a vállalkozás valamilyen társadalmilag hasznos szerepet töltsön be. Lehet ez a hátrányos helyzetű települések helyzetének javítása, a fogyatékos személyek foglalkoztatása, vagy a fiatalok szemléletformálása, vagy bármi más olyan cél, amely a közösség érdekét szolgálja.

Igazi kihívás ezt a két területet összeegyeztetni. Ennek egyik elterjedő vállalkozási formája a szociális szövetkezet, de más vállalkozási struktúrában is megvalósítható ez a cél. A Társadalmi Vállalkozások Napját 4. alkalommal rendezték meg. A 2014. október 3-án, a Magyar Telekom Székház Tölösi Konferencia Központjában megrendezett esemény egyben szolgálta a társadalmi vállalkozási szektor kapcsolatépítését, ismeretbővítését. Bemutatkozási lehetőséget biztosított a társadalmi vállalkozásoknak a kiállítótérben, ahol csodálatos termékekkel, és lehetőségekkel lehetett találkozni. Voltak itt újrahasznosított farmeranyagból készült ruhák a környezetvédelem jegyében, találkozhattunk azzal, hogy miként válhat turisztikai desztinációvá Magyarország legkisebb települése. Voltak még egészséges ételek, biokenyér, kézi készítésű szappanok, rendhagyó gyerekkönyvek, és még sok minden más – minden pultnál jó volt megállni beszélgetni és nézelődni.

A rendezvényt a NESsT szervezte, amelynek története még 1997-re nyúlik vissza – ekkor alapította meg a szervezetet két társadalmi vállalkozó Budapesten. Nem véletlen, hogy kis hazánk lett a társadalmi vállalkozások egyik fontos helyszíne. A szociális szövetkezetek például sehol nem ennyire elterjedtek, mint Magyarországon, igaz, sokhelyütt nem is ismerik ezt a típusú vállalkozási formát. Abban azért még van hová fejlődni, hogy a társadalmi vállalkozások a hazai gazdaságban mennyire hangsúlyosak, ami a profittermelést illeti. Valószínűleg nem megdöbbentő tény, hogy Svédországhoz képest szinte még fele olyan jól sem teljesítünk, de nézzünk inkább a hazai fejlődést, hiszen a társadalmi vállalkozások száma és gazdasági termelése a duplájára emelkedett az utóbbi években.

A rendezvény nem titkolt célja a társadalmi vállalkozások ismereteinek bővítése, ezért szó volt az ilyen típusú vállalkozások legfontosabb elemeiről: az üzleti és társadalmi tervezésről, a profitszerzésről, a kommunikációról. A NESsT támogatja a kiválasztott társadalmi vállalkozások fejlődését – egy hazai bankkal karöltve pénzjutalomban részesítettek három ilyen szervezetet. Az első helyezett a Szállás Másképp lett. A szervezet e hónapban indítja a különleges szálláskereső oldalát: csakis korrekt áron lévő, de jó színvonalú szálláshelyek keresője lesz az oldal. A még fejlődő weboldalon máris találunk kiváló információkat, például 30 euró alatti toszkán szálláshelyeket, vagy igazán különleges és hangulatos magyar szállás-célpontokat.

A nap végén három társadalmi vállalkozás mutathatta be tevékenységét a nemzetközi zsűri előtt. A Családbarát Város Szociális Szövetkezet hamarosan nyitja a HelloAnyu! kávézót, amely egy családbarát közösségi tér lesz a főváros szívében, ahol lehet majd gyerekkel kávézni, dolgozni és tanulni is. Az X Kommunikációs Központ a projektje, a Hello90 révén olyan weboldalt hozott létre, amely a 90-es években született fiatalok szemléletformálását célozza, hiszen nagyon kevés ennyi idős ember olvas újságot, csak egy szűk réteg foglalkozik a politikával, vagy a hírekkel, a diszkrimináció viszont annál inkább jelen van a köreikben. Mindezt a saját nyelvükkel és stílusukkal kívánják becsempészni az életükbe. Egy ilyen jellegű oldalt olyan reklámozók segíthetnek fenntartani, amelyeknek célja ennek a célcsoportnak az elérése, amelyben komoly vásárlóerő rejlik. A nyertes bemutatkozónak, a fruit of care-nek könnyebb dolga volt, hiszen számára már nem ismeretlen a piac, viszont most a fogyatékos személyek által készített ajándéktárgyakkal ki kívánnak lépni a nemzetközi piacra.

Jó látni, hogy az üzleti életben is létezik egy olyan szegmens, ahol a profit mellett igenis fontos az ember. Sőt nemcsak fontos, hanem a cél egyben nemes értelmet ad a profitszerzésnek. Kiváló lehetőség azoknak, akikben egyszerre lakozik a vállalkozói szellem, és a társadalmi felelősségérzet. 

Fotó:
pixabay.com

A közös vacsora fontosabb, mint gondolnánk

A közös vacsorák nem az evésről szólnak. Nem a háromfogásos családi lakomákat értjük alatta. Az esti közös együttléttől boldogabb és kiegyensúlyozottabb gyerekeink is lehetnek.

7 mód, hogy krízisben lelkesíts egy barátot (vagy magadat)

Amikor Sheryl Sandberg (írónő) elveszítette a férjét, azt mondta, senki nem tudta, hogyan szóljon hozzá. Az emberek furán érezték magunkat körülötte, és nem tudták, mit mondjanak. Új könyvének (angolul Option B) célja az volt, hogy ne csak arról írjon, hogyan legyünk ellenállóak, amikor kihívásokkal kell szembenéznünk, de hogyan tudjuk támogatni a barátainkat szükséghelyzetekben.

Amit nem mondtak el Neked az életmódváltásról

Mindenki az életmódváltás pozitív hozadékait hangoztatja, azt viszont nem szokás reklámozni, ami nem kellemes, ami áldozattal és lemondással jár. A diéta egy valóságos aknamező. Miért is?

Lánykérés, ami nem válik rémálommá

Mindenféle elköteleződés jó nagy stresszel jár, legyen szó lakásvásárlásról, új autó vételéről, vagy a teljes érzelmi elköteleződésről. A lánykérés előtti időszak kész vérnyomásterheléssé válik, az utána következő idők pedig, ha nem is mindig mondjuk ki, de mindkét fél számára rendkívül stresszesek. Ezért felkészültnek kell lennünk, nemcsak anyagilag, érzelmileg is.

A kiégés ismertető jelei

A burnout nemcsak a munkamániások iszonyatos betegsége, mindenkit fenyeget, aki a magánélete és munkája között nem találja meg a harmóniát. A kiégés gyógyítása nehezebb, mint a megelőzése.