Menü

Mit kell tudni a cukorbetegségről?

Alattomos betegség, amelyet nagyon sokszor csak későn ismerünk fel. A magyar lakosság több mint hét százaléka szenved benne, ennél ráadásul jóval nagyobb a még nem diagnosztizált betegek száma.

Az inzulinhiány, és/vagy inzulinrezisztencia miatt kifejlődő cukorbetegség tényleg igazi népbetegség, nincs olyan ember, akinek valamely rokona, ismerőse ne szenvedne az alattomos kórban (a világon több mint 400 millióan betegek). Az alattomos jelző azért találó, mert a cukorbetegség viszonylag könnyedén rejtőzködik, miközben komoly károkat okoz szervezetünkben. A különböző szövődményeknek se szeri, se száma, azaz a diabétesz rengetegféle módon tudja rombolni egészségünket.

Mitől alakul ki? A 2-es típusú cukorbetegség (az 1-es típus a ritkább, de a megbetegedések száma itt is növekszik) kialakulásának alapja a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény, valamint a stresszes életmód. A felsoroltak maximális figyelembevétele mellett a kór időben felismerése nagyon fontos, ezért javasolt a legalább évi rendszerességű vérvizsgálat (vagy akár a rendszeres otthoni vércukorszintmérés). Ugyanakkor akadnak árulkodó jelek, amelyekre gyanakodhatunk. Ilyen a szokatlan és tartós fáradtságérzet, a gyakori éhségérzet, a fogyás, valamint a korábbinál erősebb szomjúság.

A cukorbetegek száma jelentős mértékben növekedett az elmúlt évtizedekben, az erősen negatív tendenciáért elsősorban a 2-es típusú megbetegedések a felelősek. Sajnos elmondható, hogy az utóbbi időben fiatalok és gyerekek körében is egyre többször diagnosztizálják a problémát.

Légy nagyon óvatos a villámdiétával

A nagymértékű fogyást ígérő diéták mindig gyanúsak. A divatfogyókúrák ígéreteiben csak úgy röpködnek a kilók, amelyek gyors eredményt hoznak tömérdek mellékhatással. Az a pár plusz kiló nem ettől fog eltűnni, egészségünkben viszont könnyen kárt tehetünk.

Tippek a tavaszi allergia elkerüléséhez

Folyik az orrod, könnyezik a szemed, folyton tüsszögsz, köhögsz, és már megint rossz a közérzeted. Ha nem az épp aktuális influenzát kaptad be, akkor ez csak egyet jelenthet: allergiás vagy!

Sportolhatok, ha épp meg vagyok fázva?

Tengernyi ok és írás, cikk és tanulmány létezik arról, hogy szánjuk rá magunkat, kezdjük el, sportoljunk, menjünk, csináljuk, kocogjunk, tornázzunk, súlyzózzunk, bicajozzunk, azonban arról is beszélni kell, mikor nem ajánlott mozogni, mert fontosabb a pihenés, regenerálódás. Néhány eset, amikor NEM ajánlott edzeni.

Elvágom, megégetem, beütöm… Háztartási balesetek

A háztartási baleseteknek és sérüléseknek megszámlálhatatlan formája van. Számtalan veszély leselkedhet ránk a saját otthonunkban is, ezeket pedig legtöbbször egy kis odafigyeléssel megelőzhetnénk, persze így is előfordulnak apróbb balesetek, sérülések. Mit tehetünk ilyenkor?

Egészségtudatosan, de boldogan

Egészséges-e a tej? Együnk-e húst? Mennyi szénhidrát fogyasztása ideális? Kerüljük el a glutént? Kevés zsírt együnk magasabb szénhidrátbevitellel, vagy alacsony szénhidráttartalom mellett sok húst és zsírt fogyasszunk? És így tovább…