Menü

A gluténérzékenység formában tart – mit tanulhatunk tőlük?

A felmérések azt igazolják, hogy a gluténérzékenyek között szinte alig tényező az elhízás. Pedig sokan csak a lisztes ételeket kerülik, de nem figyelnek oda a zsíros, valamint cukros ételek elkerülésére. Ennyit jelent, hogy túlzottan sok finomlisztes, vagy gluténból származó kalóriával túlterhelt ételt fogyasztunk.

A gluténérzékenyek esetében nincs lehetőség kibújni a diéta alól, vagy legalábbis az olyan kellemetlen tünetekkel jár, hogy „nem éri meg az árát”. Nincsen kis csodatabletta, mint a laktóz-intolerancia esetében, amely semlegesíti a hatásokat. Amikor diétázunk, gyakran elfelejtjük, hogy sokszor az „apró kis bűnözéseken” múlik a siker. Valószínűleg a gluténérzékenyek súlytartásának egyik titka, hogy konzekvensen kerülniük kell a gluténos ételeket, és nem tesznek kivételt.

Ez persze nem azt jelenti, hogy aki nem szenved ételallergiától, vagy érzékenységtől, annak is teljesen száműznie kell az életéből a gluténtartalmú ételeket. Ezt mindenki döntse el maga, a paleolit táplálkozást követők például szintén nem esznek ilyesmit, mások viszont nem tudják nélküle elképzelni az életüket. Nincs is ezzel baj, de azért elgondolkodtató, hogy ilyen szerepe van csupán a gluténtartalmú ételeknek az elhízásban. Mindenkinek az egészségére válhat, ha kissé csökkenti a lisztes ételek fogyasztását, és alternatív ételeket talál helyettük. Arról nem is beszélve, hogy ezzel változatosabbá tehetjük az étkezésünket.

Néhány példa az étrendünk gluténtartalmának csökkentésére:

  • Jó magyar szokás MINDENHEZ kenyeret enni, de valóban csak így lehet jóllakni? A főzelékeket, pörköltet, és még sok mást kiegészítünk kenyérrel, pedig enélkül is jóllaknánk, és finom lenne az étel.
  • Nem is gondolnánk, milyen jelentős tényező a rejtett gluténtartalom. A gluténérzékenyek már tudják, hogy a csokoládétól kezdve néhány tejtermékig mindennek az összetevőjét át kell vizsgálniuk. Ezek tehát kiváló rejtett kalóriaként működnek.
  • Szintén jellemző kis hazánkban, hogy reggel és este, vagy útközben csak szendvicses étkezést tudunk elképzelni. Pedig az utazáshoz is lehet túróval készült fasírtot készíteni (igen, a fasírt sem csak zsemlével „működőképes” és finom, valamint puffasztott rizst, és felszelt uborkát, paprikát. Vacsorára ehetünk tojást, caprese salátát, reggel pedig fogyasszunk kukoricapelyhet, kakaót, házi készítésű magvas gyümölcsjoghurtot.
  • Nagyon sok ételt liszttel készítünk, amit más anyagok felhasználásával is megfőzhetünk, megsüthetünk. A főzelékekbe például tehetünk keményítőt finomliszt helyett. Isteni alternatíva vacsorára a túró, vagy csirkemell alapú pizza (kiváló receptek itt: http://www.ehezesmentes-karcsusag-szafival-blog.hu/)
  • Gondoljuk végig az átlagos heti ebéd menünket: tészták, nokedli, sütemények… Ha ezeknek csak egy részét cseréljük le, máris sokat tettünk az alakunkért. Hiszen annyi kiváló köret létezik, és milyen sokféle lisztmentes sütemény! Ne féljünk az alternatív, főként a paleolit és gluténmentes táplálkozásban ismert lisztek használatától a hétköznapokban sem. Nem csak a számukra lehet kiváló alternatíva, és a családunk is hálás lehet például az újdonságként ható, de nagyon finom kókuszlisztes torta finomságért. 

Fotó:
pixabay.com 

Újévi fogadalmam: futni fogok!

Az újév beköszöntével számtalan ember dönt úgy, hogy az újesztendőben egészségesebben fog élni és elkezd sportolni. A legnépszerűbb jelzőt e terén a futás vívta ki magának. Igen gyakori választás! Nézzünk meg pár praktikát, hogy mire kell odafigyelni a kezdetekben.

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

Azt gondolhatjuk, hogy 10.000 lépést mi is mindennap megteszünk. De vajon ez valójában így van? Honnan ered ez a szám? Ha megteszünk 10.000 lépést garantáltan egészségesek leszünk, vagy fogyni fogunk? Talán mégis van olyan módszer, ami nagy anyagi- , és energiaráfordítás nélkül is egészségesebb életet eredményez? Most kiderül...

Téli sportok veszélyei

A tartósan hideg időben a téli sportok szerelmesei mindennél jobban vágynak arra, hogy kedvenc téli sportjaikat űzhessék. Ahogy a nyári sportszezonnak is megvannak a maga feltételei, úgy a téli edzésnek is számtalan betartandó szabálya figyelmeztet arra, hogy kellő óvatossággal járjunk el.

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Januári mérlegelés és a következő lépések

Odafigyeltél, mégis 2-3 kg plusszal zártad az ünnepi időszakot? Ezt egyrészt tök igazságtalannak érzed, másrészt kérdéses, hogy lesz ebből 5 hónap múlva strandforma? Kétségbeesés, kapkodás helyett nézd meg, meg mi törtélnhetett, és hogy tudod kompenzálni ezt az időszakot!