Menü

Gyors gyümölcslexikon

Amikor diétára, esetleg fogyókúrára adjuk a fejünket, vagy csak szimplán egészségesebben szeretnénk étkezni, nem elég annyit tudnunk, hogy a gyümölcsök egészségesebbek, ezért majd elég lesz, ha több gyümölcsöt fogyasztunk. Jó tisztában lenni azok tápértékével, hiszen nem mindegy, hogy az elfogyasztott gyümölcs például milyen mennyiségben tartalmaz cukrot. Ásványianyag-tartalmuk megközelítőleg hasonló, így azokról itt most nem teszünk említést. Összeszedtünk viszont néhány információt a szénhidrát-, zsír-, fehérje- és vitamintartalmukkal kapcsolatban, hogy a választás során könnyebb legyen a döntés. (Az adatok 100 g-ra vonatkoztatva, nyers gyümölcsre számítva vannak feltüntetve.)

Alma:

Közepes mennyiségű élelmi rost tartalommal büszkélkedő gyümölcs, de a nélkülözhetetlen tápanyagokból keveset tartalmaz.
szénhidrát: 13,81 g
ebből cukor: 10,39 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,17 g
fehérje: 0,26 g
víz: 85,56 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Körte:

Nagy mennyiségben tartalmaz élelmi rostot, de más tápértékkel nem igazán rendelkezik.
szénhidrát: 15,23 g
ebből cukor: 9,75 g
élelmi rost: 3,1 g
zsír: 0,14 g
fehérje: 0,36 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B9, C, E, K

Banán:

Kiváló B6-vitamin forrás, közepes mennyiségű C-vitamint, mangánt és élelmi rostot tartalmazó gyümölcs.
szénhidrát: 22,84 g
ebből cukor: 12,23 g
élelmi rost: 2,6 g
zsír: 0,33 g
fehérje: 1,09 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C

Őszibarack és nektarin:

Viszonylag alacsony tápérték-tartalommal rendelkeznek.
szénhidrát: 9,54 g
ebből cukor: 8,39 g
élelmi rost: 1,5 g
zsír: 0,25 g
fehérje: 0,91 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Sárgabarack:

szénhidrát: 11 g
ebből cukor: 9 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,4 g
fehérje: 1,4 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szőlő:

szénhidrát: 18,1 g
ebből cukor: 15,48 g
élelmi rost: 0,9 g
zsír: 0,16 g
fehérje: 0,72 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Narancs:

A citrusfélékre jellemzően a gyümölcsbél kiváló C-vitamin forrás. Savas kémhatású gyümölcs.
szénhidrát: 11,75 g
ebből cukor: 9,35 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,12 g
fehérje: 0,94 g
víz: 86,75 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E

Kiwi:

C- és K-vitaminban gazdag, élelmi rost- és E-vitamin tartalma elég magas.
szénhidrát: 14,66 g
ebből cukor: 8,99 g
élelmi rost: 3 g
zsír: 0,52 g
fehérje: 1,14 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
A kiwiallergia az ételallergiák körülbelül 10%-áért felelős. Egy aktinidin nevű enzimet tartalmaz, ez az allergia kiváltója. Az enzim megtalálható még a banánban, a papayában és az ananászban is.

Szilva:

szénhidrát: 11,42 g
ebből cukor: 9,92 g
élelmi rost: 1,4 g
zsír: 0,28 g
fehérje: 0,7 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szamóca:

Kiváló C-vitamin és mangánforrás.
szénhidrát: 7,68 g
ebből cukor: 4,89 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,3
fehérje: 0,67 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
víz: 90,95 g
Néhány tanulmány is rendelkezésre áll már arról, hogy a szamócának gyulladáscsökkentő és rákellenes hatása lehet, valamint csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulási kockázatát.

Forrás: en.wikipedia.org

Transz-zsírsavak és tévhitek

Ugye szinte mindenki evett már szendvicset, ami meg volt kenve vajjal/margarinnal? Vagy egy kis kekszet, ha édeset vagy sósat kívánt? Nézzük, mi a közös ezekben az élelmiszerekben!

Egészséges vendégváró falatok

Legyen szó akár szülinapi összejövetelről vagy rokon- és szomszédlátogatásról, az apró egyfalatos csemegék mindig jól jönnek. Lássuk, hogy válthatjuk ki a cukros, finomlisztes aprósüteményt, pogácsát, vagy a zsíros chipset valami egészségesebbel!

Jó nekünk a "mindenmentesség"?

A mindenmentes szó hallatán szinte hallom lelki füleimmel, ahogy Besenyő Pista bácsi azt mondja: a mindenmentes, az a semmi, ami mindentől mentes az nem, hogy nem étel, de amiben nincs semmi az a semmi. Hát noormális? Lássuk, mit is takar ez a megfogalmazás, és miért olyan népszerű mostanában!

Diéta és alkoholfogyasztás

Mit tehetünk, ha igyekszünk kalóriaszegény étrendet tartani azért, hogy jobban álljon rajtunk az alkalmi ruha/ fürdőruha, de szívesen fogyasztanánk alkoholt? Milyen és mennyi alkoholos ital fogyasztható a diéta alatt?

Milyen hatással vannak szervezetünkre az üdítőitalok?

Mik a szénsavas és cukros üdítők kedvező és kevésbé előnyös hatásai, tulajdonságai? Hogyan reagál a szervezetünk, ha rendszeresen fogyasztjuk ezeket a termékeket?