Menü

Érzelmi bántásokkal nem nevelünk, hanem ártunk!

Kutatások szerint a testi fenyegetés némileg háttérbe szorult a szülők nevelési eszköztárában, az érzelmi, lelki bántalmazás viszont nagyon is jelen van, és negatív hatásait kevésbé ismerjük fel.

A szakértők régóta hangsúlyozzák, hogy hosszú távon negatív hatású, ha a szülők állandóan a gyerek személyiségét minősítik nevelő szándékkal, ahelyett hogy az adott cselekedetet értékelnék. Ez azt jelenti, hogy azokban a helyzetekben, amikor a gyermek helytelenül viselkedik, akkor fontos, hogy a szülő jelezze nem tetszését, de az elutasítás tárgya a rossz cselekedet legyen, ne pedig a gyerek maga. Nagy általánosságban véve az a jó, ha a gyerek számára egyértelművé válik, hogy a cselekedeteknek következménye van, ugyanakkor a hibákat ki lehet javítani.

Ez egy fontos alapelve lehet a nevelésnek, de gyakorlati szempontból önmagában talán nem ad elég mankót a szülők kezébe. Ha lefordítjuk mindezt, megállapítható, hogy bizony érzelmileg, lelkileg is lehet komoly sebeket okozni a gyerekekben, nem megfelelő minősítésekkel, szeretetmegvonással, állandó becsmérléssel. Ezek hosszú távon mind negatívan befolyásolják a személyiségfejlődés folyamatát. A szerethetőséget sohase kérdőjelezzük meg, ne fenyegessük ezzel gyermekeinket, és ne tagadjuk meg tőlük a teljes elfogadás élményét.

Ezzel együtt természetesen az is fontos, hogy ne maradjon el az egyértelmű határhúzás sem, de ez mindig a viselkedések, cselekedetek tartományába essen. Nagy különbség van aközött, hogy szülőként azt mondjuk: „nem fogadom el a hazugságokat, nem tűröm a hazugságokat”, vagy „nem tűröm el a hazug disznókat, nem szeretlek, mert hazudtál”. Persze nem jelent bántalmazó légkört az, ha néha konfliktusok, veszekedések pattannak ki a családban. A fontos, hogy meg maradjon a tisztelet, akkor a gyerek leszidása sem fog átcsapni rendkívül ártó hatású becsmérlésbe.

Tartózkodjunk lehetőség szerint attól is, hogy ne mások előtt próbáljunk megoldani erős nevelési helyzeteket! A gyerek megszégyenítése mások előtt nagyon káros tud lenni. Ezzel szemben nagyon jótékony hatású az, ha a szülő felismeri, hogy átlépett egy határt, és képes bocsánatot kérni. Ezzel kompenzálja a gyerekben esetlegesen okozott lelki bántalmakat, és példát mutat abban, hogy lehet hibázni és bocsánatot kérni is.

Longevity, holisztikus szemlélet, egészségtudatosság

A tudatos fogyasztók, életmódváltók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az egészségtudatos életmódra a hosszú teljes élet, azaz a longevity elérése érdekében, melynek jelenleg az egyik fő kihívása az egészséges étrend kialakítása.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Láthatatlannak lenni - A magányosság egy formája

„Láthatatlannak érzem magam”. Mindig is az voltam: kamaszkoromban a barátaim mellett, az osztályban, a párkapcsolatomban, az egyetemi évek alatt, a szüleim még ma sem értenek meg, talán sosem láttak igazán. Mindenkinek jut egy ilyen burok, ami megvéd a láthatóságtól, ilyenkor pedig csak a közeli ismerősök hangja marad meg. Azonban mit lehet tenni az észrevétlenség ellen, hogyan kapcsolódik ez az emberi közönyhöz?

Cotard-szindróma, amikor azt hiszed, hogy meghaltál

Sajnos nagyon sok pszichiátriai betegséget ismerhetünk, és ezeket csak erősíti a jelenlegi felgyorsult világi élet. Van egy, ami az egyik legritkább betegség, amelyben a beteg azt hiszi, hogy halottak és körülöttük lévő világ nem is létezik.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.