Menü

Vendeé Globe - kihívások sorozata

Végéhez közeledik a világhírű vitorlásverseny! Több mint két hónapnyi folyamatos vízi élet után visszatértek a kikötőbe az első versenyzők. Az első helyen Armel Le Cléac’h francia versenyző, második helyen pedig a brit Alex Thompson végzett. Harmadikként Jérémie Beyou ért célba, és három további résztvevő már a 99 %-os teljesítési szintnél jár.

Jómagam olyan szerencsés helyzetbe kerültem, hogy a párom rokonai évekkel ezelőtt Franciaország csodás tengerparti vidékére költöztek, mely nagyjából 35 km-re fekszik a híres várostól, Les Sables d’Olonne-tól, ahonnan a mai napig egyedülálló vitorlázóverseny, a Vendeé Globe indul. Egyedülálló, mert ez az egyetlen olyan verseny, mely során a vitorlázók csak teljesen magukra hagyatkozhatnak, asszisztencia nélkül kénytelenek megkerülni ezt a golyóbist, amin élünk. Köszönhetjük ezt többek között annak, hogy bebizonyosodott, a szélén szerencsére nem eshetünk le! :)

Ebből a kikötőből hajóztak ki az indulók

Ebben az évben lehetőségünk adódott egy kis rokonlátogatásra, s nagy szerencsénkre ez pont a verseny start körüli időszakára esett. Kis csapatunkkal tehát úgy döntöttünk, ha nem is a verseny indulásának napján, de 3 nappal előtte ellátogatunk a helyszínre, a kikötőbe, ahol a hajók felsorakozva várják az indulást és gazdáikat, aki az óceán mellett társuk lesz az elkövetkezendő körülbelül 3 hónapban. Már ennyi idővel az indulás előtt alig fértünk be az elkerített területre, s akkor arról még nem tettem említést, hogy nem jutottunk le megnézni a hajókat közelről, mert akkora sor volt, hogy inkább élveztük messziről a látványt, semmint tettük volna tönkre a kedvünket és a délutánunkat a másfél órás várakozással. Azért néhány fotót így is sikerült készítenem, és az élmény is örökre megmarad!

A nyílt vízre érve az öböl egyik szélét jelző világítótoronnyal

De nemcsak ez - vagy nem ez a dolog legfényesebb pontja! Van ugyanis egy magyar képviselő is ezen a versenyen, bizonyos Fa Nándor, aki egy székesfehérvári születésű, jelenleg 63 éves úriember, és ötödik – bizony: ÖTÖDIK! – alkalommal vesz részt ezen a versenyen. Már az is nagy teljesítmény, ha valaki visszatér a kikötőbe, ugyanis annyi probléma merülhet fel az út során, hogy sokan kénytelenek feladni a versenyt. Fa Nándor azonban egy megrögzött Földkörbeutazó :) , aki indult a 2014-es év utolsó napján startoló Barcelona World Race-en is. Akkor Új-zélandi társával, Conrad Colman-nel kerülte meg a Földet, aki ezekben a napokban szintén az óceánt szeli, ugyanis ő is egyike a Vendeé Globe-on indulóknak. Igaz, a Barcelona World Race-en hetedikként, utolsóként értek célba, a jelenlegi helyzet azt mutatja, ebben a körben mindketten sokkal jobb eredményeket fognak tudni felmutatni. Az aktuális állás szerint Conrad Colman a tizedik, Fa Nándor pedig a nyolcadik helyen áll.

Oldtimer faburkolatú apró vitorlások

A verseny hivatalos oldalán (http://www.vendeeglobe.org/en) számos, a versenyzők által készített videót találhatunk. Fa Nándor oldalán mini interjúkat, hangfelvételeket hallgathatunk meg. Az egyikben például azt nyilatkozza, talán ez az utolsó alkalom, hogy indult a versenyen. Hisszük, ha látjuk! ;)

Mindenesetre az biztos, hogy rengeteg feladattal, készüléssel, szaktudás elsajátításával, napi 24 órás munkával, odafigyeléssel jár egy ilyen hosszú út, és önmagunkhoz is jó lehetőség válhat belőle – ha marad rá időnk.

Village

Fa Nándor a mostani állás szerint az út 87 %-át teljesítette, és sziklaszilárdan halad célja felé. A cikk írásának időpontjában a célig már csak 6102 km-t kell megtennie. Csak így tovább!

Bárcsak ott lehetnék a több tízezer ember között, amikor behajózik a kikötőbe...!

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.

Futás kutyával

Egy kutya lefutotta a félmaraton, pedig csak pisilni engedték ki, olvastam a minap egy nem mindennapi cikkben. Félmaratont futókhoz csatlakozott a kutyus, aki becsülettel végig is futotta a távot Kanadában, ráadásul nem is akármilyen helyezést ért el: sikerült az első 10 között beérni, és az előkelő 7. helyen teljesítette a távot. Mire kell figyelni, ha kutyussal futunk, erről lesz szó ma.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

Futás biztonságosan!

Régóta gondolkozom azon, hogy mennyire biztonságos sport a futás a szabadban, erdőben, terepen – egyedül. Hogyan tehetjük biztonságosabbá a szabadtéri edzéseinket? Ezzel foglalkozunk ma.