Menü

Használd a fogaidat!

A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarok egészségügyi tendenciáján belül növekszik az elhízás mértéke, szaporodnak az emésztési problémák, és romlik a fogazat állapota az életkorhoz viszonyítva. Mi lehet ennek az oka? Az egyik probléma az, hogy keveset rágunk, ellenben lelki szinten sokat rágódunk.

A táplálkozási szokásaink jelentősen átalakultak, sok életmód-irányzat, mint például a paleolit táplálkozás kutatja a korábbi étkezési formákat. Sajnos legtöbb esetben csak magát az ételeket vizsgálják, a táplállkozási szokásokat viszont nem. Azon túl, hogy a néhai ember mit tett a tányérjára, érdemes megvizsgálni egyéb tényezőket is. Az egyik fontos elem az, hogy a jelen korra a "túlkészített ételek" jellemzőek. Elősütött, előfőzött, puha, krémes étkeket eszünk, míg hajdanán sokkal több rágható étek került terítékre. A rostok szerepe például nem csak a gyomorban jelentkezik először - a teljes kiőrlésű kenyeret, vagy a kevésbé szétfőzött zöldségeket például jobban meg kell rágni.

Ehelyett a jellemző táplálkozási forma az, hogy könnyen bevihető, gyorsan elkészíthető ételeket eszünk, és sietve fogyasztjuk el az ennivalónkat, ami azzal jár, hogy nem rágjuk meg kellőképpen az ételt, valamint hogy nincs is eléggé szükségünk a rágási folyamatra. Pedig a fogaknak kifejezetten jót tesz, ha használjuk őket. Olyan ez, mint az autó - ha sokat van használaton kívül, akkor gyorsabban romlik az állapota. A romboló (és persze nem is esztétikus) fogkő például könnyebben kialakul, ha nem rágunk eleget.

Egyébként nem is olyan apró feladat jól megrágni az ételt. Egyszer figyeljük meg magunkat, hogy hányszor rágjuk meg a falatot, mielőtt lenyeljük, valamint hogy milyen állapotában nyeljük le az ételt! A legtöbb ember alig néhány rágás után már küldi is a gyomrába a táplálékot, holott ennek sokszorosára lenne szükség, ami a rágást illeti. A megfelelően megrágott falatot ugyanis könnyebb megemészteni, így az kevésbé hízlal.

Az ismeretett egészségügyi tendenciák mögött rejlő lelki okok sem elhanyagolhatóak. Keveset rágunk, de sokat rágódunk - azaz stressz esetén nem rendelkezünk megfelelő problémamegoldó módszerekkel, így sokáig járatjuk az eszünkben a bennünk foglalkoztató kérdéseket, hogy mit is tegyünk. Másképp fogalmazva sokat emésztjük magunkat, felemészt minket a probléma. A magyar nyelv beszédes, ezek a lelki attitűdök visszahatnak az emésztési állapotunkra, valamint a fogainkra is. A túlsúly egyik egyszerűen megfogalmazott lelki oka pedig, hogy étellel ellensúlyozzuk a dolgokat, például stresszt, bizonytalanságot, örömtelen állapotot.

Hogyan sportoljunk kánikulában? Így!

Akinek már annyira beépült a sport az életébe, hogy szokássá, rutinná vált, az nyáron sem mond le erről, csak azért, mert kánikula van. Tény, hogy 35 fokban, kora délután nem épp a futás gondolata kerülget, de íme néhány trükk, hogy eldobd a kifogásokat.

A ketogén diétáról

Bár a ketogén diétát előszeretettel reklámozzák fogyni vágyók számára, eredetileg nem ezért találták ki.

Strandkaják – hogyan illesszük diétába?

Hiába az egyre inkább egészséges életmódra való törekvés, még mindig hódítanak a strandkaják, melyek nem épp egészséges mivoltukról híresek.

Amit a szaunákról tudni kell

wellness-fürdők elengedhetetlen tartozéka a többféle szauna, de egyre több uszodában is találkozhatunk vele. Nem véletlen, hiszen rendkívül sok pozitív hatása van, melyet már évezredek óta hasznosítanak az emberek.

Utolsó görögdinnye

A nagy nyári melegben, olykor jól esik egy lédús görögdinnye elfogyasztása. Le se lehet tagadni, hogy a legkedveltebb nyári gyümölcs. Több praktika is létezik, hogy mi alapján válasszuk ki a legfinomabb darabokat. Viszont lassan elbúcsúzhatunk ettől a finomságtól, hiszen az idei szezonja lassan véget ér.