Menü

Nem megy a nyelvtanulás!

A nyelvtanulás nem ördöngösség, ennek ellenére a statisztika és a szimpla tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy ebből a szempontból igazi kudarcország vagyunk. Mi ennek az oka?

Az egyik biztosan az, hogy szélesebb körben egyelőre nincs hagyománya az idegen nyelvek beszélésének, elsajátításának. Az iskolákban évtizedekig az oroszt erőltették, ez pedig százezreknek adott negatív tapasztalatot. Nem tanultak meg oroszul, ráadásul elidegenedtek magától a nyelvtanulástól is.

A másik, hogy Magyarországon ettől függetlenül is elég rossz az általános hozzáállás az idegen nyelvekhez. Elterjedt nézet, hogy csak az tud megtanulni németül, angolul, stb, akinek nyelvérzéke van. Ennek az állításnak az igazságtartalmát már többszörösen megcáfolták, igazából bárki képes megtanulni valamilyen idegen nyelvet, csak a megfelelő hozzáállás és módszerek kellenek hozzá. Ha már negatívumok, tisztelet a kivételnek, a legtöbb iskolában, oktatási intézményben hosszú ideig rossz módszerekkel „tanították” az idegen nyelvet. A könnyedebb kommunikációs, gyakorlati feladatok helyett az unalmasabb, szigorú nyelvtani tudást megszerzését erőltették. Persze nem azt mondjuk, hogy utóbbi a szavak tanulásával együtt nem fontos - dehogynem, csak valahogy eltolódott a hangsúly.

A szakértők éppen azt mondják, a gyerekek elsősorban azért eredményesebb idegennyelv-tanulók, mert lazábban, kreatívabban, játékosabban képesek tanulni. Ezt kell felnőtt korban is a figyelem központjába állítani, az elhatározás és a szorgalom mellett.

A jövőben talán változik a hazai helyzet, hiszen rengeteg magyar utazik külföldre rövidebb, vagy hosszabb időre. A legtöbb helyen nyelvtudás nélkül nem lehet boldogulni. A kényszerrel párhuzamosan talán a gondolkodás is megváltozik, ez pedig szélesebb társadalmi szinten is megteremti a nyelvtanulás hagyományát.

Néhány dolog, amit nem takarítunk eleget

Gondoltál már arra, hányszor nyúlsz a távirányító után, milyen sokszor kapcsolod fel a lakásba belépve - még koszos kézzel – a villanyt? Mennyit tartod kezedben egész nap a mobiltelefonodat? Milyen sokszor vezetsz autót? Vajon mely tárgyainknak van a leggyakoribb tisztításra szüksége?

Infuenszer-példaképek – Hol húzzuk meg a privát szféra határát? 2.rész

Az előző részben kifejtettük, hogy lényegében kik az influenszerek, és felmerült a nagy kérdés: vajon miért van rájuk szükség, vagy épp miért nem? Miért jobb talán, ha vannak saját ötleteink, és elgondolásainkat követni, avagy miért nem probléma, ha épp példaképeket keresünk magunknak. Ezúttal az új internetes dimenzió etikai vetületét jártuk körül, hiszen érdekes kérdés, hogy mit szabad, mit illik, és mit nem egy-egy öntevékeny elgondolás kapcsán.

Okos holmik, jó vagy nem?

Okos telefon. Okos mosógép. Okos takarítógép, robot porszívó, okos óra, okos személyi mérleg mindenféle kijelzővel, okos tablet, okos mérleg, intelligens lázmérő és még sorolhatnánk. Vajon több előnye, mint hátránya van intelligens készülékeinknek?

Alul motivált vagyok – mi a baj velem?

A motivációnk elvesztése könnyen depresszióba sodorhat minket. Hogy ezt a veszélyt elkerüljük, muszáj megtalálni az okainkat, és megváltoztatni azokat, vagy legalábbis tenni a változásért.

A vonzó emberek, és ami a vonzerejük mögött áll

Mindenki ismeri azt az embertípust, akik előtt kinyílik a világ, ahol megjelennek, és mindenkit rögtön levesznek a lábukról. Elbűvölőek, kedvesek, vonzóak, és mindezt persze ki tudja, hogyan érik el. Bennünk meg csak úgy növekszik a féltékenység.