Menü

A rostok, avagy tápcsatornánk házmesterei

Az élelmiszereken feltüntetett tápértéktáblázatok egyik mellékesnek tűnő eleme az élelmi rost. Sokat tudunk már a cukorról, a zsírokról és fehérjékről, de vajon miért lényeges számunkra a rostfogyasztás?

Az élelmi rostoknak 2 az 1-ben, fogyni vágyóknak pedig 3 az 1-ben funkciója van:

1. A bélflóra karbantartása. Az emberi szervezet zavartalan működéséhez elengedhetetlen a megfelelő összetételű bélflóra jelenléte. A beleinkben lakozó mikroszkopikus élővilág tömege elérheti a 2 kg-ot is. E hatalmas mikroorganizmus-populáció összetétele dinamikusan változik: más-más tápanyagok más-más mikroorganizmusoknak kedveznek. Amelyik baktérium vagy gomba jobban hasznosít egy-egy forrást, az elhódítja az életteret más típusú versenytársaitól. Egy-egy típusú bélflóraelem azonban csak a megfelelő mennyiségben hasznos (vagy semleges) számunkra, míg túlszaporodva problémák kialakulásához vezet.

Ekkor jönnek a hosszú és keserves diéták, melyek során igyekszünk élelmes albérlőinket kiéheztetni, vagy antibiotikum kúrával kirúgni. Ezek elsőre nem mindig sikeresek. A rendszeres rostfogyasztás azonban segít elejét venni az ilyen problémáknak és karbantartja a bélflórát. A számunkra emészthetetlen rostok finoman karcolják, 'smirglizik' a bélfalainkon élő baktérium- és gombasejtekből álló bevonatot. Ezzel lényegében újabb belakható felületet biztosítanak a bélflóra-elemeknek. Ez azért fontos, mert dinamikusabbá teszi a flóraösszetétel változását, vagyis megnehezíti egy-egy flóraelem túlszaporodását a többivel szemben.

Másrészt a rostok maguk is hatalmas betelepíthető felületet biztosítanak a baktériumok és gombák számára. Az ide települő mikroorganizmusok a bélfallakókkal szemben viszont a széklettel távoznak.

2. Mi magyarok csupán napjainkban kezdünk odafigyelni arra, hogy ne fogyasszunk szükségképpen tetemes mennyiségű szénhidrátot egy-egy étkezéshez (kenyér, burgonya, tészta, rizs, stb.). Sokan közül is legtöbbször fehér és félbarna kenyeret (szinte ugyanaz), fehérrizst és egyéb, nagy tisztaságú és gyorsan felszívódó szénhidrátot fogyasztanak. Ezekből egyszerre sokat fogyasztva igencsak kilőjük a vércukorszintünket, a rendszeres kiugró vércukorszint pedig egyéb tényezőkkel együtt cukorbetegséghez (II-es típusú) vezethet.

A kívánt mennyiségű szénhidrátot rosttal lekísérve (zöldségkörettel) azonban valamelyest elejét vehetjük a vércukorszint kiugrásának. A rostok a bélfalra tapadva lassítják a táplálék felszívódását, így elnyújtva a vércukorszint-emelkedés egyébként hegyesen csúcsos görbéjét is, kímélve ezzel a glükózreceptorokat.

3. Fogyni vágyóknak pedig kifejezetten ajánlott a rostban gazdag ételek fogyasztása. A rost ballasztanyag, vagyis emészthetetlen természete ellenére is növeli az elfogyasztott táplálék mennyiségét, azaz tömegét. A 100% rosttartalmú papír fogyasztása helyett válasszák inkább a zöldségeket, kiváltképp a levélzöldségeket! Magas rosttartalmuk mellett ezek sok vizet is tartalmaznak, amely tömegével ugyancsak valamicskét hozzátesz a jóllakottság érzésének kialakulásához.

Indulás gyanánt mindenkinek: a hagyományos köretekből célszerű fél adagot kérni, a hiányzó felet pedig zöldségkörettel, salátával helyettesíteni. Valamint emlékezzünk a főzelékekre is!

Jó étvágyat!

Öt dolog, amiért érdemes epret fogyasztani a szezonban

Az eper már gyerekkorunkban mesebeli finomságként van számon tartva. Tortákban, süteményekben, gyümölcssalátákban gyakran találkozunk vele, de sokan az édessége vagy romlandósága miatt nem fogyasztják. Pedig több haszna van, mint gondolnánk.

A GMO-ról dióhéjban

Ki ne hallott volna már a GMO-ról, főleg annak „káros” hatásairól. De vajon ebből mi igaz és mi nem?

Most mit is akartam csinálni? Avagy: agytápláló ételek

Első körben talán furcsán hangzik, hogy az étkezésünkkel tehetünk a feledékenységünk ellen, pedig valóban megállapítható, hogy egyes tápanyagok hatására javul az agyi vérkeringés, a memória, a koncentrálóképességünk. A memória is befolyásolható az életmódunkkal, az elfogyasztott élelmiszereinkkel.

Szejtán, házilag!

Ha nem vágyunk éppen a húsra, jó alternatíva lehet a fehérjepótlásra a búzahús. Amellett, hogy olcsóbb, mint a hús, ráadásul gyorsan készen van és már önmagában is lehet ízesíteni. Egy finom körettel, isteni vacsora lesz belőle! Hóvége közeledtével különösen ajánlott!

Mi is az a kombucha?

A kombucha-t teagombának nevezik. Ez már a népi hagyományokban több ezer éve jelen van, viszont származását már homály fedi. De mi is a kombucha, és milyen hatással van a szervezetünkre? Ezt vesszük most górcső alá.