Menü

Gyász során felmerülő kérdések és válaszok

Néhány, a pszichológusoknak leggyakrabban feltett gyásszal kapcsolatos kérdéseket és válaszokat gyűjtötte össze a psychprofessionals.com weboldal. Ezekből szemezgetünk.

Milyen sokáig fog tartani?

A gyász egy individuális tapasztalat. Tehát ahelyett, hogy valamiféle időrendre fókuszálnánk, előnyösebb, ha az intenzitásra és az időtartamra figyelünk. Kezdetben a gyász túlterhelhet minket, az ember úgy érzi, elveszítette az irányítást. Idővel pedig rájövünk, hogy megvan a választási lehetőségünk, hogy mikor hagyjuk elménkbe férkőzni az emlékeket és az érzelmeket.

Meg fogok őrülni?

Néha biztosan úgy érezzük, hogy igen! A gyász fizikális, emocionális, pszichológiai és spirituális befolyással is bír felettünk. Ilyenkor sokszor szükségünk lehet arra, hogy alkalmazkodjunk, új készségeket tanuljunk életünk egyik legnehezebb időszakában. Fontos, hogy amikor gyászolunk, engedjük, hogy a folyamat rendesen lejátszódjon. Ez nélkülözhetetlen a gyógyuláshoz.

Van-e jogom másokat zavarni a gyászommal? Mit várhatok tőlük, és ők mit várhatnak tőlem?

Másoknak valószínűleg rettentően kényelmetlen a mi érzelmi világunkkal szembesülni, mivel tudják, hogy nem tudnak rajtunk segíteni. Ilyenkor úgy érezhetjük, hogy kerülnek minket – az elszigeteltség érzése vesz erőt rajtunk. Ebben az időszakban fontos az öntudatos magatartás, hogy a saját igényeinket ki tudjuk elégíteni. Segíthet, ha beszélgetünk a családunkkal, a barátainkkal vagy a kollégáinkkal. Az embereknek sosem kellene alábecsülniük a hallgatás erejét. A meleg jelenlétnek gyógyító ereje van.

Van jó és rossz módja annak, hogyan küzdünk meg a gyásszal?

Az emberek saját személyiséggel rendelkező individuumok, saját élettapasztalattal rendelkeznek, ami befolyásolja azt, hogyan küzdenek meg a szomorúsággal. Mindenki egyéni módját tisztelnünk kellene, ebben az értelmezésben pedig nincs jó és rossz út. Azonban ha valaki több támogatást kap, az csökkenti a szomorúság hatását, és segíthet abban, hogy korábban kimásszunk a gödörből. Az emberek nagyon gyakran tisztában vannak azzal, hogy mire van szükség ahhoz, hogy jobban érezzék magukat, mégsem követik ezt, mert félnek attól, hogy a társadalom hogyan fogja megítélni őket. Ha beszélünk a bánatunkról, kifejezzük az érzéseinket, és támogató, elfogadó környezetben töltjük az időnket, az igazán hasznosnak bizonyulhat.

Honnan tudom, hogy professzionális segítségre van szükségem?

Ha mások biztatnak, akik már átestek egy hasonló időszakon, és megértjük, min mentek keresztül, támaszként használhatjuk. Ha folyamatos félelemmel küzdünk, vagy önsanyargató, önpusztító gondolatok halmaza áraszt el minket, akkor érdemes elgondolkodnunk rajta, hogy segítséget kérünk. A túl hosszú ideig tartó intenzív érzelmek vagy rögeszmés gondolatok vagy viselkedésformák, amelyek a mindennapi életünket keserítik meg, szintén elkerülendők. Ebben az esetben is forduljunk szakemberhez!

A gyász szakaszai

A gyász mint folyamat nem egy egyenes vonalat követ, inkább hasonlítható egy hullámvasúthoz. A veszteség mindig megmarad és fogunk rá emlékezni is, de az intenzitása idővel csökkenni fog, és már nem lesz ránk olyan erős hatással.

A tanácsadás segít?

A gyász, a szomorúság egy normális válasz, de rendszerint ezen szerető családunk és barátaink segítségével túljutunk. Néhány esetben azonban szükség lehet rá, hogy professzionális segítséget kérjünk.

A tanácsadás először még intenzívebb érzéseket válthat ki belőlünk, mivel ilyenkor kizárjuk a külső zavaró tényezőket, és képesek vagyunk saját magunkra figyelni. Talán szükség lesz arra, hogy újra és újra elmondjuk a történetünket. A tanácsadás egy támogató, biztonságos, befogadó környezetet és időt biztosíthat, hogy képesek legyünk elszeparálódjunk egy kicsit. Kényelmet és reményt adhat a zavarodottság és krízis közepén.

Forrás: http://psychprofessionals.com.au

Hamarosan ismét érkezik az iskola és vele a koránkelés

Az új tanév gyorsan közeledik, így esetleg több családi intézkedést is közösen meg kell beszélni. Az alábbiakban néhány javaslatot olvashatnak arra vonatkozóan, hogyan lehet a gyerekek hétköznapjaiba beépíteni a normális alvási szokásokat.

Történet egy külföldi munkavállalásról

Egy korábbi cikkemben írtam arról, hogyan született meg az elhatározás a diplomával való külföldi takarítás lehetőségével kapcsolatban. Igen, sikerült munkát kapni. De hogyan kezdődött el az életünk a határon túl?

Génmódosított! - 3. rész

Ha keresünk, a génmódosításra is találunk pozitív konkrét példát. Legyünk tájékozottabbak, és ismerjük meg a génmanipulációs világ egyik legismertebb sikersztoriját!

Hasznos diétás trükkök tárháza

Ha korábban nem figyeltünk oda a táplálkozásunkra, akkor egy fogyókúra jelentős kihívás elé állíthat minket. Néhány egyszerű, mégis fontos ötlet segíthet minket a sikeres diéta (vagy még jobb, ha életmódváltás!) véghezvitelében, hiszen nem csak az a fontos, hogy mit eszünk...

Legyünk szuperjól akár két hét alatt!

A zöldségek és gyümölcsök az egészséges étrend nélkülözhetetlen részét képezik. Szerencsére az előnyeik nem csak a fizikai egészségünkhöz köthetőek. Egy új kutatás szerint, ha többet fogyasztunk belőlük, 2 hét alatt a pszichológiai jólétünk is javulásnak indul.