Menü

Amikor a szülő és a gyerek közé áll a mobiltelefon…

Az okostelefonok világában a mobilhasználat szervesen a mindennapjaink részévé vált, telefonjainkkal fekszünk és ébredünk. A digitális kor eszközeinek használata életünk szinte minden egyes szegmensére hatással van, a mobiltelefonok például még a gyereknevelésbe is „beleszólnak”.

Az okostelefonok nyújtotta lehetőségek látszólag megkönnyítették életünket, hiszen általuk folyamatosan jelen lehetünk egy digitális közösségben, bármikor elérhetnek minket, és szinte minden helyzetben akár még dolgozhatunk is segítségükkel. Milyen jó, hiszen így akkor is a családom körében lehetek, ha közben válaszolnom kell néhány emailre. Csak hogy, ez egyben azt is jelenti, hogy figyelmünk állandóan megosztva működik, hiába vagyunk fizikailag jelen, ha közben használjuk a telefonunkat nem biztosítjuk gyerekeink számára a kizárólagos figyelmet.

Pedig a gyerekek igénylik a kitüntetett figyelmet, és pontosan érzékelik azt is, ha a szülő csak részben van velük. Ezért ha telefonunk tényleg minden pillanatban birtokolhatja figyelmünk egy részét, a gyerekekben ez bizonyosan hiányérzetet kelt, és megindul a verseny a szülői figyelem eléréséért. Vizsgálatok szerint a szülők többsége fel sem fogja, hogy mobilhasználattal váltotta ki a gyerekekben a figyelemfelkeltő viselkedést, ráadásul ingerülté is válnak. Ez a folyamat egyértelműen rossz irányba sodorja a szülő-gyerek kommunikációt, és egyúttal a kapcsolatot is.

Szülői példamutatás, nevelés és a szülő-gyerek kapcsolat szempontjából is rendkívül fontos lenne, ha tudatosan figyelnénk arra, hogy mindennapjaink során legyenek „okostelefonmentes időszakok”. Vagyis például családi étkezések alkalmával, vagy amikor együttjátszunk gyermekünkkel, figyelmünket ne kaparinthassa meg egyetlen pillanatra sem telefonunk, csak így biztosíthatunk minőségi időt szeretteink számára. 

Fotó:
pixabay.com

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell

Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.