Menü

A gluténmentes nem biztos, hogy diétás is!

Az ételekkel szembeni fokozott érzékenység, valamint allergia sajnos egyre több embert érint. Az egyik leggyakoribb ilyen intolerancia a lisztérzékenység, azaz a cölikália. Szerencsére már egyre több olyan étel, valamint alapanyag kapható, amelyet a gluténérzékenyek is fogyaszthatnak, de még mindig nincs egyszerű dolguk, ha a szimpla boltok, üzletek polcain keresgélnek. Főleg akkor, ha az ételérzékenység mellett még diétázniuk is kell…

Sok olyan termék tartalmazhat glutént, amelyekről első körben nem is gondolnánk. Az étel intoleranciával küzdőknek hosszadalmas a bevásárlás, mert minden termék összetevőjét egyenként át kell olvasni. Hamar meg lehet tanulni olvasni a sorok között, hogy mi tartalmazhat problémát jelentő alapanyagot. Ha mindemellett még valamilyen okból diétával is kell egészíteni a gluténmentes étrendet, akkor különösen nehéz a kérdés. Ugyanis a legtöbb gluténmentes termék egyáltalán nem kedvez a diétának! Ha tehát a lisztérzékeny fogyni szeretne, vagy cukorbeteg is, az elég komoly fejtörést jelenthet. A lisztmentes ételek egyik fő alapanyaga ugyanis a kukoricaliszt, ez pedig szinte ugyanannyi kalóriát és szénhidrátot tartalmaz, mint a búzafinomliszt. Csak 1-2 perccel kell kevesebbet tornázni, ha a kukoricalisztből készült ételt szeretné ledolgozni, mintha az finomlisztből készült volna. Igaz, a kukoricaliszt rosttartalma majdnem hatszor annyi, mint a finomliszté, de ha ezt a Graham liszttel mérjük össze, akkor még mindig alacsony értéket kapunk. A szintén gyakran alkalmazott rizsliszt pedig még a kukoricalisztnél is rosszabb értékekkel bír diétás szempontból.

A paleolit étrend elterjedése segítséget nyújt a gluténérzékenyeknek is, és sok paleo étel beilleszthető a cukorbetegek, inzulinrezisztenciával küzdők diétájába is. Ilyen lehet például a kókuszliszt, a lenmagliszt, a zsírtalanított mandulaliszt, szezámmagliszt, valamint törökmogyoróliszt.

Érdemes azonban figyelni, mert a különböző gyártók ugyanazon alapanyagai különböző értékekkel bírhatnak. Az eltérés viszonylag magas is lehet, ezért ajánlatos összehasonlítani a termékeket. 

Fotó:
pixabay.com

Mit jelent az, hogy egy termék ”bio”/”organikus”?

Sokan hiszik, hogy a„bio” minősítés az egészséges termékek védjegye. Bár van némi igazság ebben, azért ez így ebben a formában nem állja meg a helyét. Lássuk, pontosan mit takarnak ezek a megjelölések!

Egészséges turmixok

Nyers. Friss. Éltető. Tele van vitaminnal. Laktat. Számtalan ízben elkészíthető, többféle módon variálható. Tetszetős, mutatós. Akár lehet édesség is! Tele van rostokkal. Magunkkal vihetjük bárhová. Alacsony kalóriatartalmúak. S ami még jobb: igazán gyorsan össze lehet dobni, akár reggelire, akár kisebb köztes étkezésre! Turmixokat ajánlunk!

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!

Egészséges vendégváró falatok

Legyen szó akár szülinapi összejövetelről vagy rokon- és szomszédlátogatásról, az apró egyfalatos csemegék mindig jól jönnek. Lássuk, hogy válthatjuk ki a cukros, finomlisztes aprósüteményt, pogácsát, vagy a zsíros chipset valami egészségesebbel!

Jó nekünk a "mindenmentesség"?

A mindenmentes szó hallatán szinte hallom lelki füleimmel, ahogy Besenyő Pista bácsi azt mondja: a mindenmentes, az a semmi, ami mindentől mentes az nem, hogy nem étel, de amiben nincs semmi az a semmi. Hát noormális? Lássuk, mit is takar ez a megfogalmazás, és miért olyan népszerű mostanában!