Menü

Képernyőbe zárt világ

Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest és még sorolhatnánk azokat az érdekes alkalmazásokat, amik a képernyőkön tartják a figyelmünket. Olyan könnyed, de mégis érdekes információkat nyújt az Internet ma már könnyen elérhető világa az okostelefonokon és tableteken, valamint laptopokon keresztül, amely még a személyiségünket is átformálja. Szabjunk ennek keretet tudatosan!

Tévedés azt hinni, hogy csak a zsenge korosztály van kitéve ennek a veszélynek. Ugyanennyire rabul ejthet bárkit a webvilág a felnőttek között is. Hisz a telefont előkapva csak pár érintés, és máris kapcsolódhatunk a barátainkkal, vagy vicces videókat, érdekes cikkeket, megosztásokat találhatunk a neten. Munka, vagy az otthoni feladatok után fáradtan nagyonis kényelmes megoldás ez a kikapcsolódásra és pihenésre.

Ne tagadjuk, vannak ennek előnyei is: például sokkal egyszerűbb a kapcsolattartás a szeretteinkkel, és tartalmasabb lehet az élmények megosztása. Könnyebb a munkakeresés, sőt eligazodva a szociális média területén jelentős előnyökhöz juthatunk a karrierünkben. Sok dolgot lehetne még sorolni, amiből kitűnik: a megoldás semmiképp sem az, ha elzárkózunk az elektronikus világtól, hanem az, ha megpróbáljuk kordában tartani - magunkat. No de miért van erre szükség?

Észre sem vesszük, úgy repül az idő a neten tallózgatva. Aki szeret például a facebook-on lógni, az elámulna, ha összeszámolnák egy héten, hogy hány órát töltött a közösségi felületen. Mondani sem kell, hogy ez mind értékes idő az életünkből. Kimutatható, hogy kevesebbet olvas, valamint az életben is könnyebb megoldásokat választ az, akit könnyen beszippant a képernyő által mutatott világ. Az érdeklődési kör beszűkül, s könnyebben unatkozik az ilyen ember különböző élethelyzetekben kütyük és internet nélkül.

A most felnőtt korosztálynak annyiban van könnyebb dolga, hogy tapasztalt az életében más alternatívát is, például fára mászás, postai levelezés és képeslapküldés, könyvolvasás, rejtvényfejtés - míg ugyanez a mai tinédzserekről már kevésbé mondható el. Így talán könnyebb rajtakapnia magát a képernyőfüggőségen a felnőtteknek. Bármely csoportba tartozunk is, érdemes bevezetni pár trükköt, hogy tudatosan féken tartsuk magunkat, ami az internetes közösségi életet érinti, és nyissuk meg magunknak a képernyőn túli világot is. Hogyan?

Szabad reggelek és esték: Legtöbben azzal indítják a napot, hogy csekkolják az üzeneteiket - akár azonnal ébredés után a mosdóban, vagy az első kávé mellett ülve. S ugyanígy alszanak el, telefonnal a kézben, hisz elalvás előtt már ez a legkényelmesebb tevékenység. Ne engedjünk a csábításnak, ez a szokás sajnos nem tesz jót. A reggelt érdemes inkább olvasással kezdeni, a szemnek sem kedvező, ha ébredés után azonnal a világító képernyőre kapcsolódik. Este pedig csak meghatározott időpontig engedjük magunkat képernyő elé. Ne legyen kifogás, hogy a telefonunkon van az ébresztőóra, hisz igen olcsón be lehet szerezni egy klasszikus ébresztőórát. Egyébként sem sem egészséges a telefonnal, tablettel aludni. Alvászavarokat, zavaros álmokat és alvási szakaszokat eredményezhet, ha alvás előtt még az interneten lógunk. Amennyiben nyugodtan szeretnénk pihenni, akkor inkább valamilyen jobb agyféltekés tevékenység ajánlott az elalvás előtti órákra, mondjuk kreatívkodás, rajzolás. A képernyő nélküli időket felhasználhatjuk a saját sikereink és jól szervezettségünk érdekében: este írjuk össze a másnapi teendőket, reggel pedig az általános céljainkat.

