Hagyjuk a gyereket, hogy kreatív legyen!
- Dátum: 2015.11.05., 09:11
- fejlesztés, gyereknevelés, játék, kreativitástás, nevelés
A gyerekek alapvetően nagyon kreatívak, mivel őket még kevésbé nyomasztják az elvárások. Ez persze folyamatosan csökken, ahogy a különböző alkalmazkodási folyamatokban egyre inkább előtérbe kerül náluk is a megfelelés és a teljesítmény kényszere.
Éppen ezért fontos, hogy szülőként olyan környezetet biztosítsunk gyerekeink számára, ahol a sok dolog mellett, a kreativitásnak is van helye. Mert a kreativitás az nem adottság, öröklött tulajdonság, hanem tanulható és fejleszthető viszonyulás az élethez.
Először is a kreativitás alatt nem feltétlenül kell mindjárt hatalmas nagy ötletekre, találmányokra gondolni. A kreativitásnak helye van a hétköznapokban is, persze csak, ha engedjük. A nyugodt környezet, az önfeledtség alapvető táptalaja a kreativitásnak. A játékosság szintén fontos forrása a kreativitásnak, szülőként érdemes támogatni a gyerekeket a spontán ötletek megvalósításában. Fontos, hogy a szülők nyitottak legyenek a gyerekek ötletei iránt, ne erőltessük saját logikánk átvételét. A gyermeki logika nem helytelen, csak más, pontosan ez a fajta más nézőpont teszi őket kreatívvá. Sok esetben tehát nem is konkrét kreativitás fejlesztésről van szó, hanem egy olyan környezet megteremtéséről, melyben a gyermeki kreativitásnak értéke van és adott a kibontakozási lehetőség.
Mi kell hát még? Sok humor, játék, nyugodt légkör, és bizalom. Legyünk érdeklődőek gyermekünk ötletei iránt, és hagyjuk meg a hiba lehetőséget is, hiszen abból is sokat lehet tanulni. Adjunk teret a problémamegoldásra is, ne cselekedjünk gyerekünk helyett. Legyen ideje arra, hogy elmélyüljön abban, amit csinál, adjunk szabadságot neki.
Mindezek mellett fontos tudni, hogy a kreativitás erőltetése nem vezet eredményre. Amikor ugyanis tudatosan szeretnénk ötletes megoldásra jutni, és igyekszünk minél kreatívabbak lenni, egészen más agyterület aktivitását fokozzuk, mellyel egyúttal gátoljuk a kreativitást.
Mindent a diszprexiáról
A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.
Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban
Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.
Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?
Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.
10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell
Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.
5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti
Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.