Menü

Egér-kéz szindróma, az új „számítógépes betegség”

A számítógép-használat nem csak a szemek számára kedvezőtlen, hanem hát-, gerinc- és vállfájdalmakat, valamint ínhüvelygyulladást is okozhat. Főleg az egér használatával tehetünk rosszat a kezünknek, amivel gyakorlatilag egy újfajta betegség jelent meg. Egér-kéz szindrómának fordítják, és a túl sok számítógépes egérhasználat okozza a problémákat.

A jelenség oka, hogy az egér használata közben a kezünket kissé rendellenes módon tartjuk, a kéz számára a fogáshoz hasonló tartás lenne kedvező, ezzel szemben ha az egéren tartjuk a kezünket, akkor ahhoz képest elferdített, görcsös kéztartást használunk, ujjaink nyitottabban helyezkednek el, a kattogtatás és görgetés pedig igénybe veszi az inakat.

A probléma megelőzése érdekében 2007-ben megjelentettek egy úgynevezett ergonómiai gyógyegeret, amely helyesebb kéztartást eredményez a számítógépes egér használata közben. Sajnálatos módon ez nem terjedt el, talán a szokatlan formája, súlya, elsőre furcsa használhatósága miatt. Így hát maradtak az általános formájú számítógépes egerek, sőt elterjedtek a kicsi laptopok mellé ajánlottak, amelyek kisebb méretűk révén még kevesebb alátámasztást nyújtanak a kéznek.

Mit is jelent pontosan az egér-kéz szindróma? A túl sok egér-használattól a kéz, az ujjak hideggé válhatnak, a kéz vérkeringése lelassul. A csukló túlterhelődik, az izomzat összehúzódhat, és kialakulhat az ínhüvelygyulladás, valamint a teniszkönyök. Ami segíthet, ha munka, vagy számítógép-használat közben bizonyos időközönként megtornáztatjuk a kezünket. A legjobb, ha ezt az egész vállra, hátra kiterjesztjük. Fontos az is, hogy a kéznek legyen alátámasztása: kaphatóak már ehhez kéztámasztó kiegészítők, amelyek révén kényelmesebb a billentyűzet és az egér használata. Figyeljünk oda, hogy a kezünk ne a levegőben lógjon, miközben gépelünk, valamint az egeret használjuk. Legyen alátámasztás, akár legyen az maga az asztal, vagy a szék karfája. A laptop használóknak ajánlott a notebook touchpadját használni, mert az még mindig több mozgásra készteti a kezünket, mint az egér.

Amennyiben már érzékeljük a problémát (ne lepődjünk meg, ha nem használat közben, hanem este, vagy éjszaka jelentkezik!), akkor próbáljuk meg minél többet pihentetni a kezünket, és használjunk gyulladáscsökkentő krémet, valamint rendszeres hideg borogatást. 

Fotó:
pixabay.com

Nem olvasunk (eleget)

Mit olvastál utoljára és mikor? Irány a könyvtár!

Tippek egészséges életmódváltáshoz

Szeretnél változtatni az életmódodon, de azt sem tudod, hol kezdd el? Ezért inkább bele sem vágsz, csak mindig halogatod? Pedig szó sincs róla, hogy a dolog hatalmas erőfeszítést kívánna! A következő tanácsok hasznosak lehetnek számodra egy boldogságban gazdag élet kiteljesedéséhez.

Ünnepek utáni depresszió

Talán hónapokkal, hetekkel előtte lázban égünk, készülődünk rá. Amilyen csillogóak az ünnepek, sokaknál olyan szürkék az utánuk következő hétköznapok. De mi az oka ennek az érzésnek, miért érezzük magunkat rosszabbul karácsony és szilveszter után?

Újévi könnyű falatok

A hagyományos, magyaros ünnepi menük bizony nem szűkölködnek kalóriával, nem csoda, ha a január elsejét bizonyos fogadalmakkal kezdjük. Fogyókúra helyett én azonban ésszerű diétát és kímélő ételeket készítsünk!

Öt hasznos baba-mama applikáció a fittség jegyében – vajon segítenek?

A telefonok ma már szinte hozzánőttek a kezünkhöz. Ha nincs is folyamatosan a markunkban a kis eszköz, de biztosan ott van a közelünkben. Telefonunkat szomorú vagy sem, a világért se hagynánk otthon – főleg nem egy sűrű, programokkal teli napon. Ezen gondolkodtunk éppen, mikor összegyűjtöttünk öt applikációt, ami nagyban segítheti egy friss kismama, vagy egy elfoglalt nagycsaládos édesanya életét, ha épp ideje sincs elmenni bármerre otthonról, de mégis szeretne odafigyelni magára.