Menü

Miért olyan fontos a megfelelő fehérjebevitel?

Szervezetünknek nagy szüksége van a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjebevitelre. A protein fontos tápanyag, mivel szerepe van a szövetek felépítésében és javításában, valamint enzimek, hormonok és más kémiai anyagok alkotóeleme. Ezen felül szerepet játszik a szervezet betegségekkel szembeni védelmében: baktériumok, vírusok ellen harcban. Részt vesz más tápanyagok szállításában, és elősegíti az izmok összehúzódását.

A Brit Táplálkozási Társaság szerint a felnőtteknek testtömeg kilogrammonként 0,75 g fehérjére van szükségük. Ez egy átlagos testfelépítésű férfi esetében 55 g, míg egy átlagos testfelépítésű nőnél 45 g fehérjebevitelt jelent naponta. Az amerikai nemzeti egészségügyi ajánlás szerint a napi fehérjebevitel függ az átlagos kalóriabeviteltől is, amire az emberi szervezetnek szüksége van. Ezen ajánlás szerint a napi ajánlott bevitel az összkalória szükséglet 10-35%-a. Például egy embernek, aki 2000 kalóriát visz be naponta, kb. 100 g fehérjét kell fogyasztania, ami akár a teljes napi kalóriaszükségletet is fedezheti. (Ez azért egy kicsit extrém eset lehet!)

A legjobb fehérjeforrásaink, amik közül válogathatunk: tojás, hal, szárnyas, sovány húsok, alacsony zsírtartalmú tejtermékek, növényi alapú fehérjék (bab, hüvelyesek, magok, csicseriborsó). Vannak azonban olyan emberek, akiknek a gyomra nem szívesen tolerálja a különböző hüvelyesek fogyasztását, vagy kifejezetten egy diéta vagy életmód követése miatt nem fogyasztják ezeket az ételeket. Számukra is van alternatív megoldás!

Néha előfordulhat, hogy fehérjeporral helyettesítjük e tápanyag bevitelét. Ezeknek a termékeknek sokféle változata kapható a kereskedelemben: búza, szója, kazein, tojásfehérje, barnarizs, borsó, kender alapú porok. Ha vonakodunk használni a tejtermék alapú fehérjeporokat, akkor nyugodtan támaszkodhatunk a növényi alapúakra. A legfontosabb, hogy találjunk legalább egy változatot, ami kielégíti a szükségleteinket, és szívesen építjük bele az étrendünkbe.

Ha már megtaláltuk a számunkra megfelelő fehérjeport, játékos főzésbe kezdhetünk. Kipróbálhatjuk a különféle recepteket, például készítsünk smoothie-kat több ízben! A fehérjeporokat ezen kívül felhasználhatjuk muffinsütés, zabkásakészítés, müzlievés, palacsintasütés során, de joghurtba is tehetjük.

Forrás: patient.co.uk

Két ízletes étel zsenge zöldbabból

Ha van a kertedben zöldbab, vagy nincs, de szereted, akkor ideje, hogy pár új receptet is kipróbálj. Szerencsére rengeteg módon fel lehet használni, így a kreativitásodat most a konyhában is kiélheted.Recept tippek következnek...

...meg a kakaósat, a fahéjasat, a lekvárosat....

Édesen és sósan is fogyasztjuk. Számtalan verziója létezik. Elkészítése országonként más és más. A legkedveltebb töltelékek a kakaó, fahéj, túró, mák, különböző pudingok. Sós változata közül ismert: a hortobágyi húsos palacsinta, de gombával, és más zöldségekkel megtöltve is elkészíthető. Gyerekkorodban melyik volt a kedvenced?

Ez zsír!

A zsír a barátunk. Hallani gyakran. Mondjuk én azért ezt így soha nem jelenteném ki, de tény, hogy bizonyos zsírsavak nagyon jótékony hatásúak számunkra, míg más zsírok igencsak kerülendők! Most akkor, hogy is van ez?

Grillszezon-nemcsak húsimádóknak!

Bár a kerti grillezés, tárcsán sütés összekapcsolódik nálunk a gondosan bepácolt húsokkal, szalonnasütéssel, ám nem feltétlen kell kizárólag húsos fogásokban gondolkodni, a vegetáriánusoknak is jutnak finom falatok egy kerti partin. Tűzzünk néhány vegetáriánus ételt a nyársra!

Rostban gazdag ételek

A növényi rostok a szervezet számára nem hasznosítható anyagok közé tartoznak, fogyasztásuk mégis elengedhetetlen azok számára, akik egészségesen szeretnének étkezni. Mutatok pár ötletet, ha nem tudod, hogyan fedezd a napi rostbeviteledet.