Menü

Mozgás időskorban: jobban kell, mint egy falat kenyér

Az idősekkel foglalkozó cikksorozatunk keretében az e heti témánk a testmozgás fontossága. Hogyan és miként mozogjon a bölcs generáció? Mozogjon-e egyáltalán, vagy tud-e mozogni? Nos, érthető, ha érettebb korban úgy gondoljuk, a sport a fiataloknak való, és a mi testünk már fáradékonyabb. Nem is kell ugyanúgy sportolni, mint az előző korosztálynak, de a mozgás kulcsfontosságú a jó életminőséghez.

A felmérések szerint a 60 év felettiek nagyon kis százaléka végez valamilyen rendszeres testmozgást. Leginkább azokra jellemző, hogy mégis aktívak, akik fiatalbb korukban, és egész életükön át sportoltak, vagy akik kertészkedni szeretnek, esetleg jellemzően fiatalosak külső és belső jellemvonásaikat tekintve is. Az adatok azért elszomorítóak, mert nagyon nagy szükség lenne valamilyen aktív tevékenységre ebben az életkorban is. Felsoroljuk, hogy miért:

- Nem csak hogy jótékony hatással van az egészségre, de sok orvosi kezelést és gyógyszert is helyettesíteni tud a rendszer testmozgás.
- Fiatalon tart - ez nem csak egy bolondos és divatos szlogen. Természetesen nem úgy kell elképzelni, hogy 20 évesek leszünk tőle, hanem hogy a testfelépítésünk és az egészségünk változik tőle oly módon, hogy sokat letagadhatunk a korunkból általa.
- Pozitív hatással van a lélekre: számos kutatás igazolta a testmozgás és a lelki egészség, valamint hangulat kapcsolatát. Nem csak a szignifikált sportolás, hanem bármilyen testmozgás alkalmas a hangulat javítására. Ráadásul a friss gondolatok, ötletek, a memória frissen tartása is mind-mind alátámasztják a fontosságát.
- Az időskori szomorúság, esetleg depresszió fontos okai közé tartozik, hogy sokan vagyunk gondolatban a múltban, de a jelen nem foglalkoztat, vagy nem tölt el örömmel, jövőbeli terveket pedig már nem szövögetünk. A mozgás segít abban, hogy jelen legyünk a pillanatban, és ne csak a múlton merengjünk. Arról nem is beszélve, hogy sok mozgásforma a szociális kapcsolatainkra is jó hatással lehet.

S vajon mit is jelent az a "nem szignifikált sportolás"? Sok idősebb korú embert megijeszt, hogy valamilyen konkrét sporttevékenységet űzzön. "Nekem ebben az életkorban már nincs kedvem ugra-bugrálni, és az egészségi állapotom sem teszi ezt lehetővé. Az ilyesmit meghagyom a fiataloknak." - hangzik a leggyakoribb válasz. Ezzel nincs is probléma, hiszen rengeteg olyan típusú testmozgás létezik, amely nem "ugrabugra", és kímélő mozgásnak minősül. Már az is sokat jelent, ha valaki rendszeresen sétál, kertészkedik, takarít, nordic walking-ozik (síbotokhoz hasonlítható eszközzel végzett aktív séta), túrázik (ez nem jelent teljesítménytúrát).

De rengeteg olyan mozgási ág is létezik, amely ajánlott az érett korosztály számára. Például kímélő gerinctornák, callanetics, vagy a jóga bizonyos ágai a számukra is alkalmasak. Az Anamé nevével fémjelzett Kundalini Program egy olyan mozgásforma, amelyet Balázs Valéria Anamé olyan betegen fejlesztett ki, amikor gyakorlatilag csak a légzéssel tudott gyógyulni. Ebből a súlyosan beteg kiindulópontból tehát olyan mozgásformát alakított ki, amely nehéz egészségügyi állapotban is segít, sőt gyógyít. Érdemes keresgélni a lehetőségeket a testi és lelki egészségünk érdekében!

Néhány hiba, amit elkövetünk szépségápolásnál

Számtalan médiumban hallani-látni-olvasni arról, hogyan ápoljuk bőrünket, hajunkat, milyen kencéket, kozmetikumokat kenjünk magunkra, hogy sminkeljünk. De ritkán esik szó azokról a mindennapi szépségápolási szokásainkról, amelyek –valójában- káros hatással vannak ránk. Nézzünk néhány hibát, amit ilyenkor elkövethetünk.

Nyári túlélőcsomag, melyet érdemes mindig magunkkal vinni

A víz és a naptej, csak az alapkellék a táskába. Mit vigyünk még, ami akár életmentő is lehet?

Minden, ami a sírással kapcsolatos

Minden ember életében van olyan pillanat, amikor elérzékenyül és könnycseppek jelenek meg a szemében. A nevetés és a sírás szinte édes testvérek, és mind a kettő valamilyen hatással van az őket átélő személyre. Most vegyük sorra, hogy mit tesz velünk a sírás folyamata.

Négy ok, amiért a nyáron sem hagyhatod abba az edzést

Konditerembe jársz? Esetleg aerobikozol? Úszol? Valami egyéb sportot űzöl? Néhány sportegyesület a nyári szünidő alatt szünetelteti az edzéseket is, de ez nem azt jelenti, hogy nem kell időt fordítanod magadtól is a mozgásra. Íme, négy érv, hogy miért éri meg edzened a nyár folyamán.

Spirulina alga – a legújabb „csodaszer”

Az algák rengeteg területen lehetnek hasznosak, felhasználjuk őket a biotechnológiában, energianyerés céljából, de még a gyógyászatban is.