Menü

A vesekövesség minden 20. embert érinthet

Hazánkban a húgyúti kövesség a népesség 5 százalékát érinti, és az esetek száma egyre nő, amiben a helytelen táplálkozás, az elégtelen folyadékbevitel, az elhízás és a mozgásszegény életmód nagy szerepet játszik. A betegség az érintettek több mint felénél pár éven belül kiújul, annak ellenére, hogy a vesekő sok esetben megelőzhető lenne – hívja fel a figyelmet a szeptember 26-30. között Európa-szerte megrendezett Európai Urológiai Hét kapcsán indított felvilágosító kampány keretében a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikája és a Szentkirályi Ásványvíz.

Magyarországon minden huszadik embernek lehet veseköve élete során, ami gyakori betegségnek számít: az urológiai osztályokon kezelt betegek 10-15 százalékát ilyen panaszokkal veszik fel. Többnyire középkorúaknál alakul ki, és a férfiakat háromszor gyakrabban érinti, mint a nőket. A vesekő kemény, kristályos anyagból áll, és többnyire kalcium-oxalát alkotja, amely kicsapódik a vizeletben. A kövek mérete az apró homokszemcsétől az akár a teljes vesemedencét kitöltő nagyságig terjedhet. Van, hogy a betegség nem okoz tüneteket, de többnyire heves, görcsös fájdalommal jár. A kisebb méretű kövek spontán kiürülhetnek a szervezetből, más esetben a kövek ultrahangos kőzúzással vagy műtéti beavatkozással távolíthatók el.

A betegség kialakulásának hátterében a genetikai hajlam mellett nagy szerepet játszik az egészségtelen életmód – az elégtelen folyadékbevitel, a túlzott sófogyasztás, a mozgásszegény életmód, az egyoldalú táplálkozás, a túlzott fehérjebevitel. Bár az ezeken való változtatással a vesekő sok esetben megelőzhető lenne, a statisztikák szerint mégis minden második-harmadik esetben kiújul a betegség öt éven belül. A szeptember 26-30. között megrendezett Európai Urológia Hét kapcsán a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikája indított felvilágosító kampány keretében hívja fel a közvélemény figyelmét az urológiai betegségek, és különösen a vesekő veszélyeire, a megelőzés lehetőségire, valamint a helyes táplálkozás és folyadékfogyasztás jelentőségére.

„A genetikai tényezők ellen nem tehetünk, de a mozgással megakadályozhatjuk a vizelet pangását, így máris sokat tettünk a megelőzésért, emellett arra is figyeljünk, hogy változatosan étkezzünk. Ez azért fontos, mert ha valamely anyagból a vese túl sokat választ ki, akkor az az oldatból kiválva elősegíti a vesekőképződést. Kevés sót fogyasszunk, és igyunk annyi folyadékot – lehetőség szerint vizet, teát, alacsonyabb ásványianyag-tartalmú ásványvizet – hogy kb. 2.5 liter vizeletet tudjunk kiválasztani naponta” – mondta el a megelőzés kapcsán Prof. Dr. Nyirády Péter, a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikájának igazgatója.

10 megfontolandó jótanács a vesekő megelőzése érdekében:
1. Igyon naponta legalább 2 liter folyadékot. Heves izzadás, fokozott fizikai megterhelés, hasmenés vagy kánikula esetén növelje a folyadékbevitelt!
2. Igyon 2-3 óránként, a napi folyadékmennyiséget kisebb adagokra elosztva!
3. Lehetőség szerint hozzáadott cukrot és adalékanyagot nem tartalmazó folyadékot fogyasszon - elsősorban vizet, ami az összes bevitt folyadék nagyjából fele legyen.
4. Rendszeres fogyasztásra ideálisak az alacsony- és közepes ásványianyag-tartalmú vizek.
5. Tegye változatossá a folyadékfogyasztást! A víz mellett igyon gyógyteát, tejet!
6. Fogyasszon több friss gyümölcsöt, zöldséget!
7. Étrendje legyen mértéktartó és változatos, erre jó példa a mediterrán étrend. A napi ajánlott kalóriamennyiséget ne lépje túl, testtömeg-indexe (BMI)
20-25 között legyen!
8. Fehérjékből naponta testsúlykilogrammonként legfeljebb 0,8 - 1 grammot fogyasszon, ennek 25%-a legyen állati eredetű!
9. Csökkentse a bevitt só mennyiségét napi maximum 4-5 grammra, és figyeljen oda arra, hogy az ételek stabilizátorok, tartósítószerek, ízesítők és színezékek formájában is tartalmazhatnak sót!
10. Mozogjon rendszeresen, ez elősegíti, hogy a vizeletben kialakult kristályok kiürüljenek!

Bevált népi gyógymódok

A régi "öregeket" ha ledöntötte lábáról a betegség vagy megfájdult valamijük, a természet gyógyító szereit hívták segítségül. Teák, kenőcsök, gyógyfüvek felhasználásával remek főzeteket és krémeket készítettek. Nagyszüleink nem véletlenül használták ezeket.

Egészségmegőrzés az irodában is!

Az irodai munkából kialakuló egészségügyi problémák sokszor csak évek után okoznak tüneteket, melyeket később már nagyon nehéz kezelni.

Itt a tavasz, na meg az allergiaszezon

A tavasszal nem csak a kellemes időjárás érkezett meg, hanem sajnos az allergiaszezon is. Mi okozza? Milyen más betegségre utalhatnak a tünetei? Lehetek még allergiás, ha eddig nem voltam? Jönnek a válaszok!

Bőrszépítő ételek

Az örök fiatalságot ígérő, borsos árú fiatalító krémek helyett nem ártana olyan ételeket, zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztani, amik támogatják külsőnk felé irányuló fáradhatatlan törekvéseinket. Életmódunk nemcsak formánkra és immunrendszerünkre hat, hanem bőrünk állapotát is nagymértékben befolyásolja. Fogyasszunk bőrszépítő ételeket!

Látásromlás és a monitor kapcsolata… Mit tehetünk a megelőzésért?

Ahogy fejlődik a technika és új kütyük jelennek meg a piacon, arányosan nő a látásproblémával küszködők száma is. Megelőzhető egyáltalán? Vagy legalább, lassítható?