Menü

Odafigyeléssel vásároljunk bolti kenyeret

A kenyér alapélelmiszer a magyar háztartásokban. Ha egészségesebben szeretnénk táplálkozni, akkor elsődleges, hogy jó összetevőket tartalmazó kenyeret, vagy péksüteményeket fogyasszunk. Nincs egyszerű dolgunk, ha mindezeket a boltban szeretnénk megvásárolni. Noha sok élelmiszeren megtaláljuk az összetevőket, más a helyzet a kenyereknél és pékáruknál, ahol a legtöbb esetben fogalmunk sincs a pontos beltartalomról.

Ráadásul a gyártók már felismerték az igények lassú, de biztos megváltozását, miszerint több „barna, teljes kiőrlésű”, és hasonló, egészséges összetételt sugalló jelzővel ellátott termék fogy a boltok, pékségek polcairól. Csakhogy ezek a jelzők gyakran pontatlanok, és nem is olyan egészséges az adott áru, mint amit ránézésre gondolnánk. Noha van jogszabályi kötelezettség arra vonatkozóan, hogy milyen arányban kell tartalmaznia az árunak pl. teljes kiőrlésű lisztet ahhoz, hogy ennek kiáltsák ki a kenyeret, ezt igen ritkán ellenőrzik. A másik nehézség, hogy a jogszabály nem is olyan szigorú, és ezek a termékek bőven tartalmazhatnak fehér finomított lisztet is.

Mit tehetünk hát? Például olyan terméket válasszunk, amelyen szerepelnek az összetevők. Az egészséges terméket propagáló, lelkiismeretes gyártók ugyanis feltüntetik mind az összetevőket, mind a kalória- és szénhidráttartalmat a terméken, felismerve, hogy ezt egyre több vásárló igényli. Továbbá olvassuk is el alaposan az összetevőlistát olyan szemmel, hogy azokat arány szerint tüntetik fel a listán: amiből a legtöbb van a termékben, az szerepel legelöl. Ha például első helyen van a búzaliszt, búzafinomliszt, akkor nem valószínű, hogy túlzottan egészséges lenne az adott áru. Manapság már egyes áruházláncok a pékáruk polcain feltüntetik az összetevőket, vagy a lelkiismeretesebb pékségek honlapján is tudunk tájékozódni egyenként a termékek összetevőiről, kalória- és szénhidráttartalmáról is.

Aki szokott otthon kenyeret sütni, és sokféle összetevőt próbálgatott már, az tudja, hogy a fehérliszthez elég egyhatodnyi arányban búzakorpát adni, és a kenyér külsőre máris olyan, mint a boltokban a barna, vagy teljes kiőrlésű kenyérnek hirdetett termékek. Ha szeretnénk megelőzni a cukorbetegséget, valamint az elhízást, akkor érdemes tehát nagyobb odafigyeléssel vásárolnunk!

Nyári diákmunkák

Ahogy beköszönt a nyári szünet, a diákokra rászabadul a két és fél hónapnyi szabadidő, amivel olykor nem is tudnak mit kezdeni. A bulizás, nyaralás és fesztiválozás sokba kerül, így érdemes elgondolkodni azon, hogyan kereshetik meg a rávalót.

Néhány hiba, amit elkövetünk szépségápolásnál

Számtalan médiumban hallani-látni-olvasni arról, hogyan ápoljuk bőrünket, hajunkat, milyen kencéket, kozmetikumokat kenjünk magunkra, hogy sminkeljünk. De ritkán esik szó azokról a mindennapi szépségápolási szokásainkról, amelyek –valójában- káros hatással vannak ránk. Nézzünk néhány hibát, amit ilyenkor elkövethetünk.

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Nyári túlélőcsomag, melyet érdemes mindig magunkkal vinni

A víz és a naptej, csak az alapkellék a táskába. Mit vigyünk még, ami akár életmentő is lehet?