Menü

Gyors gyümölcslexikon

Amikor diétára, esetleg fogyókúrára adjuk a fejünket, vagy csak szimplán egészségesebben szeretnénk étkezni, nem elég annyit tudnunk, hogy a gyümölcsök egészségesebbek, ezért majd elég lesz, ha több gyümölcsöt fogyasztunk. Jó tisztában lenni azok tápértékével, hiszen nem mindegy, hogy az elfogyasztott gyümölcs például milyen mennyiségben tartalmaz cukrot. Ásványianyag-tartalmuk megközelítőleg hasonló, így azokról itt most nem teszünk említést. Összeszedtünk viszont néhány információt a szénhidrát-, zsír-, fehérje- és vitamintartalmukkal kapcsolatban, hogy a választás során könnyebb legyen a döntés. (Az adatok 100 g-ra vonatkoztatva, nyers gyümölcsre számítva vannak feltüntetve.)

Alma:

Közepes mennyiségű élelmi rost tartalommal büszkélkedő gyümölcs, de a nélkülözhetetlen tápanyagokból keveset tartalmaz.
szénhidrát: 13,81 g
ebből cukor: 10,39 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,17 g
fehérje: 0,26 g
víz: 85,56 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Körte:

Nagy mennyiségben tartalmaz élelmi rostot, de más tápértékkel nem igazán rendelkezik.
szénhidrát: 15,23 g
ebből cukor: 9,75 g
élelmi rost: 3,1 g
zsír: 0,14 g
fehérje: 0,36 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B9, C, E, K

Banán:

Kiváló B6-vitamin forrás, közepes mennyiségű C-vitamint, mangánt és élelmi rostot tartalmazó gyümölcs.
szénhidrát: 22,84 g
ebből cukor: 12,23 g
élelmi rost: 2,6 g
zsír: 0,33 g
fehérje: 1,09 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C

Őszibarack és nektarin:

Viszonylag alacsony tápérték-tartalommal rendelkeznek.
szénhidrát: 9,54 g
ebből cukor: 8,39 g
élelmi rost: 1,5 g
zsír: 0,25 g
fehérje: 0,91 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Sárgabarack:

szénhidrát: 11 g
ebből cukor: 9 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,4 g
fehérje: 1,4 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szőlő:

szénhidrát: 18,1 g
ebből cukor: 15,48 g
élelmi rost: 0,9 g
zsír: 0,16 g
fehérje: 0,72 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Narancs:

A citrusfélékre jellemzően a gyümölcsbél kiváló C-vitamin forrás. Savas kémhatású gyümölcs.
szénhidrát: 11,75 g
ebből cukor: 9,35 g
élelmi rost: 2,4 g
zsír: 0,12 g
fehérje: 0,94 g
víz: 86,75 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E

Kiwi:

C- és K-vitaminban gazdag, élelmi rost- és E-vitamin tartalma elég magas.
szénhidrát: 14,66 g
ebből cukor: 8,99 g
élelmi rost: 3 g
zsír: 0,52 g
fehérje: 1,14 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
A kiwiallergia az ételallergiák körülbelül 10%-áért felelős. Egy aktinidin nevű enzimet tartalmaz, ez az allergia kiváltója. Az enzim megtalálható még a banánban, a papayában és az ananászban is.

Szilva:

szénhidrát: 11,42 g
ebből cukor: 9,92 g
élelmi rost: 1,4 g
zsír: 0,28 g
fehérje: 0,7 g
vitaminok: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K

Szamóca:

Kiváló C-vitamin és mangánforrás.
szénhidrát: 7,68 g
ebből cukor: 4,89 g
élelmi rost: 2 g
zsír: 0,3
fehérje: 0,67 g
vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K
víz: 90,95 g
Néhány tanulmány is rendelkezésre áll már arról, hogy a szamócának gyulladáscsökkentő és rákellenes hatása lehet, valamint csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulási kockázatát.

Forrás: en.wikipedia.org

5 egyszerű tipp az egészséges irodai táplálkozáshoz

Biztosan szembesültél már azzal a problémával, hogy a pörgős mindennapok során nemhogy egészségesen táplálkozni, de általában pár egészségtelen falatot bekapni sincs idő. Íme, pár egyszerű, életmódváltóknak kötelező tipp, amivel nem csak időt spórolhatsz, de az egészségedért is tehetsz, ha irodai étkezésről van szó!

Egyszerű pástétomok, krémek - dobjuk fel a vacsorát!

Gyakran komoly fejtörést jelent egy háziasszony számára a hétköznap esti főzőcske, hiszen ilyenkor az egész család számára laktató, gyors és egyszerű ételekre van szükségünk. Ebben is segítünk!

Tények és tévhitek a cukorról

A legtöbben ördögtől valónak tartják a cukrot, főleg, ha diétáról van szó. Nézzünk meg pár tévhitet, amit gyakran hallhatunk.Vajon van mögöttük igazság? Kiderül a cikkből!

Alma és az egészség viszonya

Igaznak bizonyul az a mondásunk, miszerint:„Minden nap egy alma, az orvost távol tartja!”. Hiszen, számos jótékony hatása van a szervezetünkre. Őseink gyógyszerként használták, több nép mitológiájában is megjelenik, illetve a Bibliában is kulcsszerepet kapott. De, most nézzük meg, mit is kell tudnunk erről a gyümölcsről.

Tavaszi méregtelenítés

A hosszú tél után bevett szokás, hogy a természet megújulásával mi is megújuljunk kicsit, amit a szervezet méregtelenítésével érhetünk el. Nézzük is meg, hogyan!