Menü

Az edzés mellett fontos a pihenés

Mi az, amit a legtöbben elfelejtenek azok közül, akik rendszeres testmozgást végeznek, akár rövid, akár hosszabb ideje? Igen, nem más, mint a pihenés különböző formái. Pedig a testnek erre is szüksége van, az egyensúlyi állapot eléréséhez bizony ez is hozzátartozik.

Sokan azok közül, akik hosszabb ideje sportolnak, úgy gondolják, hogy az ő szervezetük már erős és edzett, nagyon szeretik a testmozgást, valamint az különböző okokból fontos is számukra a rendszeres sport, például a stresszlevezetés, az egészség megőrzése és megtartása, vagy a jó kinézet miatt. S éppen ezért nem is igen iktatnak be pihenőnapokat. Edzők sokasága vallja, hogy néha éppen ez az, ami a szakszerű és az amatőr sportolókat megkülönbözteti egymástól: hogy a profik tudnak mértéket tartani pro- és kontra, az amatőröknek ez viszont nehezebben megy.

S vajon miért jellemző a rövid ideje sportolókra, hogy nem hagynak maguknak pihenőidőt? Leginkább két fő ok jellemző: az egyik, hogy nincs ismeretük arról, hogy ez fontos lenne; a másik pedig hogy "nem mernek". Attól tartanak, hogy ha hagynak ki időt, akkor megtörik a rendszeresség, és a követező napon már nem fognak nekiállni a testmozgásnak. Nos, ebben lehet is igazság, de mindjárt kiderül, hogyan lehet ezt elkerülni. De előtte még tisztázzuk, hogy milyen formái is vannak a sportoláshoz kapcsolódó pihenésnek.

Pihenőnap

Bizony, az edzések közé mindig érdemes és fontos pihenőnapokat is iktatni. Ha megnézünk egy profi sportolók számára készült edzéstervet, még náluk is találkozunk ugyanezzel a fogalommal, és az ő tervükbe is beiktatásra kerülnek ezek a szünnapok, amikor úgymond tilos a sport, és kötelező a pihenés. A testnek, a sejteknek, az izomzatnak ugyanis szüksége van a regenerálódásra. Úgy is mondhatnánk, hogy "ilyenkor épül be" a szervezetünkbe az, amiért a többi napon megdolgozunk. Ha ezeket a pihenőnapokat kihagyjuk, akkor testünket túlterheljük, és az eredményesség csökkenni fog.

Edzés utáni fokozatosság

"Meg kell adni a módját" annak is, ahogy abbahagyjuk az sportolást az adott időpontban. Vezessük le fokozatosan az ütemet, a ritmust, valamint az ismétlésszámot, aki pulzusmérővel edz, az pedig még ellenőrizni tudja azt is, hogy fokozatosan álljon vissza a pulzusszáma a normál tartományra. Kifejezetten fontos, hogy nyújtsunk sportolás után, ez már előkészíti a testnek a pihenést, valamint az ellazulást, és csökkenti a fellépő izomláz lehetőségét.

A léleknek is kell

Bizonyított tény, hogy eredményesebbek a sportolásban és jobb eredményeket, látványosabb változásokat érnek el azok, akiknek meghatározott motivációjuk van, valamint rendben van a lelki életük, kiegyensúlyozottak. Ha tehát ép és szép testet szeretnénk, vagy valamilyen egyéb eredményt szeretnénk elérni, akkor foglalkozzunk önmagunkkal is - nem csak ami a testi dolgokat illeti! Mit rejt magában az a test, amivel dolgozunk...?

Hogyan pihenjen, aki nem mer...?

Térjünk vissza a korábbi kérdésre, hogy miként iktassa be a szükséges pihenést az, aki még csak most szoktatja rá magát a sportolásra, és tart attól, hogy ha szünetet tart, akkor már egyáltalán nem tud vagy fog visszatérni az edzésekhez. Íme néhány ötlet, amivel kiküszöbölhetjük ezt a hibát!
- Körülbelül 21 nap szükséges ahhoz, hogy valamilyen szokást rendszeressé tegyél. Ha félsz attól, hogy abbahagyod a mozgást, akkor ebben a 21 napban légy magadhoz szigorúbb, ilyenkor megengedett (ideiglenesen tehát!) a kevesebb pihenő alkalom. Viszont ennek letelte után mindenképp vedd figyelembe az eddig leírtakat, és adj lehetőséget a testednek a regenerálódásra!
- Beszélj meg időpontot személyi edzővel, aerobic oktatóval, vagy baráttal, barátnővel a sportolási alkalmakra! Ha már megígértél valakinek valamit, az plusz motiváció arra, hogy a következő edzésen is ott legyél.
- Tűzd ki a célt, hogy mit szeretnél elérni, és minél gyakrabban írd is le reggelente egy cél-füzetbe, hogy hová szeretnél eljutni! (Ugyanez a technika az életed más területein is sikerre vezethet téged.) Ha folyamatosan szem előtt tartod, hogy miért dolgozol, jóval több esélyed van, hogy nem adod fel.

Tudnivalók az edzés előtti étkezésről

A kívánt álomalak eléréséhez tudatos tervezésre, tájékozottságra van szükség. Ha fejben már eldöntöttük, hogy mit szeretnénk nem mindegy, hogyan vágunk bele. Egy jól átgondolt program segítségével az eredmény magáért fog beszélni.

A bemelegítés elengedhetetlen fontossága

Miért kell bemelegíteni edzés előtt? Hogyan kell ezt végezni? Mit veszítesz, ha kihagyod? Remélem ez a cikk segítséget fog nyújtani abban, hogy ne ész nélkül kezdj neki az edzésnek.

Bulgur,a diétázók egyik kedvenc eledele

Eddig netán csak szemezgettél vele, de nem merted még kipróbálni? Vagy már jól ismered, és érdekel, hogy köreten kívül még hogyan tudod elkészíteni? Most minden kérdésedre választ kaphatsz.

Újévi könnyű falatok

A hagyományos, magyaros ünnepi menük bizony nem szűkölködnek kalóriával, nem csoda, ha a január elsejét bizonyos fogadalmakkal kezdjük. Fogyókúra helyett én azonban ésszerű diétát és kímélő ételeket készítsünk!

Semmi időm a mozgásra – többé nem kifogás

Fárasztó napok, hetek mellett nem mindig jut időnk hobbira, sportra meg még kevesebb. De mit tegyünk, hogy ne lustuljunk el? Hogyan szakíthatunk mégis időt a mozgásra?