Menü

Ésszel enni kétféleképp is lehet

Min múlik, hogy mennyit eszünk? Egyrészt persze a fizikai állapotunkon: testmagasság, testsúly, stb. De még inkább: a gondolkodásunkon. Ésszel enni kétféleképpen is lehet: az egyik hozzáállás segít bennünket az egészséges életmódban, míg a másiktól hízunk.

Sok esetben az elhízás egyik oka, hogy megszokás szerint étkezünk. Gondolatainkban megállapítjuk, hogy mi pl. két tányér étellel lakunk jól, vagy hogy a vacsora fontos étkezés, és már ösztönösen, automatikusan eszerint táplálkozunk. Lehet, hogy nem is vagyunk éhesek, de leülünk vacsorázni, vagy éppenséggel kevesebb mennyiségű étekkel is beérnénk, de mégis levágjuk a második szelet kenyeret is. Ez a valódi odafigyelés hiányát jelenti.

Tovább ront a helyzeten, ha olvasás, vagy tévénézés közben fogyasztjuk el az ennivalónkat, mert akkor automatikusan, gondolkodás nélkül pakoljuk a szánkba a falatokat. A másik probléma, hogy a gyomrunk később reagál, és ezzel a ténnyel ilyenkor nem foglalkozunk: a jóllakottság érzése mindig később jelentkezik, mint ahogy eszünk. Emiatt lehetséges, hogy „degeszre esszük magunkat”, ez az, amikor úgy érezzük, hogy szinte kidurranunk.

A másik lehetőség, ha tudatosan gondolkodva eszünk. Ez épp a fenti evésminta ellenkezőjét jelenti. Például határozzuk meg előre, hogy mennyit fogunk enni! Tapasztaljuk ki a valódi igényünket, amikor már nem érzünk sem teltség- sem éhségérzetet. Vegyük figyelembe azt is, hogy sok esetben az evés után 5-20 perccel érezzük, hogy mennyire is laktunk jól valójában. Próbáljunk a „jelenben lenni”, amíg eszünk: élvezzük az ételek ízét, minőségét. Ezen segít, ha gusztusosan elrendezve helyezzük a szánkba az ételt. A különbséget egy egyszerű banánnal is gyakorolni lehet: nem mindegy, hogy a szokásos módon fogyasztjuk el, vagy karikákra vágva, lassabban. Egész más lesz a hatás, érdemes kipróbálni!

Az otthon illata-légfrissítés egészségesen, avagy a térparfüm titka

Bár életünk 90%-át zárt terekben töltjük, annak levegőjére nem fordítunk kellő figyelmet. Szellőztetés utáni szintetikus légfrissítő spray-k helyett használjunk egészséges, természetes illatosítókat az aktuális időszaknak megfelelően. Lássuk, hogyan készíthetsz olcsó és egészségtudatos, házi légfrissítőket!

Az egészségfejlesztő – életmód tanácsadásról

Mindenkivel megeshet, hogy úgy érzi, megrekedt az életben és nem tudja, merre is induljon tovább. Ilyenkor érdemes egészségfejlesztő – életmód tanácsadó szakemberhez fordulni. De mit is csinálunk pontosan?

Mitől lesznek sikeresek újévi fogadalmaink?

Holnaptól. Hétfőtől. Januártól. Január elsejétől. Ismerősen hangzik? Vajon hányan fogadjuk meg szilveszter éjjel pezsgővel a kezünkben, hogy jövőre lefogyunk, nem dohányzunk, kevesebb édességet eszünk, elkezdünk sportolni. De most tényleg sikerül! Elhatároztuk, megfogadtuk, koccintottunk rá. De vajon ennyi elég a sikerhez? Egy elhatározás?

Cica a lakásban

Nagy felelősség egy macska örökbefogadása, de ahogy a mondás is tartja "egyetlen szőrmók kiscica is elegendő ahhoz, hogy a lakhelyed otthonná váljon". De mire van szüksége egy benti cicának?

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!