Menü

A gluténérzékenység formában tart – mit tanulhatunk tőlük?

A felmérések azt igazolják, hogy a gluténérzékenyek között szinte alig tényező az elhízás. Pedig sokan csak a lisztes ételeket kerülik, de nem figyelnek oda a zsíros, valamint cukros ételek elkerülésére. Ennyit jelent, hogy túlzottan sok finomlisztes, vagy gluténból származó kalóriával túlterhelt ételt fogyasztunk.

A gluténérzékenyek esetében nincs lehetőség kibújni a diéta alól, vagy legalábbis az olyan kellemetlen tünetekkel jár, hogy „nem éri meg az árát”. Nincsen kis csodatabletta, mint a laktóz-intolerancia esetében, amely semlegesíti a hatásokat. Amikor diétázunk, gyakran elfelejtjük, hogy sokszor az „apró kis bűnözéseken” múlik a siker. Valószínűleg a gluténérzékenyek súlytartásának egyik titka, hogy konzekvensen kerülniük kell a gluténos ételeket, és nem tesznek kivételt.

Ez persze nem azt jelenti, hogy aki nem szenved ételallergiától, vagy érzékenységtől, annak is teljesen száműznie kell az életéből a gluténtartalmú ételeket. Ezt mindenki döntse el maga, a paleolit táplálkozást követők például szintén nem esznek ilyesmit, mások viszont nem tudják nélküle elképzelni az életüket. Nincs is ezzel baj, de azért elgondolkodtató, hogy ilyen szerepe van csupán a gluténtartalmú ételeknek az elhízásban. Mindenkinek az egészségére válhat, ha kissé csökkenti a lisztes ételek fogyasztását, és alternatív ételeket talál helyettük. Arról nem is beszélve, hogy ezzel változatosabbá tehetjük az étkezésünket.

Néhány példa az étrendünk gluténtartalmának csökkentésére:

  • Jó magyar szokás MINDENHEZ kenyeret enni, de valóban csak így lehet jóllakni? A főzelékeket, pörköltet, és még sok mást kiegészítünk kenyérrel, pedig enélkül is jóllaknánk, és finom lenne az étel.
  • Nem is gondolnánk, milyen jelentős tényező a rejtett gluténtartalom. A gluténérzékenyek már tudják, hogy a csokoládétól kezdve néhány tejtermékig mindennek az összetevőjét át kell vizsgálniuk. Ezek tehát kiváló rejtett kalóriaként működnek.
  • Szintén jellemző kis hazánkban, hogy reggel és este, vagy útközben csak szendvicses étkezést tudunk elképzelni. Pedig az utazáshoz is lehet túróval készült fasírtot készíteni (igen, a fasírt sem csak zsemlével „működőképes” és finom, valamint puffasztott rizst, és felszelt uborkát, paprikát. Vacsorára ehetünk tojást, caprese salátát, reggel pedig fogyasszunk kukoricapelyhet, kakaót, házi készítésű magvas gyümölcsjoghurtot.
  • Nagyon sok ételt liszttel készítünk, amit más anyagok felhasználásával is megfőzhetünk, megsüthetünk. A főzelékekbe például tehetünk keményítőt finomliszt helyett. Isteni alternatíva vacsorára a túró, vagy csirkemell alapú pizza (kiváló receptek itt: http://www.ehezesmentes-karcsusag-szafival-blog.hu/)
  • Gondoljuk végig az átlagos heti ebéd menünket: tészták, nokedli, sütemények… Ha ezeknek csak egy részét cseréljük le, máris sokat tettünk az alakunkért. Hiszen annyi kiváló köret létezik, és milyen sokféle lisztmentes sütemény! Ne féljünk az alternatív, főként a paleolit és gluténmentes táplálkozásban ismert lisztek használatától a hétköznapokban sem. Nem csak a számukra lehet kiváló alternatíva, és a családunk is hálás lehet például az újdonságként ható, de nagyon finom kókuszlisztes torta finomságért. 

Fotó:
pixabay.com 

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.