Menü

Sajtkészítés otthon - a paneer készítése

Az utóbbi években a piacokon és a boltokban azt láthattuk, hogy a kézműves termékekre irányuló kereslet és kínálat egyre kifejezettebbé vált és válik. Az ilyen termékek felértékelődése valószínűleg az E-számokkal jelölt, sokakban kételyeket ébresztő élelmiszeripari adalékanyagoknak köszönhető, melyeket áruházi látogatásainkkor gyakran átböngészünk. A kézműves termékek felértékelődése azonban nem csak a keresleten (és a kínálaton), hanem az árakon is megfigyelhető. Aki tehát nem tud vagy nem akar ilyen, majdnem otthon készített házi finomságokat vásárolni, maga is elkészíthet a családnak ezt-azt. A lekvárok, pürék, sajtok és italok otthoni készítése sokszor jóval gyorsabb és olcsóbb, mint azt elsőre gondolnánk. Álljon hát itt egy nagyszerű sajtrecept, mely alig igényel több munkaidőt, mint a tej felforralása.

A paneer sajtot sok sajtkészítő nem tekinti valódi sajtnak, mert kultúrák és oltóenzimek nélkül, nagyon egyszerű technológiával készül. Az alábbi utasítások 10 liter tej feldolgozására vonatkoznak, mert ebből a mennyiségből készíthető kb. 1 kg friss sajt.

Hozzávalók és eszközök:

- 10 liter friss termelői tej
- 2 dl 10%-os ételecet
- 2 evőkanál só
- 50-80 g tetszőleges fűszer,
továbbá
- egy 10 liter tej befogadására alkalmas (pl. 12 literes) edény
- egy keverőtál
- egy kisebb lábos a sajt lecsepegtetéséhez
- 1 db nagyobb, sűrű szövésű szűrő
- sajtkendő, azaz bármilyen ruha- vagy sűrűbb függönyanyag

Folyamat:

1. Végy 10 liter friss tejet a piacon! A friss tej íze zamatos, teljes, öntéskor fehér színű, kékes árnyalat nélkül.
2. Öntsd a tejet a fazékba!
3. Melegítsd fel a tejet kb. forrásig, majd húzd le a tűzről!
5. Önts a tejbe kb. 1,5-2 dl 10%-os ételecetet! Ne keverd meg, hanem várj 2-3 percet!
6. A folyadék (tejsavó) tetejéről a kicsapódott fehérjét a szűrővel merd át a keverőtálba! Jól csepegtesd ki belőle a savót, mielőtt átmernéd!
7. Tegyél a tejfehérjére kb. 2 evőkanál sót és 50-80 g fűszert!
8. Kézzel alaposan dolgozd össze a tejfehérjét a sóval és a fűszerekkel (homogénre)! Kóstolni ér, és utánsózni is, ha szükséges. Inkább kicsit sósabb legyen, mert a savóval a só egy része később kicsepeg.
9. Tedd a tejfehérjét a sajtkendőbe középre, majd csavard bele!
10. Helyezd el a gombolyagot fejjel lefelé a szűrőbe, hogy csöpögés közben ne tekeredjen ki! A szűrőt helyezd a kisebb lábos vagy a mosogató fölé.
11. Hagyd így kihűlni (2-3 óra), hogy addig is csöpögjön és tömörödjön! Néha szoríts a kendő csavarásán!
12. Az elkészült sajtot tárold hűtőben és számíts arra, hogy még ereszthet savót! Érdemes 3-4 napon belül elfogyasztani.

Elsőre bonyolult? A gyakorlatban nagyon egyszerű lesz.

A sajtot érdemes csupán egy-, legfeljebb kétféle fűszerrel ízesíteni, és ehhez nyugodtan használhatunk nagyobb mennyiségű fűszert. A legízletesebbé az apróra vágott vörös- és lilahagyma, zöld- és metélőhagyma, reszelt fokhagyma és kapor teszik (külön-külön), de használhatunk szárított fűszereket is. Egész vagy tört köménymaggal, kakukkfűvel, tört chilipaprikával szintén nagyon ízletes, de ezek csupán ötletek. Kerüljük azonban a porállagú fűszerek használatát, mert a porok bevonják a fehérjerögöket, és nehezítik azok összetapadását.

E sajt nagy előnye, hogy nem csak frissen fogyasztható, hanem süthető, grillezhető és rántható, ugyanis nem olvad el.

Próbáljátok ki saját, talán nem is első kézműves terméketeket úgy, ahogyan ti szeretitek! Kellemes sajtkészítést és jó étvágyat kívánunk hozzá!

A saláta uncsi. Ja, nem!

Ha változatosan és laktatóan el tudsz készíteni egy salátát, már izgalmasabbá tetted a megszokott, napi étrended. Egy kis kreativitással különleges íz világú és változatos textúrájú salátákat állíthatsz össze. Néhány tipp ebben segíthet most!

A foci a konyhában kezdődik?

A mai sztárfocisták étrendje szigorú elvekre épül. A sporttáplálkozás fejlődött, a klubok már nemcsak dietetikusokat, hanem “teljesítményséfeket” alkalmaznak, akiknek az a feladatuk, hogy győztes formát és magas teljesítményt segítő fogásokat készítsenek a csapatoknak, s egyre nagyobb figyelmet kapnak a mérkőzések utáni gyulladáscsökkentő ételek is.

Édesség krumpliból? Igen!

Édesség egy krumpliból? Igen! Az édesburgonyáról gyűjtött tapasztalatok és receptek mindenkinek jól jöhetnek, akik foglalkoznak azzal, hogy mit esznek.

Gránátalma "fröcskölés mentesen"

A gránátalma egy olyan gyönyörű bordó gyümölcs, ami rengeteg magot rejt magában: egy átlagos méregtű gránátalmában közel 600 mag található. Ráadásul ezek a magok nemcsak ízletesek, hanem nagyon sok előnyös tulajdonságuk is van. Vajon melyek pontosan a gránátalma előnyei?

Búcsúzz el a jojó-effektustól!

Manapság sokan kezdenek bele pár napos, hetes sanyargató diétába a siker reményében. Viszont mint mindennek, ennek is böjtje van. A gyors, rövid idő alatt elért testsúlycsökkenés nem egészséges a szervezet számára. A lényeg a hosszútávon fenntartható életmód, amiből a jojó-effektust ki kell iktatnunk!