Menü

Nem megy a nyelvtanulás!

A nyelvtanulás nem ördöngösség, ennek ellenére a statisztika és a szimpla tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy ebből a szempontból igazi kudarcország vagyunk. Mi ennek az oka?

Az egyik biztosan az, hogy szélesebb körben egyelőre nincs hagyománya az idegen nyelvek beszélésének, elsajátításának. Az iskolákban évtizedekig az oroszt erőltették, ez pedig százezreknek adott negatív tapasztalatot. Nem tanultak meg oroszul, ráadásul elidegenedtek magától a nyelvtanulástól is.

A másik, hogy Magyarországon ettől függetlenül is elég rossz az általános hozzáállás az idegen nyelvekhez. Elterjedt nézet, hogy csak az tud megtanulni németül, angolul, stb, akinek nyelvérzéke van. Ennek az állításnak az igazságtartalmát már többszörösen megcáfolták, igazából bárki képes megtanulni valamilyen idegen nyelvet, csak a megfelelő hozzáállás és módszerek kellenek hozzá. Ha már negatívumok, tisztelet a kivételnek, a legtöbb iskolában, oktatási intézményben hosszú ideig rossz módszerekkel „tanították” az idegen nyelvet. A könnyedebb kommunikációs, gyakorlati feladatok helyett az unalmasabb, szigorú nyelvtani tudást megszerzését erőltették. Persze nem azt mondjuk, hogy utóbbi a szavak tanulásával együtt nem fontos - dehogynem, csak valahogy eltolódott a hangsúly.

A szakértők éppen azt mondják, a gyerekek elsősorban azért eredményesebb idegennyelv-tanulók, mert lazábban, kreatívabban, játékosabban képesek tanulni. Ezt kell felnőtt korban is a figyelem központjába állítani, az elhatározás és a szorgalom mellett.

A jövőben talán változik a hazai helyzet, hiszen rengeteg magyar utazik külföldre rövidebb, vagy hosszabb időre. A legtöbb helyen nyelvtudás nélkül nem lehet boldogulni. A kényszerrel párhuzamosan talán a gondolkodás is megváltozik, ez pedig szélesebb társadalmi szinten is megteremti a nyelvtanulás hagyományát.

Legjobb csapatépítő játékok a közösség erősítésére

Az egymással való munka, sokszor ütközik akadályokba, nézeteltérésekbe. Ilyenkor érdemes csapatépítő tréningeket tartani – akár néhány könnyű, de vicces feladat által.

Hogyan segít az olvasás mindennapjaink során?


Általános iskolában megtanulunk olvasni, és úgy érezzük, kinyílik a világ. Később, mégis saját magunk szűkítjük azt be, egyéb elfoglaltságaink és érdeklődési körünk miatt. Mégis érdemes kézbe venni azokat a bizonyos könyveket, és ha nem is naponta, de kétnaponta lassan, értelmezve olvasni. Hogy miért? Most kiderül!

Bevált népi gyógymódok

A régi "öregeket" ha ledöntötte lábáról a betegség vagy megfájdult valamijük, a természet gyógyító szereit hívták segítségül. Teák, kenőcsök, gyógyfüvek felhasználásával remek főzeteket és krémeket készítettek. Nagyszüleink nem véletlenül használták ezeket.

Testi-lelki harmónia

Mikor egészségről, vagy betegségekről beszélgetünk, gyakran a kézzel fogható dolgokban keressük a megoldást. Az egészséges reformételekben és gyógyszerekben, s megfeledkezünk sokszor arról, hogy testi állapotunk mellett, lelkileg milyen módon tehetünk saját életünkért. A testi-lelki harmónia szorosan összefügg, és nem működhet egyik sem a másik nélkül.

Konfliktuskalauz

Ha konfliktusba kerülünk, akkor védekezhetünk, támadhatunk, okoskodhatunk, vagy kiléphetünk. Egyik se tűnik igazán jó megoldásnak… Esetleg van más mód is? Valami… egyenlőbb? Lássuk…