Menü

Nincs jó vagy rossz diéta – a jojó effektus egyik oka

Végre tudományos bizonyíték is van arra, amit mi már régóta sejtettünk! Egy tanulmány szerint ugyanis minden ember egyéni módon reagál arra, amit eszik. Amikor a boltban szembetalálkozunk a sokféle munkásabbnál munkásabb eljárásokkal készült, ilyen-olyan kézműves fehér kenyerekkel, kételkedni kezdünk, hogy ezek az egészségünk helyett inkább az elhízásunkhoz járulnak hozzá. De a legújabb tanulmány szerint nincs jó vagy rossz, ha fogyásra kerül a szó. Sokkal fontosabb az, hogy az egyes emberek egyénileg hogyan reagálnak a különböző ételek szervezetbe jutására annál, minthogy az egyes diéták milyen hatással vannak a csípő- és derékméreteinkre.

Ez az egyéni válasz viszont nemcsak a kenyérre, hanem minden más élelmiszerre is vonatkozik. Nem létezik egyetlen szuperétel sem, ami mindenkire csak pozitív hatást gyakorol. Ugyanígy ennek a fordítottja is igaz.

A kutatók 40 emberrel etettek két különböző kenyérből. Minden öt percben megmérték a vércukorszintjüket. Mindkét csoportban egy-egy szelet kenyér elfogyasztása után a vércukorszintjükben egy hirtelen csúcsszerű emelkedés volt megfigyelhető, és ez független volt attól, hogy a kétféle kenyér közül melyikből fogyasztottak. Hatásuk a fogyásra pedig teljesen ugyanaz volt.

A kutatás vezetője, Dr. Elinav szerint az egyéni reakció legfőképpen a humán bél mikrobiom (tehát a belünkben jelen lévő baktériumok, az egész közeg, rendszer) összetételétől függ. Leginkább ez határozza meg az egyénileg kifejtett válaszokat. Egy egyénre szabott diéta követésével – ami az ember saját mikrobiomján alapul – az emberek képesek normális szinten tartani a vércukorszintjüket úgy, hogy nem jelentkezett a hihetetlen magas csúcs egy röpke étkezés után.

Dr. Elina szerint a jojó típusú elhízás egyik oka – amikor mint tudjuk, az ember lefogy, meghízik, lefogy, megint meghízik, de mindig többet és többet szed vissza magára – a sajátos mikrobiom összetételük lehet.

Ha képesek lennénk megváltoztatni a bélrendszerünkben elhelyezkedő baktériumok összetételét, akkor megszakíthatnánk a lefogyás-elhízásnak ezt az állandó ciklusát.

Erre vonatkozóan már vannak biztató eredmények, melyeket egereken végzett kísérletekből nyertek, és valószínűsítik, hogy a feltételezéseik ugyanúgy igazak az emberi szervezetre is.

Mindenesetre az biztos, hogy ez a terület most a tudományos világban egyre jobban teret hódít magának, és az elkövetkezendő években sokat hallunk még róla, többek között számos betegség megoldása kapcsán is.

Forrás: www.independent.co.uk

Túlzásba vitt edzés negatív hatásai

Tény, sportra mindenkinek szüksége van. Ám van az a pont, amikor az edzés fanatizmusba csap át, ami károkat okozhat, a túledzettség, másnéven exorexia. A külső környezeti behatások is hozzájárulnak, hogy az amúgy is instabil nő, férfi intenzívebb edzésekbe kezdjen.

A káposztafogyasztás áldásos hatásai

A káposzta változatai mindenki számára elérhető, számtalan módon felhasználható, olcsó, emellett pedig rendkívül egészséges. Egy csésze savanyú káposztában mindössze 27 kalória és 0 gramm zsír található, továbbá 7 gramm szénhidrátot, 4 gramm rostot, valamint 1 gramm fehérjét is tartalmaz.

A plusz súly pszichológiai háttere

Az elhízás hátterében álló pszichológiai okok sokrétűek. Általában elmondható azonban, hogy a gyermekkori táplálkozási szokásoknak meghatározó szerepük van abban, hogyan viszonyul a személy az étkezéshez. Ha mindkét szülő túlsúlyos, a gyermek esélye arra, hogy szintén súlyfelesleggel küzködjön75% körül mozog.

A legideálisabb napszak edzéshez

A reggeli edzések felgyorsítják az anyagcserét, ráadásul elkerülhetjük, hogy a napközben váratlanul becsúszó teendők felborítsák az edzéstervünket, ráadásul a nyugodt alvás is sokkal esélyesebb, ha nem este állunk neki a pulzusszám növelésének. Ám ha valaki nem egy korán kelő típus és csak nyűg számára, hogy már hajnalban csörög az ébresztőóra, azzal csak árt a szervezetének.

Pihenés nélkül nincs fejlődés – tíz szakértői tanács a tökéletes regenerációhoz

Baji Balázs, Cseh László, Jakabos Zsuzsanna, Gyurta Gergely, Kenderesi Tamás, Szatmári András, Barka Emese és még hosszasan sorolhatnánk azon olimpikonok és élsportolók neveit, akik már a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet támogatásával úgy étkeznek, hogy mindig kihozzák magukból a maximumot. A profi vagy amatőr sportolók számára emellett kiemelt fontosságú a megfelelő regeneráció is. Az Intézet szakértői ezért most tíz olyan fontos tudnivalót állítottak össze, amelyek figyelembevételével megfelelő ütemű és minőségű lehet a regeneráció. Ezek támogatják a hatékonyabb edzésmunkát, valamint a jobb versenyeredményeket.