Tallózáskorlát: A legtöbb idő azzal megy el a közösségi médiában, hogy szabadon tallózgatunk, görgetünk, és próbáljuk kiszűrni a minket érdeklő tartalmakat a kevésbé érdektelenek tengerében. Mivel mind a figyelmet fenntartó információ, ez kevésbé tűnhet fel a számunkra. Jó módszer, ha a telefonunkon nem használjuk a facebook, csak az üzenetküldésre alkalamas Messenger alkalmazást. Ha pedig görgetünk pihenésképp, akkor állítsuk be a stoppert, hogy mennyi időkeretet szánunk a nézelődésre. Így nem mennek hosszú órák a semmibe.

Adminisztráció: Egyszerűen rajtakaphatjuk magunkat, ha egy héten át összeírjuk, mikor és mennyi időt töltöttünk a közösségi médiával. Egyrészt a kissé vagy nagyon függőket már maga a tényadat is felébresztheti, másrészt így könnyebb átalakítani a szokásrendszerünket, ha látjuk, hol és mennyire érdemes átszabni a tevékenységünket.

Tudatos korlátozások: Segíthet, ha döntésszerűen építünk be korlátozásokat, például egy hétig egyáltalán nem facebookozunk, vagy péntekenként mindig "mentes" napot tartunk. Az elején ez még nehezebb lehet, ha már rászoktunk a képernyőzésre, ez esetben írjunk össze olyan tevékenységeket, amiket már régóta halogatunk, vagy szívesen csinálunk, és ezek közül válogassunk akkor, amikor szívünk szerint kattintgatnánk a telefonunkon, vagy számítógépünkön. Ha tudjuk, hogy valahol várakoznunk kell például ügyintézéskor, akkor vigyünk magunkkal egy jó könyvet, és ne csak a netet bújjuk. Amikor pedig a szeretteinkkel, barátainkkal vagyunk, vagy a természetben ücsörgünk, lehetőség szerint hagyjuk otthon a kütyüket!

Álvilág vagy hasznos virtuális tér?

Egy felmérés szerint az emberek manapság attól félnek legjobban, hogy megszakad a kapcsolódásuk a külvilággal, hogy nem tudnak a megszokott módon kommunikálni. Hogy leáll az internetkapcsolat, hogy meghatározatlan időre megszűnik számukra a virtuális közeg. Vajon függőséget okozó álvilág, vagy hasznos virtuális tér a közösségi oldalak felülete?

Amikor már elviselhetetlen a kánikula

A kánikula sokunknak megkeseríti az életét, tudom, hogy a többség szereti a nyarat, viszont az ember nem lehet nonstop vízparton, bizony jól jönnek trükkök a mindennapi életben a forróság elviseléséhez.

Edzés a nyaralás alatt? Na ne...

A nyaralás elsősorban a pihenést jelenti, a hétköznapi mókuskerékből való kiszakadást, azonban létezik a vakációnak nagyon sok fajtája, akár aktív, akár passzív kikapcsolódást keresünk. Akik ekkor sem szeretnének ellustulni, vagy kiesni a formájukból, nekik szánjuk elsősorban ezeket a sorokat.

Amikor hiába kérlek, hogy ne a napon focizz

A szervezet meleg érzése 30-35 foknál jelentkezik. A napszúrást tartós, hosszabb ideig történő, tűző napon tartózkodás váltja ki, s ha hosszabb ideig éri fokozott hősugárzás a fejet, hőguta alakul ki. Hogyan előzhető meg, illetve, ha megtörtént, hogyan kezelhető a napszúrás?

Egyre gyakoribb probléma a PCOS

Manapság egyre több nőt érint a PCOS, vagyis a policisztás ovárium szindróma, azonban kezelhető, ha időben észrevesszük. Ehhez ad segítséget ez a cikk.