Menü

A gluténérzékenység formában tart – mit tanulhatunk tőlük?

A felmérések azt igazolják, hogy a gluténérzékenyek között szinte alig tényező az elhízás. Pedig sokan csak a lisztes ételeket kerülik, de nem figyelnek oda a zsíros, valamint cukros ételek elkerülésére. Ennyit jelent, hogy túlzottan sok finomlisztes, vagy gluténból származó kalóriával túlterhelt ételt fogyasztunk.

A gluténérzékenyek esetében nincs lehetőség kibújni a diéta alól, vagy legalábbis az olyan kellemetlen tünetekkel jár, hogy „nem éri meg az árát”. Nincsen kis csodatabletta, mint a laktóz-intolerancia esetében, amely semlegesíti a hatásokat. Amikor diétázunk, gyakran elfelejtjük, hogy sokszor az „apró kis bűnözéseken” múlik a siker. Valószínűleg a gluténérzékenyek súlytartásának egyik titka, hogy konzekvensen kerülniük kell a gluténos ételeket, és nem tesznek kivételt.

Ez persze nem azt jelenti, hogy aki nem szenved ételallergiától, vagy érzékenységtől, annak is teljesen száműznie kell az életéből a gluténtartalmú ételeket. Ezt mindenki döntse el maga, a paleolit táplálkozást követők például szintén nem esznek ilyesmit, mások viszont nem tudják nélküle elképzelni az életüket. Nincs is ezzel baj, de azért elgondolkodtató, hogy ilyen szerepe van csupán a gluténtartalmú ételeknek az elhízásban. Mindenkinek az egészségére válhat, ha kissé csökkenti a lisztes ételek fogyasztását, és alternatív ételeket talál helyettük. Arról nem is beszélve, hogy ezzel változatosabbá tehetjük az étkezésünket.

Néhány példa az étrendünk gluténtartalmának csökkentésére:

  • Jó magyar szokás MINDENHEZ kenyeret enni, de valóban csak így lehet jóllakni? A főzelékeket, pörköltet, és még sok mást kiegészítünk kenyérrel, pedig enélkül is jóllaknánk, és finom lenne az étel.
  • Nem is gondolnánk, milyen jelentős tényező a rejtett gluténtartalom. A gluténérzékenyek már tudják, hogy a csokoládétól kezdve néhány tejtermékig mindennek az összetevőjét át kell vizsgálniuk. Ezek tehát kiváló rejtett kalóriaként működnek.
  • Szintén jellemző kis hazánkban, hogy reggel és este, vagy útközben csak szendvicses étkezést tudunk elképzelni. Pedig az utazáshoz is lehet túróval készült fasírtot készíteni (igen, a fasírt sem csak zsemlével „működőképes” és finom, valamint puffasztott rizst, és felszelt uborkát, paprikát. Vacsorára ehetünk tojást, caprese salátát, reggel pedig fogyasszunk kukoricapelyhet, kakaót, házi készítésű magvas gyümölcsjoghurtot.
  • Nagyon sok ételt liszttel készítünk, amit más anyagok felhasználásával is megfőzhetünk, megsüthetünk. A főzelékekbe például tehetünk keményítőt finomliszt helyett. Isteni alternatíva vacsorára a túró, vagy csirkemell alapú pizza (kiváló receptek itt: http://www.ehezesmentes-karcsusag-szafival-blog.hu/)
  • Gondoljuk végig az átlagos heti ebéd menünket: tészták, nokedli, sütemények… Ha ezeknek csak egy részét cseréljük le, máris sokat tettünk az alakunkért. Hiszen annyi kiváló köret létezik, és milyen sokféle lisztmentes sütemény! Ne féljünk az alternatív, főként a paleolit és gluténmentes táplálkozásban ismert lisztek használatától a hétköznapokban sem. Nem csak a számukra lehet kiváló alternatíva, és a családunk is hálás lehet például az újdonságként ható, de nagyon finom kókuszlisztes torta finomságért. 

Fotó:
pixabay.com 

Semmi időm a mozgásra – többé nem kifogás

Fárasztó napok, hetek mellett nem mindig jut időnk hobbira, sportra meg még kevesebb. De mit tegyünk, hogy ne lustuljunk el? Hogyan szakíthatunk mégis időt a mozgásra?

A nagy kávékörkép – 1. rész

Ha unod a gyors instant kávékat, és kipróbálnál valami újat, érdemes előtte tisztában lenni néhány alapfogalommal.

Hogyan ne legyél éhes

Nem kell éhezni. Nem kell koplalós fogyókúrákkal gyötörni magunkat. Nem kell éhesnek lenni, nem kell egyoldalúan étkezni. Aki koplal, az az egészségével játszik. Vajon mely trükkökkel kerülhető el a nassolás?

A fájdalom a barátunk?

Izomláz esetén a „láz” megnevezés az izomzat gyulladását jelenti, s általában edzés másnapján jelentkeznek. Az izomláz nem más, mint a testedzés hatására bekövetkező mikroszkopikus sérülés. Mi a teendőnk vele?

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!