Menü

Mindjárt itt a nyári szünet, mit kezdjek a gyerekkel?

Egy-két nap, és vége az iskolának, a szülő egyszerre várja ezt, és aggódik is érte. Öröm, hogy végre nem csak az iskola, a házi feladat és a tanulnivalók körforgásában telnek a napok, és többet láthatják csemetéiket. Sokakban azonban felmerül a kérdés, hogy miként foglalják le a gyermeket a nyári vakáció ideje alatt? Íme néhány hasznos ötlet!

Nem is olyan egyszerű jól menedzselni a nyári szünidőt. Természetesen a különféle napközis és ottalvós táborok jó programok lehetnek, utóbbi még a gyerek hosszútávú önállóságát is fejleszti. Ezek a programlehetőségek viszont elég drágák, egy-egy tábor ára a mindenkori nettó minimálbér fele-harmada, ami igencsak elkeserítő. Nem mindenki engedheti meg magának emiatt, hogy táboroztassa a gyermekét, főleg hogy több ilyen szervezett programban is részt vegyen a gyermek a nyár során. Szerencsére más lehetőség is akad...

Írjunk listát nyár elején!

A gyerekkel közösen üljünk le a szünidő kezdetekor, és hagyjuk, hogy felsorolja, hogy mi mindent szeretne csinálni, majd mi is állítsuk össze a magunk ötleteit. Nem kell ezeknek drága dolgoknak lennie, hiszen szuper program a mezőn a madárfelismerő játék, a szoba átrendezése, vagy a naplemente nézés és arról mobilos sorozatfotó készítése. Rengeteg kreatív, ingyen megvalósítható ötletet állíthatunk össze! A gyerekek is igen találékonyak. Tarthatunk "nullaforintos" napokat is, amikor direkt olyan eseményeket szervezünk, amik kedvesek, de nem kerülnek egy fillérbe sem.

Tűzzük ki a nyári célokat

Hasznosabban, izgalmasabban és gyorsabban telik a nyár, ha már az elején konkrét célokat tűzünk ki, hogy mire fogjuk felhasználni a vakációs napokat. Lehet ez akár fejlesztés, valamilyen új tevékenységek megtanulása, vagy új hobbi, szokásrendszer kialakítása. Természetesen a jutalmakról ne feledkezzünk meg, ami még inkább motivációt nyújthat a gyermeknek.

Neveljünk önállóbb gyereket!

A nyári szünet kiváló alkalom arra, hogy fejlesszük a gyermek önállóságát életkorának megfelelően. Megtaníthatjuk egyedül boltba járni, új háztartási feladatokat kaphat (igen kedves szülők, ez a fiúgyermekekre is érvényes! :) ), önállóan alhat sátorban az udvaron, besegíthet a családi vállalkozásba, vagy egy-egy napon főnöki engedéllyel kipróbálhatja magát a szülő munkahelyén.

Ne stresszeljük túl...

Rengeteg szülő aggódik a gyermek nyári elhelyezése miatt. Ilyen esetben érdemes megkérdezni a szülőket, nagyszülőket, vagy a környezetünkben élő időseket, hogy ők miként gondoskodtak a fiatalok nyári elhelyezéséről, vagy ő maguk számára annak idején hogy telt a vakáció. Meg fogunk lepődni, hogy ehhez képest a legelfoglaltabb szülők gyermekeinek is sokkal jobb dolga van. Ne aggódjuk túl a nyári elhelyezést, a régi időkben természetes volt, hogy a gyermekek sokat voltak egyedül, vagy baráti társaságban, de különösebb szülői felügyelet nélkül. Senkit sem arra bíztatunk, hogy hagyja egyedül a gyermekét, csupán arra, hogy ne gondolja magát rossz szülőnek, ha nyáron is dolgoznia kell, és nem játszhatja végig csemetéjével a szünidőt. Próbáljunk kieszelni magunknak könnyítő tényezőket, pl. összefoghatnak a szülők, hogy minden nap máshol játsszanak, egyenek a gyerekek, vagy ha nincs időnk főzni, rendelhetünk is nekik valami olcsóbb gyerekmenüt. Ne gondoljuk, hogy meg kell mutatnunk a nyáron, hogy mi vagyunk a legjobb szülők a világon! Érdemes belegondolni a gyerekek tanév eleji fogalmazásaiba: ők egy-egy különlegesebb, nem drága, de a szülő szeretetét, figyelmét, és csöppnyi izgalmat tartalmazó programtól is boldogak tudnak lenni. Még ha nem is mindig ezt mondják nekünk...

Ne feledjük: sok gyereknek nagyobb élmény, ha a szülő kis időre újra a gyermeki énjébe bújik, és így játszik vele pár órát, mintha drága programokra fizetik be heteken át.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.