Menü

A sokszínű olívaolaj

Az olívaolaj áldásos hatásai közismertek. Érdemes közelebbről is megismerni a növényt, termését és az abból préselt egészséges folyadékot!

Az olajfa termése, az olívabogyó igazi kincset rejt magában. Az olívabogyó jellegzetes illatú és ízű zsiradékát már korán felfedezte magának az emberiség. A történeti források szerint már az ókori Görögországban nagy népszerűségnek örvendett, amellett, hogy fontos élelmiszer volt, jelentősége ennél jóval tovább mutatott. Elég csak az olimpiai bajnokoknak járó olajfaágat említeni, de többféle vallási, kulturális jelentést is hordozott magában a mediterrán növény.

Természetesen az olajfa termesztése is korán kezdődött, arról viszont megoszlanak a vélemények, hogy pontosan hol hasznosították először a növényt. Egy széles körben elfogadott nézett szerint Krétán, míg mások Mezopotámiára, vagy az Ibériai-félszigetre teszik le a voksukat.

Az olívaolaj elsődleges ütőkártyái a nagy mennyiségben hordozott telítetlen zsírsavak, ezek ugyanis csökkentik a szív és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ugyanakkor számos más pozitív hatása is van a közkedvelt növényi zsiradéknak. Vérnyomáscsökkentő, gyulladáscsökkentő, jó hatással van az izmokra és a reumára is többek között.

Az olívaolajnak számos fajtája, előállítási módja (szűz, extra szűz, stb.) van, s egyáltalán nem könnyű kiigazodni közöttük. Az olaj felhasználását tekintve szintén komoly lehetőségek állnak előttünk, hiszen rengeteg étel elkészítésében és kiegészítésében van szerepe. Nem véletlenül hasonlítják a borhoz, hiszen elkészítési, íz és fogyasztási világa rendkívül sokszínű.

Fotó:
pixabay.com

Az edzés utáni nem evés hatásai

Az edzés utáni, vagy angol kifejezéssel élve post workout táplálkozás elengedhetetlen része az eredményes edzésnek, legyen szó diétáról vagy testépítésről. Sokszor hallom pl. hogy "este már nem eszek edzés után." Valójában ez a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz szervezeted és tested kiegyensúlyozott működése ellen.

Amit nem mondtak el Neked az életmódváltásról

Mindenki az életmódváltás pozitív hozadékait hangoztatja, azt viszont nem szokás reklámozni, ami nem kellemes, ami áldozattal és lemondással jár. A diéta egy valóságos aknamező. Miért is?

A túlzásba vitt fehérjefogyasztás következményei

A túlzott fehérjebevitel máj- vagy vesekárosító hatása ma nem kellően alátámasztott, de dehidrációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket valóban előidézhet, látens vagy tekintetbe nem vett ismert vesebetegségek esetén pedig ez a probléma is felszínre kerülhet. De ezek a feltételezések tényleg igazak, vagy csak mendemondák

Ételek pajzsmirigy- alulműködésére

A pajzsmirigy nem megfelelő működésének terápiája a gyógyszeres kezelés, viszont igen sokat tehetünk érte egy kellően összeállított étrenddel is.

Húsvét vegetáriánus szemmel

A húsvéti időszak joggal a tavasz egyik tetőpontja. A ragyogó időt az ünnepi hangulat és egy kis munkaszünet is megkoronázza, a vallási háttér mellett. A hagyományok széles tárházát vonultathatjuk fel, ami az ünnepi menüben is megmutatkozik. De nem megy ez ilyen könnyen, ha vegetáriánus vagy.