Menü

Tele vannak az edzőtermek az első negyedévben

Mindenki megújult lelkesedéssel áll az újév előtt, és tele vagyunk fogadalmakkal. A tapasztalatok szerint az első negyedévben tele vannak az edzőtermek az új, most még lelkes sportolni vágyókkal, tavaszra azonban a legtöbbek lendülete csökken, és csak azok maradnak, akik komolyan gondolják az életmódváltást.

A rendszeresen edzeni járóknak nem a kedvenc időszaka az első félév. Év elején azokkal vannak tele az edzőtermek és a sportórák, akik újévi fogadalmuk szerint sportolnak, majd tavasszal a pánikszerűen strandformára gyúrók ugranak neki hirtelen a sportolásnak. A megfigyelések alapján azonban kérészéletű ez a lelkesedés: az újévi energia fogytán csökkentik az edzések számát, majd teljesen eltűnik azok életéből, akik nem elég elszántak. „Nem volt rá időm!” – hangzik a legáltalánosabb kifogás. Sokakat az első sűrűbb időszak, vagy nehezebb élethelyzet eltántorít a rendszeres edzéstől, és már nem is térnek vissza.

Mit tehetünk ez ellen?

  • Újítsuk meg félévkor az újévi fogadalmainkat! Karikázzuk be a naptárban július elsejét, és tűzzük oda az újévi fogadalmaink listáját, hogy fel tudjuk eleveníteni azokat. Sokan pont ebben az időszakban sodródnak el az edzéstől, hiszen jön a nyári szabadság, nyaralás, iskolai szünet, majd sulikezdés, és ebben a forgatagban valahogy kikopik a sportolás a napirendből.
  • Keressünk társat a sportoláshoz! A tapasztalatok szerint sokkal kitartóbbak tudunk lenni, ha nem csak belső, hanem külső, személyes motivációnk is van az edzéshez, mint például egy barát, akivel edzeni járunk, vagy egy szimpatikus oktató, személyi edző. Ha találunk valakit, akivel együtt sportolhatunk, az máris ösztönözni fog minket, hogy újra és újra felvegyük a kesztyűt – vagy az edzőcipőt. A sportórákon, valamint edzőtermekben könnyű ismerkedni, barátkozni, főleg akkor, ha látják rajtunk a kitartást. Ne féljünk segítséget kérni, ne legyünk szégyellősek! Ha személyi edzőt, valamint csoportos edzést választunk, akkor ne csak arra figyeljünk oda, hogy milyen ajánlásokat kapunk az adott személyről, vagy sportágról, hanem arra is, hogy közös hullámhosszon legyünk az edzővel, vagy a csapattal.

  • Építsünk fel magunknak saját motivációs rendszert az évre! Jutalmazzuk meg magunkat a hónap, vagy negyedéves fordulókon valamivel, ha rendszeresen járunk edzeni. Mondjuk lehetőleg ne csokifagyi legyen a jutalom… Lehet ez valamilyen utazás, ruha, edzési kellék, szórakozás, amire egyébként sajnáljuk a pénzt, vagy az időt, pedig igazán vágynánk rá.
  • Ha már az edzési kellékeknél tartunk… Ne essünk abba a hibába, hogy a létező összes kelléket, ruházatot, DVD-t megvásároljuk év elején a fogadalmak hevében, majd tavasztól a sarokban áll ez a sok drága holmi – ettől pedig elszontyolodunk. Először próbálgassuk ki, hogy mi az igazán testhez álló edzésforma, kellék a számunkra. Kérjünk kölcsön kiegészítőket, torna DVD-ket, és ha már kialakult, hogy mi az, ami igazán közel áll hozzánk, akkor vásároljunk csak be az edzéshez! Lehet ugyanis, hogy a sportformákat próbálgatva valami egész más lesz a hosszú távú befutó, mint amit először gondolnánk. És bizony kiegészítők szempontjából nem mindegy, hogy jógát, vagy kick box-ot választunk-e.
  • Ne ragaszkodjunk görcsösen az előre eltervezett időpontokhoz! Sokan azért hagyják abba végül az edzést, mert mégsem tudnak heti 6 napot a sportolásra szánni, vagy délutánonként nem jutnak el az edzőterembe a túlórák miatt. Lehet edzeni reggel, vagy ritkább időpontokban is, a lényeg, hogy mozogjunk! Erre mondják, hogy néha a kevesebb több… 

Fotó:
pixabay.com 

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.