Menü

Vajon mennyire javítja majd a közlekedési morált a szupertraffipax?

Már teszteli a rendőrség az új szupertraffipaxokat, amelyek a sebesség-túllépésen kívül rengeteg más közlekedési tényezőt képes lesz vizsgálni. Vajon csökken majd a balesetek száma, és javul a közlekedési morál az új típusú ellenőrzések következtében, vagy inkább bosszantó túlszabályozásról van szó? Nehéz kérdés.

Az új eszközök nemcsak a gépjárművek sebességének hajszálpontos mérésére lesznek képesek, hanem olyan információkat is eljuttatnak az ellenőrzőkhöz, minthogy bekapcsoltuk-e a biztonsági övet, áthajtottunk-e a záróvonalon, sárga és piros lámpán, telefonálunk-e vezetés közben. Egyszerre aggasztó és örömteli ez a hír.

Sokan bizakodóak: az új készülékek talán segítenek, hogy a lazán-vagányul autózók egy kicsit jobban odafigyeljenek és kevesebb szabálytalanságot, merészséget kövessenek el. Másrészt félelem-keltő a szituáció, hiszen bárkivel előfordulhat, hogy nem indexel, amikor érzékeli, hogy körülötte senki sem közlekedik, vagy hogy valamivel gyorsabban hajt a kelleténél. Lássuk be, a hazai útviszonyok nem segítik a sofőrök helyzetét: a rossz útviszonyok, kátyúk, lassan lekezelt időjárási körülmények mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy magára a szabályszerű és pontos közlekedésre kevesebb figyelem jusson.

Többen arra hivatkoznak, hogy a szomszédos Ausztriában például már azért is helyszíni bírság jár, ha 1-2 km/h-val túllépik a lakott területen belüli 50-es korlátozást. Így az ottani közlekedési kultúrába beépült, hogy általában hajszálpontosan, a sebességkorlátozást betartva közlekedjenek. Valamilyen ehhez hasonló javulást várnak Magyarországon is az új szupermasinák használatát követően. Csakhogy nyugati társainknál sokkal jobbak az útviszonyok, és jóval több az olyan gépkocsi, amelyben beépített tempomat (azaz sebességszabályozó) segíti az egyenletes tempójú és meghatározott sebesség szerinti közlekedést.

A vizsgálatok alapján nemcsak az ellenőrzések gyakorisága és szigorúsága befolyásolja a közlekedési morált az adott országban, hanem még sok más tényező, úgymint az adott nép vérmérséklete és általános kultúrája, a közlekedési szabályok ésszerűsége, valamint az útviszonyok, a gépjárművek minősége és a többi közlekedő reakciója is.

Bízzunk benne, hogy a büntetések szaporodása mellett fejlődőképesek a magyar autósok, és valóban csökken a balesetek, balesethelyzetek száma. Azért jó lenne, ha a gépi ellenőrzés mellett valahogy vizsgálni és szankcionálni tudnák a legveszélyesebb helyzeteket is, például ami a beláthatatlan helyeken történő előzéseket illeti. 

Fotó:
pixabay.com

Hány nap van karácsonyig?

Ahhoz, hogy a karácsony igazán úgy sikerüljön, ahogy elterveztük, a készülődést időben el kell kezdenünk, méghozzá egy jó tervezéssel. Hány nap is van még karácsonyig?

Terjed az izomdiszmorfia

Sajnos az étkezési zavarok jelentkezhetnek már a gyermekkorban is. Sokáig csak az anorexiáról, bulimiáról olvashattunk, hallhattunk. Viszont egy kevésbé ismert betegség is létezik, ami az izomdiszmorfia.

Hátráltató szokásaink bűvkörében

Bizonyára tudjuk magunkról, ha rossz szokások rabjai vagyunk. Ezek nemcsak látványosak és sokszor taszítóak, de az egészségünkre is károsak lehetnek. Továbbá azzal is tisztában lehetünk, hogy jobb lenne ezektől megszabadulni, de eddig nem éreztünk magunkban kellő erőt hozzá.

A szívből jövő hála dupla öröm

Számos kutatás bizonyította, hogy a hála gyakorlása az egyik leghatékonyabb dolog az érzelmi és a pszichológiai jólét tekintetére nézve. Egy 75 évig tartó megfigyelésben kimutatták, hogy a hála a legerősebb indikátora a boldog életnek. Hasznos lenne ezt az érzést többet gyakorolni a mindennapokban is nem csak egy röpke pillanatig az ünnepek ideje alatt.

Segítség! Nincs időm magamra!

Nem ismeretlen a jelenség, hogy nincs időnk magunkra, mert mindig van mit csinálni, a tennivalók listáján mi magunk vagyunk az utolsó pont, és a nap végén mindig a „Majd holnap” kategóriába soroljuk magunkat. S ez így megy éveken keresztül. Mégis mit tehetünk ennek megváltoztatására?