Menü

A dohányzás lelki háttere

Mindenki tudja, hogy a dohányzásról leszokni nem sétagalopp - főleg azok, akik cigarettáznak, vagy valaha rendszeresen szívták a cigit. Igen ám, de a függőség oka nemcsak az a bizonyos nikotin - a háttérben komoly lelki okok állnak. Ezek megértése, felismerése és kezelése sokat segíthet abban, hogy végleg letegye a cigarettát.

Sokan úgy vélik, a cigaretta, mint függőség legfőbb oka a nikotin. Ha ez így lenne, mindenkinek a problémáját megoldaná a nikotinos tapasz, vagy rágó. Ám mindezek ellenére a dohányzók elismerik, hogy ezek csak kis segítséget nyújtanak a leszokáshoz. A bennfenntes című igaz történeten alapuló film (Russell Crowe főszereplésével) bemutatja a szomorú tényeket: a nikotinos rúdban bizony sok más olyan kémiai összetevő van jelen, amely függőséget okoz - és ez nem véletlen, hiszen nagy pénz rejlik a dohányiparban. Mindez viszont csak az egyik fele annak, hogy miért is függ valaki a cigarettától.

Hiszen ott vannak a lelki okok is, amelyekkel sajnos méltatlanul keveset foglalkoznak. Még a cigisdobozon sem olvashatunk róluk - ott csupán az egészségünkre káros hatásokkal próbálják elriasztani a vásárlókat. Már amennyire ez elriaszt bárkit is, hiszen a dohányzók szinte egyöntetűen vallják, hogy nemigen foglalkoznak ezekkel a képekkel és kiírásokkal, amik a csomagoláson találhatóak, egyszerűen ingerküszöbön túl kerül a számukra. Akit pedig mégis foglalkoztat, de nem tud, vagy nem akar lemondani a cigizésről, az már tud olyan cigisdoboz tartót vásárolni, ami eltakarja ezt a bizonyos szövegrészt, vagy amibe átteheti a cigarettáját. No de hogy milyen lelki attitűdök járulnak hozzá a dohányzáshoz, sőt okozzák azt, erről nem esik szó - de mi most írunk róla.

A dohányzás az önszeretet hiánya

A legfontosabb tényező, hogy a dohányzás szinte minden esetben az önszeretet hiányát jelzi. Ha valaki nagyképűen, vagy slendrián módon, lazán cigarettázik, az se tévesszen meg minket, sőt! A cigi éppenhogy tökéletes kellék az önbizalomhiány vagy az önértékelési problémák leplezéséhez. Ha valaki folyamatosan mérgezi magát és a szervezetét, az bizonyosan azt jelenti, hogy nem szereti és értékeli magát kellőképpen. Hiszen akit szeretünk, annak nem akarunk ártani! Vajon melyik szülő szeretné, hogy dohányozzon a gyermeke is? Vélhetően kevesen vannak ilyenek. Az önszeretet növekedésével egyre inkább jók leszünk magunkhoz, mind például az étkezés minőségének javításával, mind a rossz szokások letételével.

Mostantól más szerepet játszom

Fontos lépés azoknak, akik szeretnének leszokni a dohányzásról és elindulnak ezen az úton, hogy kimondják önmaguknak: "Már nem vagyok azonos azzal, aki dohányzik, és aki cigarettafüggő volt. Mentes vagyok ettől a függőségtől, szabad akaratom és választásom szerint - és én az egészséget, valamint a szabadságot választom." Ugyanis a dohányzás is a felvett szerepformák közé tartozik, és azonosítják magukat az emberek a függőségükkel. Amíg ez jelen van, addig egy hiányállapotot próbálnak meg átvészelni. Ha azonban a továbblépést vizualizálják, s kimondják azt, az sokat segíthet egy új tudatossági szintre felemelkedni, és a dohányzást elengedni.

Hiánypótló cselekedet

A másik fontos tényező a szokásrendszer. Nagyon sokan imádják a cigaretta rituáléját: ahogy kicsomagolják, kiveszik az első szálat, majd meggyújtják. S hogy kikapcsolódnak vele és általa, és addig is megtörik azokat a feladatokat, amiket kevésbé kedvelnek. Ez egy kis szünet, pici énidő, vagy éppen közösségi élmény. Érdemes megkeresni azokat az okokat, hogy mit próbál meg pótolni a cigarettázással? Például nem szereti a munkáját, és jól esik felállni óránként arra a pár percre? Vagy úgy érzi, nincs kapaszkodója, ezért a cigarettát használja erre a célra, hisz szó szerint a kezébe fogja azt, amiről azt hiszi, hogy segít valamicskét?

Nagyon sokan úgy érzik, a dohányzás jó eszköz a szocializációhoz, hiszen közös társaságot jelent a szintén cigizőkkel. Sőt, egyesek úgy érzik, ez az, ami a társaság középpontjában és az információk közelében tartja őket. Egy másik gyakori ok, hogy a dohányzó menekülni akar valami, vagy valaki elől. A cigivel töltött idő pedig ennek eszköze lehet, fizikai és lelki szinten egyaránt. Segíthet, ha megvizsgálja, miként lehet új szokásokat felvenni oly módon, hogy ezek a fontos igények is teljesüljenek. S persze a problémák megoldását is érdemes egyúttal elkezdeni. Ebben érdemes lehet lelki segítő szakember segítségét kérni.

Lélegezz!

Miért nyugtat meg a cigaretta? Nem elsősorban a nikotin és a benne lévő anyagok miatt. Az egyik ok a már említett rituálé. A másik pedig az, hogy a dohányzás során a cigi révén beszívjuk, majd kifújjuk a levegőt - is. Fontos tényező ez, hiszen a tudatos és mély lélegzés nyugató hatással bír. Ezt bizonyítja, hogy sokkhatás esetén az első, amit kérnek az emberektől, hogy lélegezzenek mélyeket, valamint hogy nagyon sok légzésre épülő meditációs és nyugtató technika létezik. Érdemes ezeket is kipróbálni és megtanulni, ha valaki le akar szokni a dohányzásról.

Minden, ami a sírással kapcsolatos

Minden ember életében van olyan pillanat, amikor elérzékenyül és könnycseppek jelenek meg a szemében. A nevetés és a sírás szinte édes testvérek, és mind a kettő valamilyen hatással van az őket átélő személyre. Most vegyük sorra, hogy mit tesz velünk a sírás folyamata.

Terhek nélkül, könnyedén

Szeretnéd, ha mindenki, akit szeretsz, boldog lenne? Tudod milyen fáradtan felkelni, és roskadozni az állandó terhek alatt? Milyen, mikor mindenki más gondja a te válladat nyomja? Tudod, hogy milyen érzés, amikor mindenki más fontosabb, mint te? Vajon, muszáj ennek így lennie?

Spirulina alga – a legújabb „csodaszer”

Az algák rengeteg területen lehetnek hasznosak, felhasználjuk őket a biotechnológiában, energianyerés céljából, de még a gyógyászatban is.

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Introvertált vagyok, hogyan barátkozzak?

Zárkózottnak lenni nem azt jelenti, hogy az ember barátságtalan, ugyanakkor, néha könnyű összekeverni a kettőt egymással. Hogy ez ne forduljon elő, az embereknek tájékozottnak kell lenniük ezzel kapcsolatban.