Menü

A közeljövőben már lila kenyeret is ehetünk!

Az elmúlt 10 évben a fehér kenyeret számos támadás érte. A jelenlegi táplálkozási gondolkodás szerint az emberi szervezet a fehér kenyeret túl gyorsan megemészti, aminek következtében a vércukorszint hirtelen ugrik meg, és ez a túlsúly gyors kialakulásához vezet. Nagyjából tehát elmondhatjuk, hogy a fehér kenyér az egészségesen étkezők ellensége.

A Szingapúri Nemzeti Egyetem kutató professzora, Zhou Weibiao ez ellen próbált tenni: feltalálta a lila kenyeret! Ez a kenyér antioxidánsokban gazdag, a fehér kenyérnél 20%-kal lassabban emészti meg a szervezet, és csak természetes összetevőkből készül.

A kenyér nagy problémája a glikémiás indexe: a cukortartalma túl gyorsan bejut a véráramba, ami ugrásszerűen megnöveli a vércukor szintjét, de az ugyanolyan gyorsan, ahogy megemelkedett, le is esik. Továbbá a gyorsan emészthető keményítőtartalom miatt az emberek gyakran hajlamosak jóval többet enni belőle, mint amennyire szükségük lenne.

Zhou szerint a kihívás az volt, hogy megnézzék, meg tudják-e egyáltalán változtatni a kenyér receptjét anélkül, hogy a fehér kenyér szeretett finom szerkezetét elhagynák. Úgy döntött, hogy a fekete rizsből fognak kivonni egy színanyagot, az antociánt, ami növeli a gabona antioxidáns tulajdonságait, és ezt injektálják majd a kenyérbe. A módszer következtében nemcsak az történt, hogy a kenyér lila színűvé vált, hanem a felszívódási aránya is csökkent 20%-kal. Sőt, mi több, ha 200°C-on sütötték, akkor az antioxidáns tartalmának 80%-át megőrizte a kenyérhéjban és a bélben. „Ha élvezni szeretnék a fehér kenyér szerkezetét, de lassabb felszívódásra vágynak, akkor valószínűleg ez a legjobb forma. És a színe sem rossz.” – nyilatkozta Zhou.

Az antocián egyébként egy természetes pigment, amely gyümölcsökben és zöldségekben fordul elő, például a szőlőben, az áfonyában és az édesburgonyában. Zhou azonban felhívja a figyelmet arra, hogy nem minden lila gyümölcs szuperétel, többek között a pitája, más nevein kaktuszgyümölcs vagy sárkánygyümölcs sem számít annak.

Különböző tanulmányok már kimutatták, hogy az antociánok segíthetnek a szív- és érrendszeri, a neurológiai és a rákbetegségek megelőzésében, szerepet játszhatnak a túlsúly és a cukorbetegség kontrollálásában, valamint gátolni tudják az emésztőenzimeket, és csökkenteni képesek a glükózszintet.

Mi a helyzet a kalóriatartalommal?

„A lila kenyér keményítő- és a búzaliszttartalma megegyezik a fehér kenyérével, tehát a kettő tápértéke megegyezik. A kulcsötlet az volt, hogy az energiafelszabadulást lassítsuk le, tehát ugyanazt a kalóriatartalmat hosszabb idő alatt használja fel a szervezet” – mondta Zhou. A lila kenyér még nincs forgalomban, pont ezért Zhou számos megkeresést kap, hogy termékét piacra dobhassák. Ezen felül már Dél-Afrikából is felhívta egy férfi azzal a kérdéssel, hogy vajon ha antociánt juttatnak a csokoládéba, elérhetnék-e ugyanezt a hatást. Zhou elmondta neki, hogy az antioxidáns funkciót megkaphatja, de mivel a csokoládé keményítőtartalma eltérő, ezért nem fogja tudni elérni vele ugyanazt a reakciót.

Azért mi reménykedjünk, hogy egyszer erre is sor kerülhet!

Forrás: edition.cnn.com

Életmódtippek naggggyon lustáknak!

Életmódot szeretnél váltani, mégsem nem vágtál bele eddig. Persze tudom én, ma nincs időd. Elhiszem. Ezért adok villámgyors tippeket. Ezekhez tényleg nem szükséges túl nagy idő-és energiaráfordítás! Bebizonyítom!

Diéta vagy fogyókúra?

„Van különbség diéta és fogyókúra között? Melyiket válasszam? Mire kell figyelnem?” – Szinte naponta felmerülő kérdések azoknál, akik szeretnék elérni az áhított testalkatot. Jó választ, ezekre a kérdésekre az orvosok, dietetikusok tudnak adni, de alap szinten muszáj ismernünk a rövid és hosszú távú hatásokat, ha egyáltalán elgondolkodunk valamelyiken.

5 reggeli azoknak, akik nem akarnak reggelizni

Egy kiadós, tápanyagban gazdag és egészséges, vitamindús reggelivel igazán jó lehet indítani a napot, együtt enni, reggel, családi körben. Megéri emiatt korábban felkelni

Diétás ételek - vidd magaddal!

A diétánk egyik legkörülményesebb része kitalálni, hogy mely ételeket vihetjük magunkkal, ha elmegyünk otthonról. Néhány praktikus tanáccsal segítünk ebben!

Idősek étrendje

Dietetikusok egybehangzó véleménye szerint idősödő korban is figyelni kell az életmódra. Ebben a korban is számos élettani változás zajlik a szervezetben, a tápanyag- és vitamindús, helyesen összeállított étrend nagyon fontos.