Menü

Gyors gyümölcslexikon

Amikor diétára, esetleg fogyókúrára adjuk a fejünket, vagy csak szimplán egészségesebben szeretnénk étkezni, nem elég annyit tudnunk, hogy a gyümölcsök egészségesebbek, ezért majd elég lesz, ha több gyümölcsöt fogyasztunk. Jó tisztában lenni azok tápértékével, hiszen nem mindegy, hogy az elfogyasztott gyümölcs például milyen mennyiségben tartalmaz cukrot. Ásványianyag-tartalmuk megközelítőleg hasonló, így azokról itt most nem teszünk említést. Összeszedtünk viszont néhány információt a szénhidrát-, zsír-, fehérje- és vitamintartalmukkal kapcsolatban, hogy a választás során könnyebb legyen a döntés. (Az adatok 100 g-ra vonatkoztatva, nyers gyümölcsre számítva vannak feltüntetve.)

Alma:

Közepes mennyiségű élelmi rost tartalommal büszkélkedő gyümölcs, de a nélkülözhetetlen tápanyagokból keveset tartalmaz.
szénhidrát: 13,81 g
ebből cukor: 10,39 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,17 g
fehérje: 0,26 g
víz: 85,56 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Körte:

Nagy mennyiségben tartalmaz élelmi rostot, de más tápértékkel nem igazán rendelkezik.
szénhidrát: 15,23 g
ebből cukor: 9,75 g
élelmi rost: 3,1 g
zsír: 0,14 g
fehérje: 0,36 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B9, C, E, K

Banán:

Kiváló B6-vitamin forrás, közepes mennyiségű C-vitamint, mangánt és élelmi rostot tartalmazó gyümölcs.
szénhidrát: 22,84 g
ebből cukor: 12,23 g
élelmi rost: 2,6 g
zsír: 0,33 g
fehérje: 1,09 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C

Őszibarack és nektarin:

Viszonylag alacsony tápérték-tartalommal rendelkeznek.
szénhidrát: 9,54 g
ebből cukor: 8,39 g
élelmi rost: 1,5 g
zsír: 0,25 g
fehérje: 0,91 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Sárgabarack:

szénhidrát: 11 g
ebből cukor: 9 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,4 g
fehérje: 1,4 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szőlő:

szénhidrát: 18,1 g
ebből cukor: 15,48 g
élelmi rost: 0,9 g
zsír: 0,16 g
fehérje: 0,72 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Narancs:

A citrusfélékre jellemzően a gyümölcsbél kiváló C-vitamin forrás. Savas kémhatású gyümölcs.
szénhidrát: 11,75 g
ebből cukor: 9,35 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,12 g
fehérje: 0,94 g
víz: 86,75 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E

Kiwi:

C- és K-vitaminban gazdag, élelmi rost- és E-vitamin tartalma elég magas.
szénhidrát: 14,66 g
ebből cukor: 8,99 g
élelmi rost: 3 g
zsír: 0,52 g
fehérje: 1,14 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
A kiwiallergia az ételallergiák körülbelül 10%-áért felelős. Egy aktinidin nevű enzimet tartalmaz, ez az allergia kiváltója. Az enzim megtalálható még a banánban, a papayában és az ananászban is.

Szilva:

szénhidrát: 11,42 g
ebből cukor: 9,92 g
élelmi rost: 1,4 g
zsír: 0,28 g
fehérje: 0,7 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szamóca:

Kiváló C-vitamin és mangánforrás.
szénhidrát: 7,68 g
ebből cukor: 4,89 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,3
fehérje: 0,67 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
víz: 90,95 g
Néhány tanulmány is rendelkezésre áll már arról, hogy a szamócának gyulladáscsökkentő és rákellenes hatása lehet, valamint csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulási kockázatát.

Forrás: en.wikipedia.org

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Rostban gazdag ételek

A növényi rostok a szervezet számára nem hasznosítható anyagok közé tartoznak, fogyasztásuk mégis elengedhetetlen azok számára, akik egészségesen szeretnének étkezni. Mutatok pár ötletet, ha nem tudod, hogyan fedezd a napi rostbeviteledet.